Gå til innhold

Føre regnskap/økonomi for blogg. Adsense og lønn.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Driver en blogg sammen med en venn der vi har begynt å tjene ca. 30k i måneden med inntekter fra Google Adsense samt en annen annonseleverandør.

 

Vi har registrert bloggen på et Delt Ansvars-firma vi opprettet for noen år tilbake der vi eier 50% hver.

 

Ettersom vi har begynt å tjene litt penger, skjønner vi at det er på tide å gjøre dette riktig i forhold til skatting, lønning, moms osv. MEN vi er helt blanke på dette feltet.

 

Det jeg egentlig lurer på er hvor jeg skal begynne. Skal vi kontakte skatteetaten eller kanskje et regnskapsfirma?

 

Vi har egentlig svært få "transaksjoner" i måneden, da det er inntekt som kommer fra 2 ulike annonsefirma hver måned(Adsense og en til) og vi betaler webhotell-leie hver måned samt utbetaling av lønn.

 

Vil tro at det er mulig for meg å føre dette regnskapet selv?

 

Men hvordan jeg gjør dette aner jeg ikke..

 

Kan noen gi meg litt tips til hvor jeg skal begynne?

 

Markus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utbytte bedre enn lønn. Tar du ut lønn må du betale arbeidsgiveravgift og personskatt - blir fort oppmot 40-50% vs 27 på utbytte. Utbytte kan man vel ta ut når man vil, men dette er jeg ikke helt sikker på.

 

Hmm. Dette er feil. Opp til toppskatt-nivå er lønn mest gunstig. Først betaler firmaet 27 % på overskudd og så betaler personen 27 % på det som tas ut i utbytte. Altså rundt 46-47 %.

 

I tillegg får man visse rettigheter når man tar ut lønn som man ikke får ved utbytte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Driver en blogg sammen med en venn der vi har begynt å tjene ca. 30k i måneden med inntekter fra Google Adsense samt en annen annonseleverandør.

 

Vi har registrert bloggen på et Delt Ansvars-firma vi opprettet for noen år tilbake der vi eier 50% hver.

 

Ettersom vi har begynt å tjene litt penger, skjønner vi at det er på tide å gjøre dette riktig i forhold til skatting, lønning, moms osv. MEN vi er helt blanke på dette feltet.

 

Det jeg egentlig lurer på er hvor jeg skal begynne. Skal vi kontakte skatteetaten eller kanskje et regnskapsfirma?

 

Vi har egentlig svært få "transaksjoner" i måneden, da det er inntekt som kommer fra 2 ulike annonsefirma hver måned(Adsense og en til) og vi betaler webhotell-leie hver måned samt utbetaling av lønn.

 

Vil tro at det er mulig for meg å føre dette regnskapet selv?

 

Men hvordan jeg gjør dette aner jeg ikke..

 

Kan noen gi meg litt tips til hvor jeg skal begynne?

 

Markus

 

Det er fint mulig å føre det selv, men jeg ville kanskje engasjert en regnskapsfører for starthjelp. Hvertfall hvis du er helt blank på regnskap. Du trenger et system for å føre regnskapet. Usikker på om det er lov å føre i Excel fortsatt...

 

Hvis du har noen litt mer konkrete spørsmål er det litt lettere å hjelpe. "Hvordan føre regnskap" er ikke alltid så lett å svare på.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar

Her ser man ulempen ved at folk tror alle selskaper skattemessig sett behandles som aksjeselskaper.

 

 

DA-selskapet er ikke et selvstendig skattesubjekt, og "utbytte/lønn"-situasjonen blir derfor en litt annen enn i aksjeselskapsmodellen. En deltaker (med unntak for kommandittister og stille deltakere) anses ikke som en arbeidstaker i DAet, og vedkommende kan derfor ikke motta "lønn" i skattemessig forstand. Deltakere får heller ikke "utbytte", dette er aksjeterminologi.

 

I et ansvarlig selskap skal deltakerne skattlegges direkte for selskapets overskudd/underskudd. I tillegg til dette skal det beregnes utdelingsbeskatning når det skjer en vederlagsfri overføring av verdier fra selskapet til en deltaker. Dersom denne utdelingen er arbeidsgodtgjørelse skal den regnes som personinntekt. Andre utdelinger regnes ikke som personinntekt. Man får skjermingsfradrag.

 

Personinntekt er det som gjør inntektsskatten progressiv, fordi toppskatt utmåles av personinntekt. Trygdeavgift beregnes også av personinntekt. For personinntekt fra deltakerlignet selskap skal det beregnes trygdeavgift etter høy sats (11,4 %). Det skal ikke beregnes arbeidsgiveravgift. Trygderettigheter beregnes som for næringsdrivende, ikke som for lønnsmottakere.

 

Å føre et DA-regnskap selv er ikke en uoverkommelig sak, men du bør ha bistand for ligningspapirene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...