Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk tentamen, trekk for underoverskrifter?


Anbefalte innlegg

Har fått trekk på engelsk tentamnen min i engelsk pga struktur, han skrev at hoved grunnen var at jeg hadde med underoverskrifter.

 

Hvorfor får jeg trekk for dette!? Vi skulle skrive en artikkel for et magasin, om demokratiet. Hvis du ser i f.eks. Illustrert Vitenskap ser du at de fleste artikklene har underoverskrifter.

 

Kan noen forklare meg hvofor jeg får trekk for dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Underoverskrifter brukes som regel når forfatteren ikke forventer at leseren leser spesielt nøye. De forventer at leseren bare "scanner" innholdet.

 

Eksempelvis, hvis du leser en mellomstor VG-artikkel (på nett), så bruker de underoverskrifter fordi de ønsker å "provosere" leseren til å lese hele artikkelen. Det er et billig triks.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Har fått trekk på engelsk tentamnen min i engelsk pga struktur, han skrev at hoved grunnen var at jeg hadde med underoverskrifter.

 

Hvorfor får jeg trekk for dette!? Vi skulle skrive en artikkel for et magasin, om demokratiet. Hvis du ser i f.eks. Illustrert Vitenskap ser du at de fleste artikklene har underoverskrifter.

 

Kan noen forklare meg hvofor jeg får trekk for dette?

 

Hvis du gjør som læreren sier blir skolen så utrolig mye enklere. Følg oppskrifter og maler på hvordan det skal være, du går tross alt på enhetsskolen, hvor det bare finnes en fasit på alle fag.

Lenke til kommentar

Samme erfaring selv, har til og med skrevet usannheter på eksamen pga jeg vet at læreren trur det er sånn.

 

Det er ikke læreren din som retter eksamen for deg. De videregående skolene i fylket bytter de mellom seg så eksamen skal bli rettet av noen som ikke vet hvem du er - det er også derfor du bare skal skrive kandidatnummeret ditt, ikke navnet.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Right, det er antagelig bare de avsluttende fagene på videregående som er felles for alle skolene som gjør hele pakken med anonyme elever og sensorer utenfra og sånt.

 

Universitetet baserer seg vel på anonymiserte besvarelser og så store klasser at man ikke kjenner igjen hvem besvarelsen er fra, men høyskolene er mer ... utsatte.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

 

Det ville hjelpe oss å vurdere den hvis du legger den ut. Bruken av underoverskrifter alene ser jeg ikke helt problemet med, men det kan være måten de er brukt på (for mange, f.eks.)

På en artikkel på 1000 ord var det 4 underoverskrifter

 

 

 

Så 250 ord pr. avsnitt? Relativt kort for å bedømme hvor flink du er til å skrive.

Lenke til kommentar

 

 

Det ville hjelpe oss å vurdere den hvis du legger den ut. Bruken av underoverskrifter alene ser jeg ikke helt problemet med, men det kan være måten de er brukt på (for mange, f.eks.)

På en artikkel på 1000 ord var det 4 underoverskrifter

 

 

 

Så 250 ord pr. avsnitt? Relativt kort for å bedømme hvor flink du er til å skrive.

 

Altså, fikk karakteren 5+, men det irriterer meg at det som hindret meg fra i å få 6er var at jeg hadde med underoverskrifter. Fant et eksemplar var illustrert vitneskap der var ikke artikklen mer en ja ca 1000 ord, den hadde med underoverskrifter

Lenke til kommentar

Underoverskrifter brukes som regel når forfatteren ikke forventer at leseren leser spesielt nøye. De forventer at leseren bare "scanner" innholdet.

 

Eksempelvis, hvis du leser en mellomstor VG-artikkel (på nett), så bruker de underoverskrifter fordi de ønsker å "provosere" leseren til å lese hele artikkelen. Det er et billig triks.

Akkurat derfor jeg hadde med underoverskrifter. Artikkelen min hadde sjangeren "artikkel for et magasin." Hadde med underoverskrifter for å gjøre leseren med interessert

Lenke til kommentar

Jeg har også skrevet argumenterende tekster på samme lengde, og har relativt nylig hatt undervisning i det. Det holder med å starte et nytt avsnitt da avsnitt per definisjon skal inneholde nye momenter. Jeg synes personlig at det kan ødelegge flyten noe, spesielt dersom teksten er kort.

 

Men for all del, snakk med læreren din. Det er ikke så veldig mye du ble trukket, så du skal ikke se bort i fra at du kan overbevise læreren din. Sant skal sies så vet jeg ikke om det er så veldig mye å tjene på å ta den kampen uansett. Siden du allerede ligger så bra an i faget burdet det ikke være noe stress å få full score på standpunk/eksamen, som er det som faktisk teller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...