Gå til innhold

Tips til enkelt kjellerstueoppsett


Anbefalte innlegg

Jeg er i ferd med å innrede kjellerstua. Bruker blir nok primært til ungene, og evt meg når hun som bestemmer ser på dame-TV. Jeg kommer til å starte med en TV, men ønsker å legge opp til at jeg kan oppgradere til prosjektor uten for ye hassel.

 

Jeg har Sonos i huset og har mest lyst på Sonos Playbar, som jeg har på TV-en oppe. Med dekoder, apple-TV, spillkonsoll, mediasenter, etc er mange HDMI-tilkoblinger obligatorisk. Kombinasjonen av prosjektor og Playbar blir da potensielt vrien.

 

Siden det er kjellerstue er det sekundært og kostnader teller. Jeg har fjernkontrollskrekk og vil at dette skal være så dumt og enkelt som mulig. Hvordan ville dere lagt det opp?

 

Btw; jeg er komplett analfabet på AV og vil bare har noe som er enkelt og alltid virker :-)

Endret av enden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også kjellerstue og noen av de samme kravene som deg. Det er vanligvis ungene som bruker kjellerstuen, så for meg var det også viktig at ting bare fungerer.

Med tanke på at Sonos Playbar ligger 6000 med veggfeste, ville jeg heller gått for en løsning med en hjemmekinoreceiver. Da får du en mer fleksibel løsning og mer enn nok innganger til det du trenger av tilkoblingsmuligheter.

 

Selv har jeg valgt en løsning med en hjemmekinoreceiver som har to HDMI utganger, hvor en går til TV og en går til prosjektør med lerret som jeg trekker ned foran TV’en. Dette fungerer veldig bra, og ungene kan velge om de vil se på TV’en eller vil kjøre med prosjektør. Hjemmekinoreceiver sender samme signal til begge utgangene, så det er bare å skru på TV eller prosjektør, og man trenger ikke velge utgang.

 

Med tanke på inngangene har jeg koblet til Xbox, Nintendo, dekoder, apple-TV og en media-spiller. Da er det bare å velge inngang på hjemmekinoreceiveren. Det er veldig greit å kjøre alt gjennom hjemmekinoreceiveren, så trenger du bare en HDMI kabel fra receiver til TV.

Mange av hjemmekinoreceiverne har også støtte for Spotify direkte.

 

Dersom du tar utgangspunkt i 6000 som du må bla opp for en Sonos playbar har du flere muligheter alt etter hva du vil prioritere.

 

Hvis du ønsker en forsterker som har to utganger for senere å ha mulighet til å koble til prosjektør kan du for eksempel velge Onkyo TX-NR636 til 3990. Da kan du velge et par små men gode stereo høyttalere, som du senere kan bruke som bakhøyttalere dersom du vil investere i full souround – for eksempel DALI lektor 1 eller 2 eller Zensor 1. Dali får du på hifi-klubben.

 

Hvis du velger bort 2 hdmi-utganger vil du kunne gå for en rimeligere hjemmekinoreceiverne, og for 6000 kan du få en full souround pakke til 6000. For eksempel Pioneer VSX-824 / Proson 5.1 system til 6000. Dette anlegget vil spille fletta av en Sonos Playbar :O). Denne har også spotify integrert.

 

Flere Surroundpakker her: http://www.surround.no/Produkter/Surroundpakker/5-1-med-sub/forsterker

 

Ellers kjører flere av butikkene januar salg, så det kan være verdt å sjekke ut tilbudene på hfif-klubben, Soundgarden og så videre for tilbud de har.

Lenke til kommentar

Luckylight sier veldig mye bra her.

 

En receiver gjør alt mye enklere. Man kan kjøre med å koble alt via TVen, men da får man kun stereo.

Man kan også gå for en optisk velger, men disse fås bare i manuell her hjemme, men med fjernkontroll fra DX.com

 

Det store minuset med Sonos Playbar som jeg ser det er at den ikke støtter DTS lyd i det hele tatt.

 

Med receiver får man også mulighet for å utnytte HD-lyd som ligger i Blu-ray formatet, og som snart også kommer i fra Netflix osv (De har vel DD+ i dag?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...