Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det lov å kjøre fremmede gratis?


*F*

Anbefalte innlegg

Det er ikke mistenkelig å ha sedler i lommeboka. Det er helt normalt.

 

Om pengene ligger i et slags kassapparat eller vekslepenge-veske, slik som bussjåfører og taxier har, er derimot mistenkelig.

 

En politimann i veikanten vil vel uansett ikke sjekke sjåførens og passasjerenes kontantbeholdning. En ransakelse krever litt mer enn som så.

Å sjekke kontoutskriften for å se om de tre passasjerene i baksetet nettopp tok ut 200 kroner hver, er i hvert fall å dra den litt vel langt. Det skjer neppe uten at saken havner i rettssystemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva da... du nevner jo masse selv.

 

Ja, det finnes billig elektronikk men det finnes sannelig dyr elektronikk også.

 

Skal vi se... lommebøker, nøkler, dashcams, PC-er, verktøy, mobiler, nettbrett, tilfeldige ting som nettop er kjøpt. Skal ikke mye til for å komme opp i en gateverdi på en tusenlapp eller to skjønner du.

 

Jeg tenkte at de tingene jeg nevner har i beste fall verdi rundt 4-5000 (med mindre det er noe veldig sjeldent) og man må legge seg en del under i pris om man vil selge det fort og uten dokumentasjon. Samtidig løper man en stadig risiko for å bli tatt med bevis som taler 100% mot deg. Slipper det med kontanter. Putt i lomma og spaser vekk uten å tenke på det mer.

 

Tja, hvis du kjeder deg og vil ha en uforutsigbar kveld? :p Blir ikke mer spennende enn det, du vet aldri hvor vedkommende bor, eller om det er en drittsekk du plukker opp eller noen kjempehyggelige! :D

 

I så tilfellet hadde jeg tatt med meg en venn på turen eller funnet noen å gjøre det sammen med. Både tryggere for deg generelt og mtp at du har et vitne til å backe opp den noe uvanlige aktiviteten om du skulle bli stoppet av politiet.

Lenke til kommentar

Jeg tar stort sett bare haikere som bevisst haiker i vegkanten med tommel og/eller destinasjonsplakat.

Ofte på langtur langs europaveien, men det kan også være småturer.

Jeg hjalp nylig en mann som hadde fått motorstopp.

 

Jeg oppsøker ikke folk utenfor utesteder. Det lukter pirattaxi lang vei.

Men jeg har full forståelse for at noen som kjeder seg vil ut og møte nye venner på den måten.

Det høres artig ut, men litt risikabelt, da bilen har stoffsete, og fulle folk kan bli bilsyke.

Ingen har dog spydd i bilen min så langt, og en del av dem var aldeles sørpe fulle.

 

Pass i hvert fall på å ikke stjele kunder fra de etablerte firmaene. Da ber du om bråk med politiet.

Ikke hent folk fra taxikøen, eller kjør forbi intetanende folk og inviter dem inn i bilen din som en lokkemann.

 

Jeg kjørte hjem en sørpe full kinesisk kvinne en gang. Jeg hadde fyllt bensin, og overhørte en (høylydt) samtale i kassakøen. Hun hadde visst ikke penger til taxi. Sikkert brukt alt sammen på alkohol.

Kombinasjonen fyll og kinesisk gjorde kommunikasjon vanskelig, men hun kom seg hjem :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva da... du nevner jo masse selv.

 

Ja, det finnes billig elektronikk men det finnes sannelig dyr elektronikk også.

 

Skal vi se... lommebøker, nøkler, dashcams, PC-er, verktøy, mobiler, nettbrett, tilfeldige ting som nettop er kjøpt. Skal ikke mye til for å komme opp i en gateverdi på en tusenlapp eller to skjønner du.

 

Jeg tenkte at de tingene jeg nevner har i beste fall verdi rundt 4-5000 (med mindre det er noe veldig sjeldent) og man må legge seg en del under i pris om man vil selge det fort og uten dokumentasjon. Samtidig løper man en stadig risiko for å bli tatt med bevis som taler 100% mot deg. Slipper det med kontanter. Putt i lomma og spaser vekk uten å tenke på det mer.

 

Tja, hvis du kjeder deg og vil ha en uforutsigbar kveld? :p Blir ikke mer spennende enn det, du vet aldri hvor vedkommende bor, eller om det er en drittsekk du plukker opp eller noen kjempehyggelige! :D

 

I så tilfellet hadde jeg tatt med meg en venn på turen eller funnet noen å gjøre det sammen med. Både tryggere for deg generelt og mtp at du har et vitne til å backe opp den noe uvanlige aktiviteten om du skulle bli stoppet av politiet.

 

 

Vi som sitter hjemme i stuen tenker sikkert som du... de som virkelig gjør slike innbrudd er nok mer av den desperate sorten som av forskjellige grunner trenger raske penger og som trolig har faste kjøpere.

Lenke til kommentar

Hvis du er profesjonell taxisjåfør, og passasjerene dine er kamerater, hvorfor er du redd for politiet?

En profisjonell taxisjofør kan uansett ikke gjøre næring ut av dette med mindre han kjører under et løyve, i en bil registrert som taxi og godkjent/kontrollert av justervesenet (tror jeg). Takstameter og slikt skal kontrolleres slik at det teller rett, gjør det ikke det må du stanse bilen øyeblikkelig og fikse det før du kan kjøre igjen.

 

Nå vet jeg at du ikke antydet dette, men det er litt informasjon til de som er nysgjerrige.

 

 

En pirattaxi som som påstår at han bare tar med gratishaikere når politiet spør, vil ha større problemer med å forklare en slik pengeveske.

Slike pengevesker er veldig praktiske om du har mye kontanter. :) Blir veldig organisert og ryddig. Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...