Gå til innhold

For lite lønn som buttikmedarbeider på Rema 1000? hjelp


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Før jul skrev jeg under på kontrakt som butikkmedarbeier på Rema 1000 og jeg trives godt med å jobbe der. I kontrakten min står det at jeg jobber 10%, men jeg kan fort jobbe opp til 3-4 vakter i uken da sjefen ofte spør om jeg kan jobbe ekstra eller for andre. Jeg går ikke på skole, og er 20 år. Det jeg lurer på er lønn. Jeg fikk min første lønning nå den 10 denne mnd og jeg fikk mindre enn hva jeg hadde trodd. Vi følger jo tariff, men jeg vet ikke så mye om dette? Jeg jobber ofte lørdager og en dag i desember jobbet jeg søndag, får man ikke ekstra betalt for dette? Jeg er til og med litt usikker på hva jeg har i timelønn, men en annen som startet å jobbe der samtidig som meg har rundt 148-149 i timen, så jeg har vel det samme. Lurer også på hvor jeg kan finne lønnslippen min. Er det noen her som kan forklare meg litt? Får man tillegg osv når man jobber på Rema?

MVH litt frustrert jente

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. 148-149 høres helt normalt ut for en butikkansatt, da du ikke har noen form for utdannelse eller ansiennitet å vise til. Det er vel den lavest lønnede gruppen i Norge, kanskje med unntak av renholdere. En har typisk kveldstillegg (etter klokken 17) og helgetillegg oppå dette. Jeg hadde spurt sjefen om hvor du kan finne lønnsslipp. Litt forskjellig hvordan dette praktiseres: Tidligere var det vanlig med post hjem, eller at en hentet i en posthylle på jobben. Men de senere årene så er digitale løsninger blitt mer vanlig. Så igjen: Spør sjefen din om dette.

 

Fremtidig så kan det være lurt av deg å loggføre når du jobber, slik at du kan dobbeltsjekke dette opp mot lønnsslippen.

Lenke til kommentar

Timelønnen din skal stå både i kontrakten og på lønsslippen. Det finnes ikke minstelønn, så det er litt opp til deg å følge med. Men for å sammenligne har jeg 2 deltidsjobber som student (en i ferier og en ellers) der har jeg 1) 158,- timen og 2) 210,- timen. Så er mulig å finne litt av hvert.

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

Noen arbeidsplasser med stor utskiftning har en lei tendens til å la lønnsslipper ligge på pauserom eller lignende. Det gjelder bl. a. samtlige butikker jeg har jobbet hos. Sjekk om ikke det er tilfelle for deg, evt. spør butikksjef/kjøpmann om hvor du kan finne lønnsslippen. Så sjekker du timelønnen der, og om du får utbetalt tillegg. Du er sikker på at det ikke er skatten som gjør at du har fått mindre enn du trodde, eventuelt at lønnen avregnes for en annen periode enn du trodde? (Altså at deler av det du mente du skulle fått nå kommer først neste lønn)

Lenke til kommentar

Jeg kan i hvertfall si at jeg tjener det samme som du nevner (149,62,- elns). Jeg er også 20 år og jobber som ekstrahjelp, men i Coop, ikke Rema. Når jeg startet hadde jeg 139,- (tror jeg), også fikk jeg 3,- ekstra når jeg fikk studiekompetanse. Jeg hadde med andre ord 142,- før jeg dro i militæret, og når jeg kom tilbake hadde jeg plutselig 149,-. Vet ikke helt hva det skyldes, om det er på grunn av at jeg har jobbet der en stund og gjort meg fortjent til litt høyere lønn, eller om det rett og slett bare skyldes at det har blitt den nye minstelønnen nå. Uansett så er i hvertfall poenget at lønnen høres fornuftig ut.

 

Nå vet jeg ikke om det er universalt i alle matvarebutikker, men der jeg jobber så er det i alle fall slik at om du jobber under 10t i uka så får du ikke noe ekstra tillegg for sene vakter. Har ei som jobber hver lørdag kveld, men har ingen andre vakter, så hun får derfor ikke noe ekstra. Det kan være surt.

 

Nå vet jeg ikke om alt dette gjelder for deg, men håper i alle fall at det hjelper litt :-)

 

Ellers så er det vel flere forskjellige satser. Lav/høy sats for mandag-fredag og egen lav/høy sats for lørdager. Tror det var 22,-/45,- og 45,-/90,- om jeg ikke husker feil. Og ja, det skal være 100% på søndager.

 

I tillegg så har vi det slik at vi mottar lønnsslipp via e-post, og åpnes ved å føre inn ansattnummer. Det er i alle fall veldig greit.

Lenke til kommentar

Overraskende at det allerede er 2 som har posta her som ikke har kontroll på hva man tjener O.o

Selv har jeg litt over 155kr timen (er noen øre jeg ikke husker) hos McD - drøyt 152 er grunnlønn for noen på 18 + 3 måneder ansiennitet, eller over 20. Så kommer videre ansiennitet på det, evt. fagbrev etc. Kveldstillegg og helgetillegg er det også. (hhv. drøye 10 og drøye 20kr), også er det jo tillegg for overtid, helligdager osv.

 

Men ja, overraska over at folk ikke har kontroll på lønnen sin, hvor mye de jobber og at de 2 samsvarer på lønnslippen.
(Er klar over at TS ikke finner lønnslippen)

Lenke til kommentar

Kort svar:

 

Rema 1000 har Tariff. Du starter på bunn, jobber deg opp. Lever inn vitnemål for videregående utdannelse, og du hopper opp et nivå (må skje tidlig etter du begynner (ikke for sent nå)). Lønnsslippen blir utdelt for hånd eller sendt til deg, gjerne via mail om du har oppgitt slikt. Du skal IKKE være redd for å spørre sjef om lønnsutskrift. Spør gjerne: Får vi lønnsslipper i hånden her?

Lenke til kommentar

Hei. 148-149 høres helt normalt ut for en butikkansatt, da du ikke har noen form for utdannelse eller ansiennitet å vise til. Det er vel den lavest lønnede gruppen i Norge, kanskje med unntak av renholdere. En har typisk kveldstillegg (etter klokken 17) og helgetillegg oppå dette. Jeg hadde spurt sjefen om hvor du kan finne lønnsslipp. Litt forskjellig hvordan dette praktiseres: Tidligere var det vanlig med post hjem, eller at en hentet i en posthylle på jobben. Men de senere årene så er digitale løsninger blitt mer vanlig. Så igjen: Spør sjefen din om dette.

 

Fremtidig så kan det være lurt av deg å loggføre når du jobber, slik at du kan dobbeltsjekke dette opp mot lønnsslippen.

 

Tja, nå er det jo noen år siden, men jeg kan ikke se for meg at det har blitt en ekstrem endring, men som helsemedarbeider i kommunen tjente jeg 121 kr timen. Det er vel 3 år siden, eller noe, så de er et stykke unna enda. Og renholderene som jobber på senteret jeg jobber på, har over 180 kroner timen, og det er i ISS, som er en ganske stor andel av renholdere, i hvert fall... Jeg vet ikke om de er overnaturlig godt lønna, men det var ingenting som tyda på det når jeg snakket med dem forrige måned.

Det er verdt å nevne at tilleggene jeg hadde som helsemedarbeider var +45 kr timen og +60 kr timen i forholdsvis natt og helg (kveld fra 18, og helg fra klokka 18 på fredag til 06 på mandag).

Nå som jeg er vekter tjener jeg 185 kr timen og har +25 og +35 kr i kveld og helg (kveld fra 21-06, helg fra 18 på lørdag til 06 på mandag).

Så det er stor forskjell på både hva som regnes som kveld og helg, og hva tilleggene er.

Nå er helsemedarbeider det aller laveste som er mulig å ha av stillinger innen helsevesenet, men de samme tilleggene gjaldt også for sykepleiere og alle andre på boligene jeg jobba på, så tilleggene var i hvert fall bra i det offentlige :-)

Lenke til kommentar

Tror generelt at helsemedarbeidere/miljøarbeidere/butikkmedarbeidere har en ganske lik grunnlønn. Så forskjellene i inntekt vil derfor i stor grad basere seg på hva en får i tillegg. Hovedsakelig derfor jeg gikk fra å jobbe i butikk til å jobbe som miljøarbeider ved siden av studiene.

 

Da jeg startet i min første butikkjobb i 2008 fikk jeg 110-120 i timen (dette har tydeligvis utviklet seg til å bli ~150,- i timen), men sjeldent kveldstillegg pga jeg jobbet ganske så lite, og lite i helgetillegg osv. Nå jobber jeg som miljøarbeider på natt (hence innlegget nå...) Grunnlønnen min er ikke på mer enn 158,- i timen. Men jeg får 40% i tillegg på kveld (gjelder fra 17 til 06) og helgetillegg oppå dette igjen (45,- timen). Altså ligger lønnen konsekvent et sted mellom 221 og 266 i timen når jeg jobber.

Endret av blured
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hvor mye tjener du i året?

 

Gammel tråd, men for å være litt konstruktiv.

 

Årslønn beregnes ved å gange timeslønnen med 1950 arbeidstimar, som er antallet arbeidstimar i ei 100% stilling (eit årsverk).

 

Så dersom trådstarter hadde kr 158,50 i timeslønn i 2015, så gir det: 158,50 x 1950 = kr 309 075 i året dersom det hadde vært ein fulltidsjobb utan ulempetillegg.

Lenke til kommentar

Kort svar:

 

Rema 1000 har Tariff. Du starter på bunn, jobber deg opp. Lever inn vitnemål for videregående utdannelse, og du hopper opp et nivå (må skje tidlig etter du begynner (ikke for sent nå)). Lønnsslippen blir utdelt for hånd eller sendt til deg, gjerne via mail om du har oppgitt slikt. Du skal IKKE være redd for å spørre sjef om lønnsutskrift. Spør gjerne: Får vi lønnsslipper i hånden her? 

 

Gammel tråd, men 14,5% av Rema-butikkene i Norge har tariff. I resten av butikkene er det derfor opp til hver enkelt kjøpmann hvor mye man skal ha i lønn.

Endret av Windoge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...