Gå til innhold

Kan noen se på søknaden min for stilling som matbutikkmedarbeider?


Anbefalte innlegg

krevet 42 minutter siden

kan noen "dømme" min da.:noen som kan dømme min søknad :)
per olsen

perolsongate 44

p[email protected]

69696996 14.01.15

 

 

 

 

SØKNAD PÅ STILLING SOM BUTIKKMEDARBEIDER

 

Hei, jeg er en 16 år gammel gutt som blir 17 år til sommeren, og har veldig lyst til å finne en jobb jeg kan holde på med en stund. Jeg er skole elev på Mandal VGS, og spiller i korps to ganger i uken. Jeg er en positiv gutt som alltid smiler, og som gjerne kunne tenke seg å lære og jobbe med noe nytt. Jeg har tidligere jobbet som badevakt på Sjøsanden ferie senter, og jobbet litt for Råtass AS. Når jeg kommer i gang så er jeg ganske effektiv. Jeg har godt humør, liker nye mennesker, og liker å få gjort ting raskt og nøye. Jeg håper jeg passer til denne jobben, og at jeg kan bidra til å gjøre ting enklere for dere.
jeg håper dere vil ta kontakt og jeg stiller mer enn gjerne opp til et intervju slik at jeg kan presentere meg.

Vennlig hilsen:
per olsen

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en fordel å ha teksten så grammatisk korrekt som mulig - sikter da til dine ord delings feil.

Bortsett fra det så er teksten forsåvidt grei den. Mandal er jo en liten by - og du kjenner vel noen som arbeider i butikk? Enklest innpass er det alltid via bekjente. Undersøke for eksempel ekstrajobb på Nautic Marine, Turistkontoret, Edgars, Smoi osv. Ville prøvd å gå innom alle steder i gågata og på det nye amfiet. Enkleste stedet å få jobb for en 16-åring er nok kafé/bakeri/kiosk, eller det nyåpnede Burger King på amfiet.

Det smarteste er, når du går inn med søknaden, å prøve å få snakke med sjefen - da får de (positivt) inntrykk av deg som skiller seg mer ut enn en igjenlagt åpen søknad.

 

Både Meny, Rema Vestnes og Rema Øvrebyen er relativt store, så der er nok muligheten til å få jobb større. Ser de har mange unge ansatte på Skuland på Vestnes også, men der ville jeg ikke jobbet - for en skitten og dårlig styrt butikk!

Lenke til kommentar

Det er en fordel å ha teksten så grammatisk korrekt som mulig - sikter da til dine ord delings feil.

Bortsett fra det så er teksten forsåvidt grei den. Mandal er jo en liten by - og du kjenner vel noen som arbeider i butikk? Enklest innpass er det alltid via bekjente. Undersøke for eksempel ekstrajobb på Nautic Marine, Turistkontoret, Edgars, Smoi osv. Ville prøvd å gå innom alle steder i gågata og på det nye amfiet. Enkleste stedet å få jobb for en 16-åring er nok kafé/bakeri/kiosk, eller det nyåpnede Burger King på amfiet.

Det smarteste er, når du går inn med søknaden, å prøve å få snakke med sjefen - da får de (positivt) inntrykk av deg som skiller seg mer ut enn en igjenlagt åpen søknad.

 

Både Meny, Rema Vestnes og Rema Øvrebyen er relativt store, så der er nok muligheten til å få jobb større. Ser de har mange unge ansatte på Skuland på Vestnes også, men der ville jeg ikke jobbet - for en skitten og dårlig styrt butikk!

 

Det er en fordel å ha teksten så grammatisk korrekt som mulig - sikter da til dine ord delings feil.

Bortsett fra det så er teksten forsåvidt grei den. Mandal er jo en liten by - og du kjenner vel noen som arbeider i butikk? Enklest innpass er det alltid via bekjente. Undersøke for eksempel ekstrajobb på Nautic Marine, Turistkontoret, Edgars, Smoi osv. Ville prøvd å gå innom alle steder i gågata og på det nye amfiet. Enkleste stedet å få jobb for en 16-åring er nok kafé/bakeri/kiosk, eller det nyåpnede Burger King på amfiet.

Det smarteste er, når du går inn med søknaden, å prøve å få snakke med sjefen - da får de (positivt) inntrykk av deg som skiller seg mer ut enn en igjenlagt åpen søknad.

 

Både Meny, Rema Vestnes og Rema Øvrebyen er relativt store, så der er nok muligheten til å få jobb større. Ser de har mange unge ansatte på Skuland på Vestnes også, men der ville jeg ikke jobbet - for en skitten og dårlig styrt butikk!

takk! skulle trodd du var fra mandal sjøl! skal forandre dette her, sende ut forandringene og skaffe meg en jobb ;)

Lenke til kommentar

denne er nok bedre, men følte jeg sa litt for mye av det uviktige.

 

 

Hei, jeg er en 16 år gammel gutt som blir 17 år til sommeren, og har veldig lyst til å finne en jobb jeg kan holde på med en stund. Jeg er skole elev på Mandal VGS, og spiller i korps to ganger i uken. Jeg er en positiv gutt som alltid smiler, og som gjerne kunne tenke seg å lære og jobbe med noe nytt. Jeg har tidligere jobbet som badevakt på Sjøsanden ferie senter, der jeg både passet på de som badet, og delte ut /solgte billettene, og jeg har jobbet litt for Råtass AS, der jeg har vært med på å rive ned et hus, og levert omtrent 3500 brosjyrer. Jeg har godt humør, liker nye mennesker, og liker å få gjort ting raskt og nøye. Jeg håper jeg passer til denne jobben, og at jeg kan bidra til å gjøre ting enklere for dere.

jeg håper også at dere vil ta kontakt, og jeg stiller mer enn gjerne opp til et intervju slik at jeg kan presentere meg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Hei, jeg er en 16 år gammel gutt som fyller 17 år til sommeren, og jeg ønsker en jobb hvor jeg kan ha et langt ansettelsesforhold. Jeg er elev ved Mandal VGS, og har korpsøving to ganger i uken. Jeg er en positiv gutt som alltid smiler, og som gjerne kunne tenke seg å lære og jobbe med noe nytt. Jeg har tidligere jobbet som badevakt ved Sjøsanden feriesenter, og hatt et kortere ansettelsesforhold ved Råtass AS. Tre personligstrekk; Blid, ansvarsfull og sosial. Når jeg arbeider streber jeg etter å gjøre en grundig men effektiv jobb. Jeg tror jeg passer til denne jobben, og at jeg kan bidra til å gjøre ting enklere for dere.


Venter på tilbakemelding, og kan nås for å avtale eventuelt jobbintervju på mobil eller epost.

Med vennlig hilsen
per olsen

mobil

epost

edit: legg ved referanser til de to stedene du har jobbet før eller andre personer som du har hatt et profesjonelt forhold til. spør da disse (referansene dine) om de er villige til å være dine referanser hvis de blir ringt opp av arbeidsgiver om dine tidligere forhold.

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

TS. Jeg synes ikke denne søknaden er bra! :(

 

Ser det er kommet endringer, men jeg kommenterer første utkast.

 

Det værste er kanskje ikke så mye teksten og innholdet, men måten du har laget søknaden på og "oppsettet". Ser du forsøker deg på en "moderne søknad", hvor alt unntatt "sted og dato" er venstrestillt. (Sted og dato, skal oppe til høyre). Og det er ok. Men, det er grove mangler.

 

Selv om noen kan lykkes med en brevform, som om en skrev til en personlig venn (da gjerne hånskrevet), er det ikke å annbefale. Dette er et formelt brev og da bør du følge de formelle rettningslinjene. Her er et eksempel: https://www.google.no/search?q=åpen+jobbsøknad+eksempel&biw=1080&bih=896&tbm=isch&imgil=pNKUZBn7V5J_3M%3A%3B_tK6gMD0-29-yM%3Bhttp%253A%252F%252Fcvnerden.no%252Feksempler-pa-cv-og-soknad-2%252F&source=iu&pf=m&fir=pNKUZBn7V5J_3M%3A%2C_tK6gMD0-29-yM%2C_&usg=__S3BktjNAq-BG3zDyfDv3dWuZfGQ%3D&ved=0CDAQyjc&ei=Waa2VLbrNau5ygPR44GwCw#imgdii=_&imgrc=pNKUZBn7V5J_3M%3A%3B_tK6gMD0-29-yM%3Bhttp%3A%2F%2Fcvnerden.no%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F01%2Fsoknaden02-1.jpg%3Bhttp%3A%2F%2Fcvnerden.no%2Feksempler-pa-cv-og-soknad-2%2F%3B650%3B919

 

Det er mange anbefalinger på "nettet" hvordan du skriver slike søknader, hva som bør være med, ikke med. o.l. Da CV er lite relevant for deg, vil jeg annbefale å skrive kontaktinfo., under underskrift nederst på arket. Det er en fordel med refferansepersoner, med tlf. nr. De bør forespørres på forhånd.

 

Hvis jobben ikke er utlyst, bør du skrive en såkalt "Åpen søknad". Søk på nettet. Er jobben utlyst, så må du få med i innledningen; hva du søker og hvor du fant annonsen. Enkelte ganger er det også oppgitt et ref. nr., da må det oppføres 3 linjer under navn og adr. til firmaet du søker jobb i. Legg også merke til at det er tre linjeskift mellem ditt navn og adresse, ned til firmaets adresse. Videre skal det være 3 linjeskift fra ref./eller overskrift. Du avslutter på sammen måte med 3 linjeskift ned til din avsluttende Vennlig hilsen, navn og underskrift.

 

Jeg har ikke vurdert rettskriving, men du MÅ bruke avsnitt og skrive i "bolker".

 

I ditt første utkast reagerte jeg på spessielt 2 ting i teksten, bl.a. dette: "Når jeg kommer i gang så er jeg ganske effektiv". Den er veldig negativ for meg. Når du kommer i gang? Er du treg til å starte jobben, mye pauser, o.l.? Det andre var: "...og at jeg kan bidra til å gjøre ting enklere for dere". Er du rasjonaleringsekspert og så er du uten jobberfaring?

 

Har ikke sjekket om du har endret dette, men vær forsiktig med slike formuleringer.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

 

Hei, jeg er en 16 år gammel gutt som fyller 17 år til sommeren, og jeg ønsker en jobb hvor jeg kan ha et langt ansettelsesforhold. Jeg er elev ved Mandal VGS, og har korpsøving to ganger i uken. Jeg er en positiv gutt som alltid smiler, og som gjerne kunne tenke seg å lære og jobbe med noe nytt. Jeg har tidligere jobbet som badevakt ved Sjøsanden feriesenter, og hatt et kortere ansettelsesforhold ved Råtass AS. Tre personligstrekk; Blid, ansvarsfull og sosial. Når jeg arbeider streber jeg etter å gjøre en grundig men effektiv jobb. Jeg tror jeg passer til denne jobben, og at jeg kan bidra til å gjøre ting enklere for dere.

Venter på tilbakemelding, og kan nås for å avtale eventuelt jobbintervju på mobil eller epost.

Med vennlig hilsen

per olsen

mobil

epost

edit: legg ved referanser til de to stedene du har jobbet før eller andre personer som du har hatt et profesjonelt forhold til. spør da disse (referansene dine) om de er villige til å være dine referanser hvis de blir ringt opp av arbeidsgiver om dine tidligere forhold.

 

du e god, takk!

Lenke til kommentar

Jeg ser at noen svarer at du har skrevet en bra søknad, men jeg er uenig. Det er ikke en søknad. Du har skrevet en tekst om deg selv og uttrykt at du også har lyst på en jobb.

 

Det arbeidsgiveren er interessert i å vite når han leser søknaden din, er hvorfor han skal ansette deg. Du må altså droppe det som er irrelevant og utdype det som er relevant. Hvis det for eksempel er relevant at du spiller i korps, må du forklare hvorfor. Det vil si, hva har du lært av din erfaring i korpset og hvordan kan det brukes i stillingen som butikkmedarbeider? Du bør også si noe om hvorfor du vil bli butikkmedarbeider, som ikke er så generelt som at du vil lære noe nytt. Det er kanskje en fordel å kalle deg en mann, ikke gutt.

 

Ikke si "jeg håper at jeg passer til jobben" og overlate å finne grunnlaget til arbeidsgiveren, for det gidder han ikke. Da leser han heller neste søknad. Si implisitt at du passer til jobben fordi du har noen gode erfaringer og egenskaper.

Lenke til kommentar

edit: legg ved referanser til de to stedene du har jobbet før eller andre personer som du har hatt et profesjonelt forhold til. spør da disse (referansene dine) om de er villige til å være dine referanser hvis de blir ringt opp av arbeidsgiver om dine tidligere forhold.

Enig med de fleste som har kommentert etter meg på selve søknadens utforming. Dog uenig med doge angående referanser. Ville skrevet, enkelt og greit; "Referanser oppgis på forespørsel". Dette fordi referanser er ditt viktigste kort - og å spille ut det allerede i søknaden er ikke en god idé. Forklar at du har arbeidserfaring og hva du er dyktig på og hvorfor de bør ansette akkurat deg. Er de interessert kontakter de deg angående referanser.

Lenke til kommentar

Jeg ser at noen svarer at du har skrevet en bra søknad, men jeg er uenig. Det er ikke en søknad. Du har skrevet en tekst om deg selv og uttrykt at du også har lyst på en jobb.

 

Det arbeidsgiveren er interessert i å vite når han leser søknaden din, er hvorfor han skal ansette deg. Du må altså droppe det som er irrelevant og utdype det som er relevant. Hvis det for eksempel er relevant at du spiller i korps, må du forklare hvorfor. Det vil si, hva har du lært av din erfaring i korpset og hvordan kan det brukes i stillingen som butikkmedarbeider? Du bør også si noe om hvorfor du vil bli butikkmedarbeider, som ikke er så generelt som at du vil lære noe nytt. Det er kanskje en fordel å kalle deg en mann, ikke gutt.

 

Ikke si "jeg håper at jeg passer til jobben" og overlate å finne grunnlaget til arbeidsgiveren, for det gidder han ikke. Da leser han heller neste søknad. Si implisitt at du passer til jobben fordi du har noen gode erfaringer og egenskaper.

det med korps er relevant, for da vet arbeidsgiver, at jeg er opptatt to ganger i uken til vanlig. er han intressert, så får jeg et intervju, og da forklarer jeg selvfølelig når jeg spiller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...