Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvis motorlampen lyser bør feilkoder leses av før posting.


LiamH

Anbefalte innlegg

Det er mange henvendelser i Teknisk og trimming-forumet der motorproblemer har oppstått og motorlampen lyser. Det vil da lyse en lampe på dashbordet som i de fleste tilfeller ser slik ut:

 

CHECK-ENGINE-LIGHTS.png

 

Når dette inntrer er det lagt en feilkode som indikerer hva feilen kan være og hvilken komponent som er defekt. Denne feilkoden består av et nummer og en beskrivelse av feilen som f.eks.

 

P0411 - Secondary Air Injection System Incorrect Flow Detected

 

Slike feilkoder forteller ikke alltid hva som spesifikt er feil og i noen tilfeller kan de være regelrett misvisende. De er likevel et nødvendig hjelpemiddel for å kunne feilsøke eller komme med innspill på hva problemet kan være. Uten denne feilkoden er sjansen stor for at noen begynner å spekulere i blinde og man kan da bli sendt ut på en villedende, og muligens kostbar, jakt etter feilkilden.

Det oppfordres derfor til at feilkoder leses av før man poster innlegg her. Dette er for å sikre at den hjelpen man får er hensiktsmessig og mest mulig korrekt.

 

For å lese av feilkoder trenger man i de fleste tilfeller eget diagnose-utstyr. Alle verksteder har dette utstyret, men det kan også skaffes til privat bruk. Enten man anvender et verksted eller man leser dem av privat, så bør denne koden oppgis i førsteposten sammen med en beskrivelse av de eventuelle feil-symptomer som har oppstått.

 

På en del eldre biler kan man lese av feilkoder uten diagnose-utstyr (f.eks. ved å koble en ledning mellom to kontakt-punkter i diagnose-kontakten). Man teller da som regel antall blink i enten en diode som lyser eller i motorlampen. Er man i tvil om hvordan man får lest av feilkoden, så er det lettest å ta kontakt med et verksted eller å spørre på forumet.

 

Du kan lese mer om feilkode-systemer her.

 

Hvis noen ønsker å komme med flere innspill rundt dette eller annen relevant informasjon som ikke er tatt med her, så oppfordres det til at dette postes i denne tråden. Jeg vil da legge det til i førsteposten.

 

Mvh

 

LiamH

:)

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg forstår deg rett, så tenker du at alle lamper som lyser indikerer en feilkode? Dette stemmer jo ikke. Det finnes mange lamper som ikke indikerer en feilkode som bremsevæskenivå, parkbrems, ladelampe etc. Man har likevel airbag-lys, abs-lys o.l. som vil legge feilkode, men da som regel på en annen styreenhet som ikke innebærer motorstyring. Tenker du at dette bør tas med her?

 

I forhold til de som plukker ut pærer før de selger bilen, så blir det en egen og særegen problemstilling som blir litt off topic i denne tråden, spør du meg. Jeg er dog enig i at jeg kan opplyse spesifikt om at lampen skal lyse under kjøring og at den skal lyse når bare tenningen er på.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Flere biler kan også ha feilkoder selv om man ikke har motorlampe eller andre lamper som lyser. Det kan være verdier som nermer seg grenseverdiene men ikke har overskredet dem enda. Jeg har en på min BMW nå. Dog får jeg ikke lest den av med generisk verktøy. Må ha BMW-spesifikt verktøy.

Lenke til kommentar

Jepp, det er også en kjent problemstilling som man tar med i vurderingen hvis man kan skru bil, men her var tanken å gjøre ting så enkelt som mulig for dem som ikke har så kyndige på dette feltet. Jeg kunne sikkert laget en to meter lang post om emnet, men det blir fort for komplisert for mange. Tanken var å lage en enkel innføring i motorlampen og hva denne betyr, samt å be brukere om å lese av feilkoder før de poster tråder hvis denne lyser. :)

Lenke til kommentar

Ja. Poenget mitt var bare at om en har problemer kan det være lurt å prøve å lese ut feilkoder uansett om man har lamper som lyser eller ikke. Selv på ting som ikke har noe med motoren å gjøre i det hele tatt.

 

Vindusviskerne mine stoppa plutselig en gang. Ingen advarsler. Leste ut feilkoder og fikk ut en kode ala "wiper relay fail". Bytta relé og alt var i orden.

Lenke til kommentar

Jeg er enig og sett fra ett mekaniker-ståsted, så er det nesten selvsagt. Likevel, så må vi ha i minne at mange som henvender seg her ikke en gang vet om feilkoder, og mange kan da tro at de må lese av feilkoder hver gang noe er noe feil på bilen. De kan med andre ord ikke skille mellom når feilkoder er relevant og når de ikke er det. Det kan fort skape forvirring.

 

Derfor tenker jeg at det er greit å sette en litt lavere terskel der man sier at "når motorlampen lyser, så les av feilkoder før du poster en tråd". Da vet man med sikkerhet at feilkoden er der. Utover dette, så kan heller vi som er bilkyndige komme med råd og veiledning videre hvis ingen lamper lyser, men at vi likevel anser det som lurt å ta en avlesning med diagnose-utstyr. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • Gjest avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...