Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Random fps lag på high end PC


Anbefalte innlegg

Heisann, i det siste har jeg hatt en del problemer med PCen min.

 

Når jeg spiller lite krevende spill som league of legends og world of warcraft begynner jeg plutselig og få skikkelig fps lag der den dropper til 30-40 noe som gjør det vedlig ubehagelig å spille på, ihvertfall med tanke på hvor lett PCen egentlig skulle klart og kjøre disse spillene.

 

Jeg trodde først det var skjermkortet som var problemet siden jeg nettop fikk min nye 980 og gpu klokken låg låst på 300-400 mhz i far cry 4 noe som gjør at det legger som bare F"%& på ultra. Men nå har jeg sendt inn skjermkortet til service og byttet tilbake til min gamle 680 der problemet fortsetter.

 

Jeg resatt hele PCen, formaterte SSD'en og installerte clean windows 8.1 for 2 måneder siden. (Det var litt etter det probleme begynte)

 

Etter det har jeg gjort følgende: (mye av dette ble gjort for 1 uke siden, altså lenge etter problemene begynte)

 

Slått av indexing i windows.

kjørt malwarebytes.

kjørt windows defender scan.

Frigjort mye plass på SSD (ca. 65% ledig)

Redusert størrelsen på "page file" til 512MB for å frigjøre mer plass på SSD

Slatt av hibernation (igjen, frigjøre plass)

kjørt en enkel windows disk cleanup av SSDen

kjørt regcure

Oppdatert alle drivere inkl. skjermkort driver fra "geforce experience"

 

Skjønner ikke helt hva som gjør dette, tenker jeg må nok reinstallere windows på nytt igjen men vil høre hva dere tenker :)

 

Specs:

 

ASUS sabertooth z77

Inter core i7 3770

Kingston 8x2 GB (16)

Hadde Asus gtx 980, byttet til det gamle Asus gtx 680 2GB i går

C:\SSD D:\HDD (alle spill installert på SSD)

XFX 850W pro

Windows 8.1 64bit

 

Setter stor pris på svar og tips <3

 

-Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan jo selvsagt være noe så enkelt som driverproblemer hos Nvidia , høres ikke ut som skjermkortet fungerer feil men, det kan være noen andre ting også :

 

Fungerte det eldre skjermkortet bra før bytte?

Hvis det nå ikke fungerer som det skal må du rydde ordentlig i registeret ( finnes noen programmer som er beregnet på dette) alt som er Nvidia må fjernes.

 

En annen ting man kan tenke på er jo selvsagt psu , hender seg man må bruke 2 tilkoblinger og ikke en 2 delt ledning fra en Rail , mange som bommer akkurat der og får problemer i etterkant.

 

Har du noen temperaturinnstillinger i Bios som sørger for at pcen kjører på noe alla "Cool N Quiet"? I såfall slå av dette og se om det bedrer seg.

 

Og til slutt så har man jo eventuelt problemer i selve psu'en som kan være triggeren , dette er vanskelig å feilsøke og man må bruke multimeter osv , men du kan jo eventuelt logge over tid ( Feks asus har en del programvare der til sine hovedkort) spenningene og se om det er noen som faller langt ned.

Lenke til kommentar

Dette kan jo selvsagt være noe så enkelt som driverproblemer hos Nvidia , høres ikke ut som skjermkortet fungerer feil men, det kan være noen andre ting også :

 

Fungerte det eldre skjermkortet bra før bytte?

Hvis det nå ikke fungerer som det skal må du rydde ordentlig i registeret ( finnes noen programmer som er beregnet på dette) alt som er Nvidia må fjernes.

 

En annen ting man kan tenke på er jo selvsagt psu , hender seg man må bruke 2 tilkoblinger og ikke en 2 delt ledning fra en Rail , mange som bommer akkurat der og får problemer i etterkant.

 

Har du noen temperaturinnstillinger i Bios som sørger for at pcen kjører på noe alla "Cool N Quiet"? I såfall slå av dette og se om det bedrer seg.

 

Og til slutt så har man jo eventuelt problemer i selve psu'en som kan være triggeren , dette er vanskelig å feilsøke og man må bruke multimeter osv , men du kan jo eventuelt logge over tid ( Feks asus har en del programvare der til sine hovedkort) spenningene og se om det er noen som faller langt ned.

Tusen takk for bra svar.

 

Ja så vidt jeg husker var det ingen problemer før jeg byttet til 980 så det kan være noe der ja. Har du navnet på noe programvarer som klarer og fjerne tidligere driver og innstalere en ny clean driver? Er litt redd for å gjøre dette :S

 

Nei, instillingene angåend klokkehastighet og temperatur for cpu i BIOS har jeg tilpasset til gaming så ingen problem der.

 

Må sjekke litt mer opp i driver greiene :)

Lenke til kommentar

Jeg har vært ute for at nettverkskort, spesielt trådløse, har forårsaket periodiske lags. Prøv å deaktivere enheter du ikke bruker i enhetsbehandling.

Takk for svar :)

 

har deaktivert en god del unødvendige for ca. en uke siden, ser ikke ut som det er noe der men kan ta meg en tur tilbake og teste litt.

Lenke til kommentar

Dette kan jo selvsagt være noe så enkelt som driverproblemer hos Nvidia , høres ikke ut som skjermkortet fungerer feil men, det kan være noen andre ting også :

 

Fungerte det eldre skjermkortet bra før bytte?

Hvis det nå ikke fungerer som det skal må du rydde ordentlig i registeret ( finnes noen programmer som er beregnet på dette) alt som er Nvidia må fjernes.

 

En annen ting man kan tenke på er jo selvsagt psu , hender seg man må bruke 2 tilkoblinger og ikke en 2 delt ledning fra en Rail , mange som bommer akkurat der og får problemer i etterkant.

 

Har du noen temperaturinnstillinger i Bios som sørger for at pcen kjører på noe alla "Cool N Quiet"? I såfall slå av dette og se om det bedrer seg.

 

Og til slutt så har man jo eventuelt problemer i selve psu'en som kan være triggeren , dette er vanskelig å feilsøke og man må bruke multimeter osv , men du kan jo eventuelt logge over tid ( Feks asus har en del programvare der til sine hovedkort) spenningene og se om det er noen som faller langt ned.

Heisann, jeg tok nå og slettet nvidia drivere og den gjeldende versjonen fra Nvidia mappen, bootet etterpå opp i safe mode og kjørte programmer. Har ikke møtt på noen problemer så lang og når jeg deler skjerm på skype er det lag free! Så ser ut som det fungerte, TUSEN TAKK! :D

 

Jeg har over de to siste årene hatt tre skjermer koblet til skjermkort og TV'et mitt koblet til iGpu som jeg slo på i BIOS. Men nå vil ikke TV funke lenger, har vært i bios og sjekke og alt ser riktig ut, noen idè om hva som kan gjøre dette?

Lenke til kommentar

Clean install av GPU drivere er viktig.

 

En annen ting... Har selv et 980 kort hvor jeg har registrert lag.

Har samme type HK som deg og samme CPU.

 

Måtte teste Alien Isolation med allt av eyecandy-instillinger på maks og registrerte tearing rett som det var.

Har riktig nok en 27" LG 1920x1080 5ms IPS skjerm, som i seg selv kan være en naturlig forklaring på tearing. Prøvde det gamle 680-kortet med samme instillinger med betydlig mindre tearing.

 

Tror rett og slett at 980-kortet er for "raskt" for skjermen..

 

Når det gjelder iGPU må du nok avinstallere fullstendig alt som har med dette å gjøre. Installere Lucidlogix og LucidWizard på nytt.

 

Ser du har et Sabertooth kort. Samme biostype som mitt P8Z77-V Premium kort. Det har noen merkelige nykker i BIOS fra tid til annen. Jeg brukte IGPU som deg og måtte "reinstallere" den. Først måtte jeg avinstallere alt som nevnt over, disable alt relatert til iGPU i BIOS, save BIOS/reboot og enable tilbake, save BIOS/reboot før jeg fikk skikk på iGPU igjen..... merkelige greier.

 

Men for Guds skyld, ikke formater SSD'en din. Du må kjøre en Secure Erase på SSD'n.

 

Nå er ikke du så heldig som meg som har innebygd mSATA kontroller på maskina. Jeg har det, med en 120 GB SSD med et "nødsystem" installert. DVS at jeg alltid har tilgang til et OS som funker hvis jeg skal foreta meg noe skummelt med andre disker på maskinen. Evt cloneing av nødsystemet over på en ny systemdisk er jo en løsning. Kjekt med en oppegående frittstående seriøs OS-installasjon og andre for eksperimentering og moro...... Partisjonering er IKKE et tema heretter med UEFI BIOS.

 

M.a.o. Hvis du hadde hatt et OS på en annen disk som du setter som aktiv/oppstart fra BIOS kan du resette SSD'en din og få den opp igjen så nær som mulig "ut av boksen". En sletting av SSD av typen "format c:" er tabu på SSD.

Lenke til kommentar

Clean install av GPU drivere er viktig.

 

En annen ting... Har selv et 980 kort hvor jeg har registrert lag.

Har samme type HK som deg og samme CPU.

 

Måtte teste Alien Isolation med allt av eyecandy-instillinger på maks og registrerte tearing rett som det var.

Har riktig nok en 27" LG 1920x1080 5ms IPS skjerm, som i seg selv kan være en naturlig forklaring på tearing. Prøvde det gamle 680-kortet med samme instillinger med betydlig mindre tearing.

 

Tror rett og slett at 980-kortet er for "raskt" for skjermen..

 

Når det gjelder iGPU må du nok avinstallere fullstendig alt som har med dette å gjøre. Installere Lucidlogix og LucidWizard på nytt.

 

Ser du har et Sabertooth kort. Samme biostype som mitt P8Z77-V Premium kort. Det har noen merkelige nykker i BIOS fra tid til annen. Jeg brukte IGPU som deg og måtte "reinstallere" den. Først måtte jeg avinstallere alt som nevnt over, disable alt relatert til iGPU i BIOS, save BIOS/reboot og enable tilbake, save BIOS/reboot før jeg fikk skikk på iGPU igjen..... merkelige greier.

 

Men for Guds skyld, ikke formater SSD'en din. Du må kjøre en Secure Erase på SSD'n.

 

Nå er ikke du så heldig som meg som har innebygd mSATA kontroller på maskina. Jeg har det, med en 120 GB SSD med et "nødsystem" installert. DVS at jeg alltid har tilgang til et OS som funker hvis jeg skal foreta meg noe skummelt med andre disker på maskinen. Evt cloneing av nødsystemet over på en ny systemdisk er jo en løsning. Kjekt med en oppegående frittstående seriøs OS-installasjon og andre for eksperimentering og moro...... Partisjonering er IKKE et tema heretter med UEFI BIOS.

 

M.a.o. Hvis du hadde hatt et OS på en annen disk som du setter som aktiv/oppstart fra BIOS kan du resette SSD'en din og få den opp igjen så nær som mulig "ut av boksen". En sletting av SSD av typen "format c:" er tabu på SSD.

Takk for svar :)

 

Var ikke tearing jeg opplevde, var full lag der frames droppet drastisk ganske ofte, holdt seg der noen minutter og gikk tilbake til vanlig, veldig opp og ned. Etter å ha slettet alle drivere og installert nye til 680 som jeg har i nå ser det ut til å funke fint.

 

Hvordan kan lucidlogix ha blitt avinstalert med nvidia driverne? og vet du om det finnes noe av det jeg kan laste ned rettet til hovedkortet mitt? På siden deres finnes det bare en trial i 30 dager.

 

Og med å ikke formatere SSD'en min, har gjenopprettet mange formaterte HDD/SSD så vet alt om det og bryr meg ikke noe særlig ettersom jeg bare knuser den visst den ikke er i bruk for meg lenger.

Visst du mente at formatere ssd'en kanskje kan påføre unødvending stress som kan redusere ytelsen eller noe annet så visste jeg ikke noe om det :)

 

Resetter hele PCen min da jeg får tilbake 980, for å få clean install av drivere og alt annet så jeg mest sannsynlig slipper å tenke på dette igjen, alt dette er bare en midlertidig fiks til jeg får tilbake skjermkortet. Er litt stress og bytte om HDMI'en fra hovedkortet og til skjermkortet hver gang jeg skal se på TV, hehe :p

Endret av Thomaasen
Lenke til kommentar

Clean install av GPU drivere er viktig.

 

En annen ting... Har selv et 980 kort hvor jeg har registrert lag.

Har samme type HK som deg og samme CPU.

 

Måtte teste Alien Isolation med allt av eyecandy-instillinger på maks og registrerte tearing rett som det var.

Har riktig nok en 27" LG 1920x1080 5ms IPS skjerm, som i seg selv kan være en naturlig forklaring på tearing. Prøvde det gamle 680-kortet med samme instillinger med betydlig mindre tearing.

 

Tror rett og slett at 980-kortet er for "raskt" for skjermen..

 

Når det gjelder iGPU må du nok avinstallere fullstendig alt som har med dette å gjøre. Installere Lucidlogix og LucidWizard på nytt.

 

Ser du har et Sabertooth kort. Samme biostype som mitt P8Z77-V Premium kort. Det har noen merkelige nykker i BIOS fra tid til annen. Jeg brukte IGPU som deg og måtte "reinstallere" den. Først måtte jeg avinstallere alt som nevnt over, disable alt relatert til iGPU i BIOS, save BIOS/reboot og enable tilbake, save BIOS/reboot før jeg fikk skikk på iGPU igjen..... merkelige greier.

 

Men for Guds skyld, ikke formater SSD'en din. Du må kjøre en Secure Erase på SSD'n.

 

Nå er ikke du så heldig som meg som har innebygd mSATA kontroller på maskina. Jeg har det, med en 120 GB SSD med et "nødsystem" installert. DVS at jeg alltid har tilgang til et OS som funker hvis jeg skal foreta meg noe skummelt med andre disker på maskinen. Evt cloneing av nødsystemet over på en ny systemdisk er jo en løsning. Kjekt med en oppegående frittstående seriøs OS-installasjon og andre for eksperimentering og moro...... Partisjonering er IKKE et tema heretter med UEFI BIOS.

 

M.a.o. Hvis du hadde hatt et OS på en annen disk som du setter som aktiv/oppstart fra BIOS kan du resette SSD'en din og få den opp igjen så nær som mulig "ut av boksen". En sletting av SSD av typen "format c:" er tabu på SSD.

Heisann igjen, var ganske obvious fiks, instalerte bare intel HD graphics drivere på nytt -.-

 

uansett, TUSEN takk for hjelp!! Hjalp meg veldig mye!

 

Ha en fin dag :D

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Det er flere steg for å slette programvaren :

 

1 : Gå inn via kontrollpanelet , velg programmer og funksjoner og så huker du av alt av Nvidia og drivere.

2 : Start maskinen på nytt i sikkerhetsmodus ( trykk inn F8 ved oppstart i Windows 7 for å velge ) og kjør programvaren som du har lastet ned på forhånd ( For eksempel driver sweeper fra Guru3d ) og fjern alt resterende fra Nvidia.

3 : Start maskinen på nytt og legg inn den siste driveren til Nvidia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...