Gå til innhold

Canon 700d eller 60d


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha holdt kameraet i butikken ville jeg ikke kjøpt 700D, følte grepet og betjeningen ikke kunne måle seg med mitt gamle 40D.

Har du vurdert et brukt 70D i samme prisklasse? Da får du godt grep, bedre betjening, bedre autofokus (spesielt på film/liveview).

Et annet Canon-kamera i samme prisklasse er 100D. Det er like (lite) avansert som 700D, men mindre størrelse uten at det har gått ut over grepet i mine hender.

 

Det er omtrent ikke forskjell i bildekvaliteten på de forskjellige Canon-kameraene i samme årgang. Forskjellen er betjeningen og at automatikken i de dyreste modellene kan være kjappere eller bedre på fokusering og lysmåling. Objektivene gir ofte større forskjell på bildekvaliteten enn kamerahusene.

 

Forøvrig finnes det mye bra kamera på markedet uten Canon-navn på...

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Hvilket kamera tar de beste bildene? Det er jo det viktigste.

 

Det er du som tar bildet, ikke kameraet. Kameraet er verktøyet, kniven til kokken, hammeren til snekkeren, skrivemaskinen til forfatteren.

 

Du vil ikke merke noen nevneverdig forskjell på de to kameraene du nevner, gitt samme lysforhold og samme objektiv. Om du ikke er redd for å kjøpe brukt, ville jeg heller plassert pengene i noe helt ok kamerautstyr, type 500D og et 17-85mm IS. Det skal ikke koste mer enn et par tusenlapper. Bruk det en periode, finn ut om utstyret setter begrensninger og oppgradér deretter. Selg det gamle kameraet for å finansiere det nye.

Lenke til kommentar

I full auto/jpg vil nok 700D være best både på brukerfunksjoner og bildekvalitet, ved bruk av avanserte innstillinger vil nok 60D ha en fordel noe avhengig av type fotografering. Til videofilming er nok 700D overlegen på flere plan.

Men ville nok lete etter en brukt 70D hvis videofilming er viktig siden du får da et funksjonelt autofokus som du ikke får med 60D/700D.

Er video mindre viktig har 600D akkurat de samme fotografiske funksjoner som 700D men ikke forbedret for STM-objektiver som har en mer lydløs fokusmotor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...