Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Gebyr på kansellering av bestilt vare


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg var å kjøpte en frontlykt til en Passat av Juger'n (Leif Arne Rolfstad). Denne fikk jeg til 2500kr. Jeg trengte en til lykt og da var han nødt til å bestille opp en fra Tyskland som skulle sendes til Danmark for kontroll og sjekke at den var i grei tilstand da denne var brukt. Vi ventet fremdeles på svar fra Danmark, og jeg fant ut at jeg ikke var nødt til å bytte frontlyktene mine alikevel, så jeg leverte den jeg hadde kjøpt tilbake. Han trakk da fra 500kr som gebyr for frakt for den andre lykten, og babler om at da måtte sitte igjen med to lykter og ha det på lageret. Men hvis jeg skulle kjøpe lyktene igjen, ville jeg da få de 500kr trekt fra i prisen igjen. Med andre ord, så kan jeg kjøpe lykten jeg kjøpte igjen for 2000kr, isteden for 2500kr.

Er dette ok? Det er ikke så mye penger, men fremdeles 500kr tapt. Står ingenting om dette på verken kvitteringen, og han sa ingenting når jeg spurte om det var noe problem å levere inn lykten igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Er dette ok? Det er ikke så mye penger, men fremdeles 500kr tapt. Står ingenting om dette på verken kvitteringen, og han sa ingenting når jeg spurte om det var noe problem å levere inn lykten igjen.

 

Forventer du virkelig at du skal kunne kjøpe en vare, og få spesialbestilt en til, også ombestemme deg og levere tilbake varen og få alle pengene igjen?

 

Denne Jugern er jæla grei med deg som i det hele tatt gir deg penger tilbake, og du er frekk nok til å klage på at du taper 500kr. :realmad::wallbash:

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

han sa ingenting når jeg spurte om det var noe problem å levere inn lykten igjen.

Sa han at det gikk greit, eller sa han rett og slett ingenting?

 

Han sa at det ikke var noe problem å levere denne inn.

Legger også merke til at jeg glemte en ekstrem viktig detalj. Det var han som sa at jeg trengte nye lykter fordi jeg hadde var ødelagte, men jeg fant ut senere at pærene ikke var montert på skikkelig. Derfor føler jeg det blir veldig feil at han sier at jeg trenger nye lykter når jeg egentlig ikke trenger det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er et vesentlig poeng i saken hvor lett omsettelig varen er.

 

Kan "Jugern" selge varen til annen kunde får han jo en veldig god pris siden TS her også "delbetaler" for varen. Jeg kritiserer også selger for ikke å gi gode nok opplysninger på bestillingstidspunkt.

 

 

Jeg var tidligere involvert i en butikk som hadde følgende regler ved bestillinger på vegne av kunde:

 

***

 

Dersom det gjøres bestilling av vare som ikke kan returneres leverandør og ei heller regnes som lett omsettelig skal kunde belastes fullt ut. Det skal imidlertid opplyses om dette på bestillingstidspunktet. Kunde vil motta varen.

 

Kan varen returneres leveradør skal kunde dekke returfrakt. Det skal imidlertid opplyses om omtrentlig kostnad for dette på bestillings tidspunktet.

 

Er varen lett omsettelig kan kunde trekke seg fra kontrakten uten tap. Vi beholder varen.

 

En vare som det selges 1 av hver tredje måned, eller minst 4 stk. av per år, regnes som lett omsettelig.

Lenke til kommentar

Han sa at det ikke var noe problem å levere denne inn.

Legger også merke til at jeg glemte en ekstrem viktig detalj. Det var han som sa at jeg trengte nye lykter fordi jeg hadde var ødelagte, men jeg fant ut senere at pærene ikke var montert på skikkelig. Derfor føler jeg det blir veldig feil at han sier at jeg trenger nye lykter når jeg egentlig ikke trenger det.

 

Da må du også opplyse oss om hvilket grunnlag han hadde når han sa det. Hadde han undersøkt lyktene dine også sa han til deg at de var ødelagte uten at de var det? Eller sa du at lyktene dine ikkje lyste skikkelig også svarte han bare at du trenger sikkert nye uten at han sjølv såg på lyktene? Det er stor forskjell på de to ytterpunktene.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor kalles han jugern?

 

http://www.tv2.no/a/5469368

 

Og selv når trådstarter tydeligvis visste dette, så valgte han likevel å handle der...

 

On topic: Returgebyr (eller for den del: ingen returrett) e.l. ved retur av både spesialbestilte varer og lagervarer er fullt lovlig, så lenge vi ikke snakker om netthandel/telefonsalg/postordre/dørhandel (omfattet av angrerettloven).

Lenke til kommentar

 

Han sa at det ikke var noe problem å levere denne inn.

Legger også merke til at jeg glemte en ekstrem viktig detalj. Det var han som sa at jeg trengte nye lykter fordi jeg hadde var ødelagte, men jeg fant ut senere at pærene ikke var montert på skikkelig. Derfor føler jeg det blir veldig feil at han sier at jeg trenger nye lykter når jeg egentlig ikke trenger det.

 

Da må du også opplyse oss om hvilket grunnlag han hadde når han sa det. Hadde han undersøkt lyktene dine også sa han til deg at de var ødelagte uten at de var det? Eller sa du at lyktene dine ikkje lyste skikkelig også svarte han bare at du trenger sikkert nye uten at han sjølv såg på lyktene? Det er stor forskjell på de to ytterpunktene.

 

 

Jeg sa at det var dårlige lys, han ble med for å se, og han mente at lensene i lykten var brent og trengte nye. Så han undersøkte og sa at jeg trengte nye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...