Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Når skal en ungdom på 15 år legge seg i ferien?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et lite problem med foreldrene mine. Det går ut på at de har ingen respekt for hva jeg mener er rett, og hvor mye søvn jeg personlig trenger. I tillegg mener de at jeg skal være oppe før klokken 10, ellers ødelegger jeg søvnrytmen min, men jeg vet jo at jeg kan snu den tilbake til den jeg har i skoledagene på en dag.

 

Nå som det er ferie, må jeg legge meg før 00:30, som er alt for tidlig for meg. Jeg har alltid klart meg med 7 timers søvn, og våkner automatisk etter en rundt 7 timer. Da er jeg helt utvilt. Det som er det værste med å legge seg så tidlig/seint, er fordi at jeg må gang på gang gå først. Det samme har skjedd over 2 år, og det ender alltid opp med at jeg skal gå først av PC'en, ellers slår mamma av internettet. Når hun slår av nettet, da som ødelegger jeg for de andre som jeg spiller med, men det bryr hun seg ikke om.

 

Så når skal jeg legge meg? Er det greit at mamma slår av internett og jager meg i seng?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hun vil ditt eget beste, og jeg vil anbefale at du følger hennes anbefaling.

 

Jeg satt selv oppe til de sene nattetimer i min ungdom, og det ble overraskelse på skolen når jeg kom tidsnok.

 

Dessuten er det ganske digg å ha en skikkelig døgnrytme. Jeg la meg f.eks klokka 07 i dag, så jeg er fremdeles litt døgnvill.

 

Tl;dr: høyr på ho mor.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hun vil ditt eget beste, og jeg vil anbefale at du følger hennes anbefaling.

 

Jeg satt selv oppe til de sene nattetimer i min ungdom, og det ble overraskelse på skolen når jeg kom tidsnok.

 

Dessuten er det ganske digg å ha en skikkelig døgnrytme. Jeg la meg f.eks klokka 07 i dag, så jeg er fremdeles litt døgnvill.

 

Tl;dr: høyr på ho mor.

Vel, når hun mener jeg må ha stå opp før klokken 10, da begynner jeg å spekuler siden de fleste sover over 12 tiden. Hvordan kan hun vite hvor mye søvn jeg trenger? Vanskelig å høre på "mor" da :/

Endret av RandomDude123
Lenke til kommentar

Du burde få sitte så lenge oppe du vil, hvis du er trøtt når du våkner er det ditt eget problem. Når jeg gikk på ungdomsskolen så la jeg meg 03.00 i helgene, sto opp klokka 12.00. I ukedagene la jeg meg 24.00, og sto opp 07.00. Noen trenger mindre søvn en andre, men jeg fikk lov til å bestemme dette selv da jeg startet i 8.klasse, som er 4 år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I vårt hus får vi bestemme selv (er 17). Skulle ønske at foreldrene mine var litt strengere da, mtp at jeg sovner 5-6 om morningen og våkner rundt 12-1. Lite gunstig med bare 1-1,5 time søvn første uka på skolen når døgnet skal snus tilbake! (Har på vekkerklokke, men våkner ikke av den, haha)

Lenke til kommentar

Her i huset ville vi sagt at du skulle vært i seng 12 og stå opp senest 10. Ingen grunn til å sitte å spille halve natta, det burde være mer enn nok tid frem til midnatt.

Jeg spilte WOW i 4 år og vi raida fast frem til 23.00 på raiddager, du får mange timer spilling resten av dagen, spesielt når du har ferie.

Lenke til kommentar

En 15 åring når de har fri, legger seg når de er trøtte. Det er ikke akseptabelt at vi voksne løper rundt og slår av internett eller spillemaskiner når man holder på med noe. Men at voksne mangler respekt for ungdommer er ingen nyhet. Skammer meg over folk på min egen alder på hvordan enkelte oppfører seg.

 

 

. Ingen grunn til å sitte å spille halve natta, det burde være mer enn nok tid frem til midnatt.

Men det er jo fritt frem for deg å legge deg når du vil og avslutte spillingen. Men hvorfor skal du plage andre med ditt eget syn om når man skal legge seg og stå opp? Greit når vi snakker om barn. Men nå er det unge mennesker på 15 år vi snakker om. Når jeg var 15 var vi ute og festet til langt på natt. Foreldre som kjørte og hentet oss. Da har foreldre litt kontroll på hva som foregår. Vi må ikke glemme at vi selv har vært ungdom. Dessverre er det alt for mange voksne som gjør det.

edit: fletting av dobbelpost

Endret av Tvillingsjel
Lenke til kommentar

Nå ble det etterspurt hva andre mente, og jeg svarte min mening.

 

Problemet er at mange ikke klarer å finne tilbake til normal døgnrytme etter ferien og det går utover skole og sosialt liv ellers (utenom det sosiale ved online spill).

 

Og i mine øyne burde man som 15 åring ikke være ute å feste halve natta heller, man er ikke engang gammel nok til å kjøpe alkohol.. Jeg selv er ikke spesielt glad i alkohol og drakk ikke før jeg var nesten 19, selv om det ikke var noe som helst press om avhold fra hjemmet, jeg syntes bare ikke det smaker godt.

Endret av Actibus
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Kanskje den som BETALER for internett bor i SAMME hus og vi gjerne SOVE på natta istedet for å høre banning, kommandoer og gamepader som blir slengt veggimellom midt på natta?

 

Kanskje?

Lenke til kommentar

 

Og i mine øyne burde man som 15 åring ikke være ute å feste halve natta heller,

Og det må man gjerne mene også. Men det kan jo være din 15 åring ikke er som deg og ønsker å feste. Min 15 åring er ikke lik meg. Hun er alt for streit. Ikke drikker og ikke røyker en gang. Når jeg var 15 hadde jeg røyka i et år. Så det er forskjell på folk. Det beste er å lage gode avtaler med poden, ikke forbud.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hadde akkurat samme diskusjon med en 15 åring i jula. Han mente at han "hadde ferie og dermed kunne gjøre akkurat hva han ville", og han syntes det var helt legitimt å sove til kl 14 (han spilte ikke natta lang, men så gjerne en film etter midnatt og sovnet etter det).

 

Og det med å legge seg når man vil skjønner jeg, virkelig. Likevel er jeg uenig. Mine motsvar gikk i retning "ja, du har ferie. Men hvor mye hjelper du til hjemme? Foreldrene dine står opp for å måke snø, for å bake, for å vaske klær og hus. Ja, også i ferier, for sånt får man ikke fri fra. Hva om de bare skulle ligget til langt ut på ettermiddagen?"

 

Skal sies at gutten er flink med skole og soverutiner til hverdags. Men at ting må gjøres i huset har han ikke begrep om.

Lenke til kommentar

Hos oss styret 15åringen dette selv, har gitt opp for lenge siden.. Så hun legger seg etter oss.. Hører hun trasker til både 2 og 3 til tider. Eneste hun har fått beskjed om er matlaging, hun har et par ganger begynt å lage seg varm mat på natten, der hun glemmer å slå av kaffetrakter, steikeovn ol... Så det er forbudt...

 

Ukedagene klarer vi ikke få en tid på det heller, for hun er ikke trøtt og sitter for det meste og ser på tv/serier... Men jeg shutter nettet ved midnatt i ukedagene

 

Må sies at hun legger seg i normaltid i ukedagene, hun er heller ikke ute og fester eller reker. Er somoftest hjemme. Hun er lik sin far, er ikke trøtt om kvelden...

 

Ellers så blir hun vekket i helger og ferier mellom 10 og 12

Endret av pakini
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg leste alltid på senga da jeg var lita. Jeg fikk beskjed at om at jeg måtte legge meg, men om jeg leste var opp til meg. Det førte til at jeg ofte leste ganske sent. Etter at jeg ble tenåring begynte jeg å være oppe lenger også. Jeg kan ikke huske at jeg ble bedt om å legge meg. Jeg har alltid vært b-menneske, så har alltid vært glad i å legge meg. Måtte venne mamma til at jeg skulle sove lenge da, for hun prøvde å få meg opp.

 

Etter ferier brukte det å straffe seg med at det alltid var veldig vanskelig å sovne kvelden før første skoledag, men var meg det gikk utover når jeg hadde sovet lite :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Typisk gamle eller dumme foreldre å tru at unger over 15 må legge deg før 12 og opp senest klokka 10. De glemmer selv hvordan det var. Eller så husker de hvordan de selv var og vil ikke at det samme skal skje med ungen sin. Legge seg tidlig, stå opp tidlig er noe av det mest idiotiske jeg vet om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...