Gå til innhold

USA vurderer å slå tilbake mot Nord-korea etter hackerangrepet mot Sony


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Hva hadde skjedd om noen laget en film hvor plottet var at de tok livet av presidenten i USA og at det ble vist som en bra/heroisk ting å gjøre i filmen? Er jo tross alt en film om å ta livet av en sittende statsleder.

 

Dette skjer vel stort sett i hver eneste sesong av 24, så det er ingenting nytt der ;)

 

Men nå klarer jeg nesten ikke vente til å se filmen må jeg si.. go Seth Rogen! "Do you wanna kill Kiiiim-jun Un? Totally dude..!" :)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

 

 

knallbra PR-stunt for å markedsføre filmen.. er vel knapt et menneske i den siviliserte verden som ikke har hørt om den til nå :)

Hvis du tom kansellerer filmen på en kinovisning.... da vil hvertfall folk se den.

 

Lurer ellers på hvordan Nord-Korea skal ha klart all denne hackingen iom at landet ikke akkurat er på teknologitoppen. De må jo nesten ha lært det i utlandet, eller betale noen andre for å gjøre det.

Ifølge Victor Cha ved Georgetown University skal NK være blant verdens ti fremste nasjoner med evne og vilje til å utføre cyberterrorisme i stor skala.

Kilde: interview på CNN USA denne uken.

 

Forøvrig er filmen totalt kansellert, slippes ikke i noen offisielle distribusjonskanaler verken på kino, disk. TV eller nett. Mulig de ombestemmer seg senere.

 

CNN er en god kilde med ekstremt gode spesialister :p

 

Virker som han fyren her er litt mer seriøs enn denne "spesialisten" her. Overraskende at de er blant topp ti i verden. Sa de noen om de brukte ressurser i utlandet eller gjorde det meste selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvis du tom kansellerer filmen på en kinovisning.... da vil hvertfall folk se den.

 

 

Kunne ikke interessert meg mindre. Det er garantert smakløst Hollywood-søl, støyende mas, full av stereotyper, krampaktig morsom, unyansert og full av herrefolk ignoranse.

 

Nei takk.

 

Det har du nok helt rett i.... Akkurat som Transformers: Age of extinction. Den filmen solgte likevel utrolig bra på kinoene i år, og vinner årets kinosalg lett. Derfor kommer den nok til å selge mye uansett.

Lenke til kommentar

Må si at visst dette starter en krig som kan gjøre slutt på det umenneskelige som skjer i Nord-Korea nå, så sier jeg bare; Go for it!!

 

Er det ikke nok dritt å gripe fatt i på hjemmebane da for filmskapere? Men jeg tviler selvsagt på om SONY vil lage en rasende morsom film om den utbredte politivolden & dødsskytingene rundt i amerikanske byer, eller et morsomt konsept der Tea Party aktivister legger seg i bakhold og tar livet av Barack Obama.

 

Denslags "samfunnsengasjement" er nok kun en export-artikkel.

Lenke til kommentar

 

 

 

knallbra PR-stunt for å markedsføre filmen.. er vel knapt et menneske i den siviliserte verden som ikke har hørt om den til nå :)

Hvis du tom kansellerer filmen på en kinovisning.... da vil hvertfall folk se den.

 

Lurer ellers på hvordan Nord-Korea skal ha klart all denne hackingen iom at landet ikke akkurat er på teknologitoppen. De må jo nesten ha lært det i utlandet, eller betale noen andre for å gjøre det.

Ifølge Victor Cha ved Georgetown University skal NK være blant verdens ti fremste nasjoner med evne og vilje til å utføre cyberterrorisme i stor skala.

Kilde: interview på CNN USA denne uken.

 

Forøvrig er filmen totalt kansellert, slippes ikke i noen offisielle distribusjonskanaler verken på kino, disk. TV eller nett. Mulig de ombestemmer seg senere.

 

CNN er en god kilde med ekstremt gode spesialister :p

 

Virker som han fyren her er litt mer seriøs enn denne "spesialisten" her. Overraskende at de er blant topp ti i verden. Sa de noen om de brukte ressurser i utlandet eller gjorde det meste selv?

 

De sa noe om "Byrå 121" som visstnok skal være tilknyttet NK's forsvar, bestå bla. av anslagsvis 1800 hackere, og at de opererer fra en rekke land utenfor NK. Informasjonen var greit samlet i et interview, men er også støttet av andre kilder som er sitert og/eller interviewet ila. den siste uken.

 

Men du har helt rett. F.eks. snakket Ann Coulter (politisk kommentator) på CNN for etpar måneder siden om at 52 milliarder mennesker i verden ønsker å immigrere ulovlig til USA. Hun gjentok det også, for å være sikker på at folk fikk med seg hvor mange det er, "fiftytwo billion". Helt klart en ekspert på ingenting som har med planetens samlede befolkningstall å gjøre. :rofl:

Professor Victor Cha er "Director of Georgetown's Asian Studies Program" og det er ingenting som tyder på at han er på Ann Coulters noe spesielle nivå.

 

I kveld norsk tid har FBI uttalt at de har samlet tilstrekkelig bevismateriale til å fastslå at NK står bak, og mens jeg skriver dette er Obama på skjermen her med sin "årets pressekonferanse" hvor han også gjentar dette og snakker om proporsjonal respons overfor NK i denne sammenhengen. Det handler tydeligvis ikke bare om en film lengre.

 

Dekningen av dette på riksdekkende nyhetskanaler internt i USA er interessant av diverse grunner, og viser også en rekke forskjellige syn på saken fra folk med forskjellige tilnærminger til ytringsfrihet, sikkerhet, teknologi, geopolitisk signaleffekt osv.

Det blir trolig et hett TV-tema resten av kvelden der borte, du kan følge med på CNN USA her: http://www.livenewschat.eu/breaking/

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

knallbra PR-stunt for å markedsføre filmen.. er vel knapt et menneske i den siviliserte verden som ikke har hørt om den til nå :)

 

Hvis du tom kansellerer filmen på en kinovisning.... da vil hvertfall folk se den.

 

Lurer ellers på hvordan Nord-Korea skal ha klart all denne hackingen iom at landet ikke akkurat er på teknologitoppen. De må jo nesten ha lært det i utlandet, eller betale noen andre for å gjøre det.

Sikkert opplært på amerikanske skoler...

Lenke til kommentar

 

Tja, jeg brydde meg null og niks om den filmen før, men nå gleder jeg meg til å se den. >:)

 

Har lenge hatt lyst til å se den...nå ser det ikke ut som om de tør gi den ut en gang. SKjønner jo hvorfor, men litt trist, ytringsfriheten står ikke sterkt imot våpen nei..:/

Hvordan stiller ytringsfriheten seg dersom det er en fremmed stat og ikke din egen stat som sanksjonerer ytringene dine?

 

Privatpersoner og berdifter kan forsåvidt gjøre nett hva de vill uten at det faller inn under ytringsfrihet...

Lenke til kommentar

 

 

Tja, jeg brydde meg null og niks om den filmen før, men nå gleder jeg meg til å se den. > :)

Har lenge hatt lyst til å se den...nå ser det ikke ut som om de tør gi den ut en gang. SKjønner jo hvorfor, men litt trist, ytringsfriheten står ikke sterkt imot våpen nei..:/

Hvordan stiller ytringsfriheten seg dersom det er en fremmed stat og ikke din egen stat som sanksjonerer ytringene dine?

 

Privatpersoner og berdifter kan forsåvidt gjøre nett hva de vill uten at det faller inn under ytringsfrihet...

 

Det blir vel en innskrenkning av ens mulighet til å ytre seg fritt, og ens mulighet til fritt å bevitne andres ytringer etter eget valg. Når en fremmed stat foretar denne innskrenkningen mot innbyggerne i et land oppstår en situasjon få land ville godtatt. Når landets egne lover, regler eller tradisjoner, og måten befolkningen der lever og benytter sine friheter til å utfolde seg på, til en viss grad overstyres utenfra.

 

Worst case:

En sånn inngripen utenfra, med trusler om straff dersom man ikke etterlever påleggene, kan føre til at man utøver en selvsensur som ikke lenger er fritt valgt. Det kan så innskrenke kreativitet, at man opplever å måtte tenke seg om ikke bare vedr. hva man selv mener er greit å si, skrive eller publisere, men også sensurere seg ift. hva en fremmed makt godtar. I en sånn situasjon vet man ikke alltid helt hvor grensen går, og det kan legge en real demper på alt man ville gjort, sagt osv.. Ihvertfall når man vet at det kan koste mye mer enn det smaker. Man blir nesten som en emosjonellt mishandlet ektefelle.

 

Hvis en fremmed stat kan dele ut straff til andre lands befolkning og virksomheter havner man i en situasjon hvor filmer ikke lages, reportasjer ikke vises, artikler ikke trykkes, bøker ikke utgis, fag på skolen fjernes, bedrifter vil måtte stenge dørene, listen blir lang. Normale ting som er tillatt i eget land vil måtte foregå i det skjulte for å unngå straff fra den fremmede makten. Det blir som en okkupasjon, selv om de ikke setter en støvel i landet. Det kan hende de støvlene kommer senere.

 

Dette er ting man i USA allerede diskuterer som en konsekvens av å la sine friheter overstyres fra Nord-Korea.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting er sikkert, om Sony etter dette ombestemmer seg, så blir det tidenes mest sette film på kino! :) Bedre PR kampanje skal du jobbe hardt for..

Sony uttalte at de fortsatt ønsket sende den på kino, men uten de største kino-aktørene som har valgt og ikke vise den, så ville det ikke blitt noen suksess. De har fortsatt planer om å gi ut filmen, og leter nå etter en annen måte og gi den ut på. Kanskje det blir film premiere på diverse stremingtjenester som Netflix istedenfor.

 

Edit: Ja om ikke streamingtjenestene også vil droppe filmen i frykt for at tjenestene deres skal angripes. Sånn sett er jo DVD enklere.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Om ingen vil vise filmen for dem så har de kanskje ikke så mange andre muligheter. Gir de den ikke ut fremstår de som feige som gir etter for press fra NK, og Kim, eller hvem det nå enn er som kommer med truslene, noe som vil gi de dårlig PR. Gir de den ut vil hackerne muligens frigjøre mer materiale, på julaften (feirer ikke hackere jul?) og Sony vil kanskje lide enda mer, om det er mulig.

Lenke til kommentar

Tro meg, Sony har mye mer skit enn det som har blitt sluppet til nå. Spesielt hvis det som naturligvis foreløpig er ubekreftet at de sitter på 100TB med data, med bare 0.2 GB sluppet ut.

 

Stor sjanse for Sony-filmer i produksjon eller ferdigproduserte kan være en del av hva som kommer. Filmer som Chappie, en militær-komedie fra Cameron Crowe (med Bradley Cooper, Emma Stone o.s.v.) uten tittel foreløpig, Pixles, Paul Blart 2, Goosebumps o.s.v.

Lenke til kommentar

Hva hadde skjedd om noen laget en film hvor plottet var at de tok livet av presidenten i USA og at det ble vist som en bra/heroisk ting å gjøre i filmen? Er jo tross alt en film om å ta livet av en sittende statsleder.

 

Det offentlige her til lands hadde ihvertfall blitt ille berørt om det kom en for oss rar asiatisk film om noen som skulle ta livet av statsministeren i Norge. Selv om de forsikret oss om at det var en komedie.

 

Vestlige komedier funker dårlig med mange asiatere. De har ikke samme oppvekstbakgrunnen som oss og selv for oss enkle poenger går rett over hodet på de. Ender med at man må sitte og forklare med teskje hvorfor det og det er morsomt. Og da er det jo ikke morsomt lenger.

 

Blir det samme når jeg får se asiatiske komedier. Det virker bare dumt og rart for meg, mens de fra Asia gapskratter.

 

Slike filmer finnes, just sayin.

Lenke til kommentar

 

 

 

Tja, jeg brydde meg null og niks om den filmen før, men nå gleder jeg meg til å se den. > :)

Har lenge hatt lyst til å se den...nå ser det ikke ut som om de tør gi den ut en gang. SKjønner jo hvorfor, men litt trist, ytringsfriheten står ikke sterkt imot våpen nei..:/

Hvordan stiller ytringsfriheten seg dersom det er en fremmed stat og ikke din egen stat som sanksjonerer ytringene dine?

 

Privatpersoner og berdifter kan forsåvidt gjøre nett hva de vill uten at det faller inn under ytringsfrihet...

 

Det blir vel en innskrenkning av ens mulighet til å ytre seg fritt, og ens mulighet til fritt å bevitne andres ytringer etter eget valg. Når en fremmed stat foretar denne innskrenkningen mot innbyggerne i et land oppstår en situasjon få land ville godtatt. Når landets egne lover, regler eller tradisjoner, og måten befolkningen der lever og benytter sine friheter til å utfolde seg på, til en viss grad overstyres utenfra.

 

Worst case:

En sånn inngripen utenfra, med trusler om straff dersom man ikke etterlever påleggene, kan føre til at man utøver en selvsensur som ikke lenger er fritt valgt. Det kan så innskrenke kreativitet, at man opplever å måtte tenke seg om ikke bare vedr. hva man selv mener er greit å si, skrive eller publisere, men også sensurere seg ift. hva en fremmed makt godtar. I en sånn situasjon vet man ikke alltid helt hvor grensen går, og det kan legge en real demper på alt man ville gjort, sagt osv.. Ihvertfall når man vet at det kan koste mye mer enn det smaker. Man blir nesten som en emosjonellt mishandlet ektefelle.

 

Hvis en fremmed stat kan dele ut straff til andre lands befolkning og virksomheter havner man i en situasjon hvor filmer ikke lages, reportasjer ikke vises, artikler ikke trykkes, bøker ikke utgis, fag på skolen fjernes, bedrifter vil måtte stenge dørene, listen blir lang. Normale ting som er tillatt i eget land vil måtte foregå i det skjulte for å unngå straff fra den fremmede makten. Det blir som en okkupasjon, selv om de ikke setter en støvel i landet. Det kan hende de støvlene kommer senere.

 

Dette er ting man i USA allerede diskuterer som en konsekvens av å la sine friheter overstyres fra Nord-Korea.

 

 

Spørsmålet er om ytringsfriheten gjelder andre stater. Siden ytringsfriheten dekker bare statens innblanding i dine ytringer. Da det ikke har vært noe reelt problem at andre stater skal blande seg inn tidligere, kan det være den ikke har noe å si angående fremmede staters innblanding.

 

Dersom dette eksempelvis ikke er Nord Korea som stat, men heller en terrorgruppe, ville det ikke vært dekket av ytringsfriheten. Selv om det fører til konsekvensene du nevnte.

 

I USA tror jo folk at de kan gi bedriften de jobber i, negativ publisitet, uten at det har konseekvenser. Da de mener det er dekket av ytringsfriheten, noe det ikke er...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...