Gå til innhold

Lanserer verdens letteste proffbærbare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter her med min Samsung UB, den veier 1,13kg og er 13,2mm tykk. Har litt svakere prosessor og færre piksler. Den kostet 7000kr og ser nå ikke noen grunn til å bytte denne ut med "Verdens letteste proffbærbare".

 

Tingen er at dette er en business laptop med så høy kvalitet at de slapp den fra flere etasjer rett på betong og den fortsatte å fungere. Thinkpad er de marskinene du finner på ISS. Det du betaler 7000kr for er det jeg betalte 6500 for min 1gen thinkpad x1 carbon som fortsatt fungerer drit fett. De som kjøper thinkpad ny er dust eller bedrift.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det er likevel under panseret de aller største endringene har skjedd.

Hvor er egentlig panseret på denne?

 

Hvorfor regner it-journalister med at leserene aner så lite om produktene at man må ty til bilanalogier for at vi skal skjønne hva det er snakk om? Jeg kan love dere at jeg har mindre greie på bil en datamaskiner...

Lenke til kommentar

 

håper fortsatt at en produsent vil lage en lett, smal og liten 15-tommer med fresk innmat og god skjerm

hvis du har pengene, så er jo asus sin Zenbook NX500 akkurat det du leter etter ;)

http://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/Zenbook_NX500/Features/

Nå har jeg faktisk u500vz, som er blant det nærmeste som finnes det jeg ønsker meg. Tenkte på noe enda mindre og lettere, som Samsungs gamle 9 Series på 15-tommer, eller 15-tommer i 14-tommers skall.

 

Kunne klart meg uten nummeriske taster, og PC-en blir iblant litt stor på små kafébord. Samtidig er en 15-tommers arbeidsflate å foretrekke foran 13. Kanskje jeg må se på 14-tommere.

Endret av C64C
Lenke til kommentar

I år har Lenovo satt sin lit til en PCIe-basert flash-disk på opptil 512 gigabyte.

Det var da en snodig løsning med sirkelformede flash-disker

 

 

håper fortsatt at en produsent vil lage en lett, smal og liten 15-tommer med fresk innmat og god skjerm

hvis du har pengene, så er jo asus sin Zenbook NX500 akkurat det du leter etter ;)

http://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/Zenbook_NX500/Features/

 

Gi meg den innmaten i kabinettet til en Thinkpad "T450s", matt skjerm og et Lenovo-tastatur så har du en omtrent perfekt "arbeidsmaskin" for reiser.

Zenbook har dessverre for dårlig byggekvalitet til slik bruk, da vil faktisk "kjedelige" maskiner i robust plast være et bedre alternativ om ikke Thinkpad er innenfor budsjettet. En bærbar burde tross alt tåle litt.

 

Koster alt for mye. Hvorfor skal man kjøpe denne istedenfor MacBook Air?

Bedre byggekvalitet, bedre tastatur, bedre komponenter, og matt skjerm(*gjelder ikke alle Thinkpads); alt sammen er fordeler for den som vil bruke maskinen til seriøst arbeid. Den som har peiling kjøper Thinkpad til arbeid, den som vil være kul kjøper MacBook. Riktig nok er Thinkpad Carbon en av de minst "produktive" modellene, siden de er alt for svake og for tynne til å være riktig gode til å skrive på, så de duger til ting som lett surfing, notater osv. Men det er ganske stivt for så mange tusen for en så svak maskin. X-, T- og W-serien gir mye mer ytelse og produktivitet for pengene, og har et bredt spekter av modeller.

 

Dessverre er nye Thinkpads litt for dyre for mange, men da skal jeg røpe hemmeligheten at noen av de er supre bruktkupp. For de som er ute etter en skole-PC eller reise-PC, og som vektlegger solide holdbare maskiner fremfor siste skrik innen ytelse, kan finne helt greie maskiner for noen få kroner. X201 og X220 omsettes gjerne for 2-3k i grei stand for ~2.5 GHz i5 (jeg skaffet en pent brukt selv for under 2k). Slike brukte maskiner er ikke fjernt fra ytelsen til nye billigmaskiner til 4-5k, og selv om du kjøper en grei 3 år gammel Thinkpad så vil den nok vare mye lenger enn dritten du finner på Elkjøp. Jeg anbefaler naturligvis å prøve maskinene før bruktkjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Koster alt for mye. Hvorfor skal man kjøpe denne istedenfor MacBook Air?

Ehhh, du troller nå sant?

 

Raskere maskin, mer lagring, med dedikert grafikk. Selvfølgelig koster den mer!

 

 

 

Når begynte ThinkPad X1 Carbon med dedikert skjermkort? Forrige modell hadde ikke dette, og det nevnes ikke noe i artikkelen om at den nye kommer til å få det? Forrige modell har jo faktisk en svakere utgave av integrert skjermkort iform av Intel HD 4400 på standardutgaven mot Intel HD 5000 på MacBook Air. Du kan dog gå opp i pris å få med Intel HD 5000 også på ThinkPad X1 Carbon.

 

Så voldsomt mye raskere er de vel ikke heller, standard ThinkPad X1 Carbon leveres med Intel Core i5-4300U, mens MacBook Air 13" leveres med Intel Core i5-4250U. Om du går litt opp i pris så får du ThinkPad X1 Carbon med Intel Core i7-4550U og i7-4600U, mens MacBook Air kan leveres med Intel i7-4650U.

 

Er vel ikke så mye her som tilsier at ytelsen på ThinkPad X1 Carbon skal være noe bedre enn på MacBook Air? Og det er vel ingenting som tyder på at nye ThinkPad X1 Carbon ender opp med noen annen maskinvare enn hva vi kan forvente i MacBook Air @ 2015.

 

Hva gjelder lagring så starter ThinkPad X1 Carbon på 180GB og kan fåes med opptil 512GB, mens MacBook Air starter på 128GB og kan også fåes med opptil 512GB så du har vel ikke noe mer lagring å snakke om her heller.

 

 

 

 

 

Koster alt for mye. Hvorfor skal man kjøpe denne istedenfor MacBook Air?

Bedre byggekvalitet, bedre tastatur, bedre komponenter, og matt skjerm(*gjelder ikke alle Thinkpads); alt sammen er fordeler for den som vil bruke maskinen til seriøst arbeid. Den som har peiling kjøper Thinkpad til arbeid, den som vil være kul kjøper MacBook. Riktig nok er Thinkpad Carbon en av de minst "produktive" modellene, siden de er alt for svake og for tynne til å være riktig gode til å skrive på, så de duger til ting som lett surfing, notater osv. Men det er ganske stivt for så mange tusen for en så svak maskin. X-, T- og W-serien gir mye mer ytelse og produktivitet for pengene, og har et bredt spekter av modeller.

 

 

 

Du dummer det endel når du skriver ting som "Den som har peiling kjøper ThinkPad til arbeid, den som vil være kul kjøper MacBook". Det er ingenting som tilsier at ThinkPad nødvendigvis skal fungere noe bedre til arbeid enn hva MacBook gjør, det kommer naturligvis helt an på situasjonen og det aktuelle arbeidet som skal utføres.

 

Vil si meg enig med deg at ThinkPad X1 Carbon har bedre byggekvalitet, den tåler en god del mer juling, har vannavstøtende tastatur osv.. Tastaturet er bra, men den nye og mer "moderne" typen som ThinkPad X1 Carbon har er ikke av den gode, gamle ThinkPad kvaliteten og er ikke noe merkbart bedre en Chiclet tastaturet du finner på MacBook Air. Hva du mener med bedre komponenter aner jeg ikke? Her regner jeg med at du tenker utover prosessor og skjermkort, min erfaring er dog at blant annet høyttalere er temmelig labre greier med ThinkPad. Men de tilbyr jo noen Pro-features / IT-features iform av Trusted Platform Module osv.. som kan være relevant for endel brukere.

 

 

Mange flotte ThinkPad modeller forøvrig.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...