Gå til innhold

Unngå valutapåslag, konto i € med billig VISA/Master?


Anbefalte innlegg

Selv de billigste bankene tar 1,75% påslag på valutakurs hvis man handler i utendlansk valuta. Eller tar ut kontanter i minibank.

 

Nå når norske kroner er svakere enn på lenge har jeg fått ytterligere motivasjon for å finne et kort (VIsa, Master etc) som gir billig bruk i utlandet og der jeg kan la det stå noen kroner i utenlansk valuta (fortrinnsvis € eller $).

 

Da kan jeg putte penger på kontoen når norske kroner er sterkere en nå. Pluss handle på nettet uten en "ekstraskatt" på 1,75%.

 

Finnes det slike kort som det er mulig å opprette uten alt for mye mask?

 

ønsker for en slik konto

*positiv rente på innskudd

*ikke kjøpsgebyr

*ubegrenset gebyrfrie uttak

*lavt årsgebyr på kortet

*ikke valutapåslag

*årsoppgave godtatt av likningsvesenet

 

På denne lenken http://www.bankkort.se/ er det en svensk bank (ICA Banken) som tilsynelatende oppfyller vilkårene. Men det er i Sverige. Kan man som nordmann uten tilknytning til Sverige via jobb/pass/studier i landet etc få opprette konto der?

 

Førstevalget er konto i Norsk bank. Men om utenlandsk er eneste alternativ kan det være et alternativ.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv de billigste bankene tar 1,75% påslag på valutakurs hvis man handler i utendlansk valuta. Eller tar ut kontanter i minibank.

 

Nå når norske kroner er svakere enn på lenge har jeg fått ytterligere motivasjon for å finne et kort (VIsa, Master etc) som gir billig bruk i utlandet og der jeg kan la det stå noen kroner i utenlansk valuta (fortrinnsvis € eller $).

 

Da kan jeg putte penger på kontoen når norske kroner er sterkere en nå. Pluss handle på nettet uten en "ekstraskatt" på 1,75%.

 

Finnes det slike kort som det er mulig å opprette uten alt for mye mask?

 

ønsker for en slik konto

*positiv rente på innskudd

*ikke kjøpsgebyr

*ubegrenset gebyrfrie uttak

*lavt årsgebyr på kortet

*ikke valutapåslag

*årsoppgave godtatt av likningsvesenet

 

På denne lenken http://www.bankkort.se/ er det en svensk bank (ICA Banken) som tilsynelatende oppfyller vilkårene. Men det er i Sverige. Kan man som nordmann uten tilknytning til Sverige via jobb/pass/studier i landet etc få opprette konto der?

 

Førstevalget er konto i Norsk bank. Men om utenlandsk er eneste alternativ kan det være et alternativ.

 

Forutsetningen for å kunne spare penger på å unngå veksling, er at du i utgangspunktet har inntekter eller midler i den valutaen kortets konto skal knyttes opp mot. Hvis du starter med NOK, vil du alltid få en veksling. I så fall opererer Visa med de beste vekslingskursene:http://www.visaeurope.com/making-payments/exchange-rates

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Selv de billigste bankene tar 1,75% påslag på valutakurs hvis man handler i utendlansk valuta. Eller tar ut kontanter i minibank.

 

Nå når norske kroner er svakere enn på lenge har jeg fått ytterligere motivasjon for å finne et kort (VIsa, Master etc) som gir billig bruk i utlandet og der jeg kan la det stå noen kroner i utenlansk valuta (fortrinnsvis € eller $).

 

Da kan jeg putte penger på kontoen når norske kroner er sterkere en nå. Pluss handle på nettet uten en "ekstraskatt" på 1,75%.

 

Finnes det slike kort som det er mulig å opprette uten alt for mye mask?

 

ønsker for en slik konto

*positiv rente på innskudd

*ikke kjøpsgebyr

*ubegrenset gebyrfrie uttak

*lavt årsgebyr på kortet

*ikke valutapåslag

*årsoppgave godtatt av likningsvesenet

 

På denne lenken http://www.bankkort.se/ er det en svensk bank (ICA Banken) som tilsynelatende oppfyller vilkårene. Men det er i Sverige. Kan man som nordmann uten tilknytning til Sverige via jobb/pass/studier i landet etc få opprette konto der?

 

Førstevalget er konto i Norsk bank. Men om utenlandsk er eneste alternativ kan det være et alternativ.

 

Forutsetningen for å kunne spare penger på å unngå veksling, er at du i utgangspunktet har inntekter eller midler i den valutaen kortets konto skal knyttes opp mot. Hvis du starter med NOK, vil du alltid få en veksling. I så fall opererer Visa med de beste vekslingskursene:http://www.visaeurope.com/making-payments/exchange-rates

 

Jeg ser for meg en debetkonto med tilhørende Visa/Masterkort. Med innskutte penger.

 

Linken til Visa viste hva det koster å veksle her og nå.

 

ICA-banken i Sverige virker så langt som beste alternativ. Men lar de en nordmann opprette konto?

Endret av GolfRolf
Lenke til kommentar

Hvorfor ønsker du å gå fra NOK til € eller $ nå? Kronen har stabilisert seg på et lavere nivå - les korrigert seg. Ser for meg at kronen fremover heller vil styrke seg mot nevnte valuta fremover. Som torsteinli sier, dersom du skal benytte annen valuta enn NOK må du uansett veksle - og VISA gir deg bedre vekslingskurs enn bankene gjør, ergo bør du finne den beste tilbyderen av VISA i Norge (Visa gir bedre vekslingskurs enn Matercard)

Lenke til kommentar

Spennende problemstilling, men tviler på at det er noe særlig å hente.

- Selv om man sparer litt på vekslingsgebyret, så vil man tape litt på veksle to ganger.

- Hva koster det å overføre penger fra norsk til svensk bankkonto?

- Iflg bankkort.se er årsavgiften hos ICA banken kr 240. Hvis man skal spare inn denne summen med å slippe 1,75% vekslingsgebyr må man handle for mer enn kr 13714.

- Å ha penger på konto i ICA banken gir 0,05% rente. Det gir mye dårligere resultat enn å ha penger på norsk høyrentekonto og handle med f.eks. Gebyrfri Visa som gir opptil 50 dager kreditt og null gebyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ønsker du å gå fra NOK til € eller $ nå? Kronen har stabilisert seg på et lavere nivå - les korrigert seg. Ser for meg at kronen fremover heller vil styrke seg mot nevnte valuta fremover. Som torsteinli sier, dersom du skal benytte annen valuta enn NOK må du uansett veksle - og VISA gir deg bedre vekslingskurs enn bankene gjør, ergo bør du finne den beste tilbyderen av VISA i Norge (Visa gir bedre vekslingskurs enn Matercard)

 

Godt poeng. Det at dollar/euro har blitt dyrere har minnet meg på at "Nå burde jeg hatt et slikt kort."

 

Valutakursene fluktuerer mye for tiden. Og på sikt har variasjonene vært store. Ser for meg at jeg kan plassere noen kroner i SEK (svenske kroner) når kursene er bedre enn nå. Sette dem inn i ICA-banken i Sverige. Den har tydeligvis et system med uttak/bruk i Euro uten valutapåslag eller gebyr.

 

Det blir selvfølgelig et valutapåslag ved veksling til SEK :hm: . Men hvis kjøpet gjøres når NOK er bedre enn nå burde det være litt å gå på. Og i det minste gi meg et alternativ når NOK er så svak som nå.

 

SÅ er jo spørsmålet om SEK vs NOK. Men da får jeg i det minste en bevissthet på hvordan de ulike valutaene går opp og ned :) Ideelt hadde tilsvarende kontobetingelser (gjerne med bedre rente) i Euro vært å foretrekke.

 

Den elendige renten i ICA-banken trekker selvfølgelig ned. Rente/valutakurs blir avgjort av risiko og forventninger som minner om aksjekurser. Bare på makronivå. Jeg kommer bare til å forholde meg til hva som kan regnes for "normal" valutakurs for dollar/euro etc. Selv om jeg vet at kursutviklinger kan være mer langvarig art og kanskje aldri returnere til det som regnes som normalt.

 

Å skulle handle for over 14.000 burde gå greit enkelt år. Er aktuelt med nybilkjøp fra utlandet. Men dumt å ha flere 100.000 i bank til til elendige 0,05% rente i lang tid fordi man kanskje kjøper bil fra utlandet om 6-18 mnd. Kursen kan jo også gå andre veien i mellomtiden. Shopping på nettet og bildeler fra utlandet + ferier i utlander er typiske bruksområder.

 

Det blir vel mer et prosjekt av typen "kjekt-å-ha" som har en pedagogisk effekt: Det vil være morsomt å følge med på hvordan kurser utvikler seg. Og ikke minst gi større interesse for kursutviklinger etc.

 

Ser for meg at jeg begynner i det små med ikke så alt for mye NOK. Vente med innskudd til kursen er bedre. Og så se hvordan det fungerer i liten skala i føste omgang.

 

1,75% høres mye ut for de tjenestene Europay tilbyr. Valutapåslaget har stått stille i mange år. Europay er selskapet som handler valuta for de store kortseskapene og vil selsvfølgelig gjerne høste så mye som markedet tillater. Men tiden er overmoden for endring i gebyret. Selskapet tar tross alt ingen risiko i selve handelen siden gebyret bare plusses på prisen for valutaen som veksles.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Har funnet en god løsning.

 

Transferwise. 

 

Mye brukt av norske studenter i utlandet. Med Transferwise er det mulig å overføre penger over landegrensene til de vanligste landene. Blant annet Norge og norske kroner. 

 

De har også et debetkort som er gratis å ha. Den knyttes opp mot penger du har i forskjellige valutaer hos dem. Du kan ha britiske pund, euro, US dollar, norske kroner etc. Bruker du kortet mot en valuta du ikke har midler i eller ikke er mulig å ha konto i vil det bli trukket fra en annen du har penger på (vet ikke helt hvilken, hvordan definere rekkefølge) med en mye lave valutapåslag enn de typisk 1,75-2 % norske banker tar.

 

Merk: Du får IKKE rente på innskuddene. Men til gjengjeld er det knapt rente på vanlige lønnskontoer nå.

 

Fremgangsmåte: Opprett konto, overfør 200 kr for å få debetkort, overfør fra NOK til EUR , USD eller annen valuta (med lavt valutappslag), bruk Transferwise debetkortet. I Norge, i Storbritannia, i USA etc.

 

Sjekk ut selv: transferwise.com/u/olavl3

Lenke til kommentar
På denne lenken http://www.bankkort.se/ er det en svensk bank (ICA Banken) som tilsynelatende oppfyller vilkårene. Men det er i Sverige. Kan man som nordmann uten tilknytning til Sverige via jobb/pass/studier i landet etc få opprette konto der?

 

Nordmenn og Svensker har utvidede rettigheter i hverandres land. I Sverige kommer man langt med Norsk personnummer.

 

Problemet her er praksis. Min erfaring i de aller fleste Europeiske land, er at banker i det landet kun tillater deg å åpne en konto om du har addresse i det landet banken holder til. F.eks forøkte jeg når jeg bodde i land X å opprette konto i land Y og ble fortalt at jeg måtte ha addresse i land Y for å åpne konto. Til tross for at jeg har pass fra land Y og statstilhørlighet der.

 

Jeg vil tro at du vil få problemer med å åpne konto i en Svensk bank, med Norsk addresse. Dessverre. Utover det har du i praksis samme rett som Svensker til å åpne konto i en Svensk bank.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Nordmenn og Svensker har utvidede rettigheter i hverandres land. I Sverige kommer man langt med Norsk personnummer.

 

Problemet her er praksis. Min erfaring i de aller fleste Europeiske land, er at banker i det landet kun tillater deg å åpne en konto om du har addresse i det landet banken holder til. F.eks forøkte jeg når jeg bodde i land X å opprette konto i land Y og ble fortalt at jeg måtte ha addresse i land Y for å åpne konto. Til tross for at jeg har pass fra land Y og statstilhørlighet der.

 

Jeg vil tro at du vil få problemer med å åpne konto i en Svensk bank, med Norsk addresse. Dessverre. Utover det har du i praksis samme rett som Svensker til å åpne konto i en Svensk bank.

Litt interessant det der. Ein må som du seier ha adresse i landet for å få opna bankkonto, men då eg flytta frå Tyskland tilbake til Norge var det null problem å endra kontaktadressa hos banken til ei adresse i Norge. Oppretta kontoen mens eg budde i landet, og har han fortsatt, til tross for at det er årevis sidan eg har vore registrert busatt i Tyskland (bruker han heller bortimot aldri, men det kjem nytt kort o.l. I posten i ny og ne).

 

Når det gjeld matematikken bak det heile, så betaler ein eit gebyr på 30-40 kr for overføring til konto i europeisk utland frå norsk konto, men ingen valutapåslag. Break-even om ein overfører eit par hundre euro i slengen, og ganske fordelaktig om ein overfører eit par tusen. Ein skal ha ganske heftig reiseaktivitet for at det skal vera eit praktisk alternativ dersom ein ikkje bur i utlandet dog.

Lenke til kommentar

Her er det de skriver om f.eks BG (Storbritannia) og bankkonto vs adresse

 

These are your very own bank details to receive British pounds with zero fees.

This isn’t a bank account, so you don’t need to fill in any forms or have a UK proof of address. Just give your account name, number and sort code, along with the local address listed with your details (this is either TransferWise or one of our partners’ address) to your friends, company or customers to send you British pounds from any UK bank account and no-one pays any fees.

Litt interessant det der. Ein må som du seier ha adresse i landet for å få opna bankkonto, men då eg flytta frå Tyskland tilbake til Norge var det null problem å endra kontaktadressa hos banken til ei adresse i Norge. Oppretta kontoen mens eg budde i landet, og har han fortsatt, til tross for at det er årevis sidan eg har vore registrert busatt i Tyskland (bruker han heller bortimot aldri, men det kjem nytt kort o.l. I posten i ny og ne).

Når det gjeld matematikken bak det heile, så betaler ein eit gebyr på 30-40 kr for overføring til konto i europeisk utland frå norsk konto, men ingen valutapåslag. Break-even om ein overfører eit par hundre euro i slengen, og ganske fordelaktig om ein overfører eit par tusen. Ein skal ha ganske heftig reiseaktivitet for at det skal vera eit praktisk alternativ dersom ein ikkje bur i utlandet dog.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...