Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldre som ruser seg i jula


Anbefalte innlegg

Jula er vanligvis ei tid for gode stunder med familien. Men det er langt frå alle som opplever juletida slik. I følge ein statistikk frå "Statens Institutt for rusmiddelforskning", gruer omlag 200 000 barn seg til jul på grunn av foreldra sin alkoholmisbruk.

Eg synst ikkje det er rett av foreldre å drikka framfor barna sine! Når deira aller kjærate ruser seg, er det skremmande for barna å sjå forandringa som inntreff. Foreldrena oppfører seg ansleis. Dei blir meir egoistiske, uniteresserte og utilgjengelige. Barna synst nok ikkje det er ein kjekk opplevelse, og blir usikre og redde. Tryggheita eit barn skal føla hos sine foreldre berre forsvinn når det som er forutsigbart blir tatt vekk, og pappa eller mamma ”blir ein anna”.

Det går heilt fint å feira jul utan rusbruk, så kvifor ikkje prøva denne jula?
Det er garantert det beste for både barn og vaksne!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jula er vanligvis ei tid for gode stunder med familien. Men det er langt frå alle som opplever juletida slik. I følge ein statistikk frå "Statens Institutt for rusmiddelforskning", gruer omlag 200 000 barn seg til jul på grunn av foreldra sin alkoholmisbruk.

Eg synst ikkje det er rett av foreldre å drikka framfor barna sine! Når deira aller kjærate ruser seg, er det skremmande for barna å sjå forandringa som inntreff. Foreldrena oppfører seg ansleis. Dei blir meir egoistiske, uniteresserte og utilgjengelige. Barna synst nok ikkje det er ein kjekk opplevelse, og blir usikre og redde. Tryggheita eit barn skal føla hos sine foreldre berre forsvinn når det som er forutsigbart blir tatt vekk, og pappa eller mamma ”blir ein anna”.

Det går heilt fint å feira jul utan rusbruk, så kvifor ikkje prøva denne jula?

Det er garantert det beste for både barn og vaksne!

 

MEn det er fordi forskning sier at dritt fantes før dritt...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Barn merker det på foreldrene selv etter kun et par glass vin. Har selv en far som drikker hver eneste dag og tror jeg ikke merker det. Han drikker rødvin av melkeglass så jeg skal tro det er cola osv. Merker det på måten han snakker, ser det på øynene og lukter det.

Nå skal det også sies at han er en utrolig god far da. Han blir ikke skrapfull (med enkelte unntak som julebord), men det er likevel ubehagelig.

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan er det med barna til de som røyker cannabis i juletia?

Synes vi må få høre mer om dem. Viktig å ikke utelate noen.

De har nok en fredfull jul som de fleste andre.

 

 

Det kan jeg skrive under på. Føles som juleaften var igår, for her har det ikke skjedd en dritt.

 

Skulle det ha skjedd noe da? Her er det stille som graven. God Jul

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med dårlig foreldre som er edru? Er de ikke ett problem?

 

Å fremstille alkohol som hovedproblemet mener jeg er feil fremgangsmåte, og irriterer bare de mengder av foreldre som har ett sundt forhold til alkohol.

 

At alkohol er medvirkende i mange av de tilfellene der det er bråk kan jeg tro på, men at 1 av 5 barn gruer seg til jul utelukkende bare på grunn av alkohol høres ut som kreativ lesing av tabeller.

 

Slik trådstarter legger dette fram kan jeg ikke tolke som noe annet enn propaganda, og ikke noe genuint ønske om å øke kvaliteten på jula for de som ikke har det så hyggelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med dårlig foreldre som er edru? Er de ikke ett problem?

 

Å fremstille alkohol som hovedproblemet mener jeg er feil fremgangsmåte, og irriterer bare de mengder av foreldre som har ett sundt forhold til alkohol.

 

 

Selv om jeg misliker alkohol, tror jeg at jeg er enig med deg her. Det går fint an å drikke framfor barna sine. Jeg ble glad da min far drakk fordi da ble han ekstra snill! Barn har da ingen problemer med at foreldrene drikker, så lenge det er innenfor rimelige grenser og de oppfører seg fornuftig. Å rotere rundt på stuegulvet i egen avføring og eget spy er sikkert ikke noe vakkert syn enten foreldrene er fulle, påvirket av narkotika eller bare har en sær oppførsel i blant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Holdninger som dette er for min del gammeldags og typisk overformynderi og bedreviter fjas.

 

Om en ikke er i stand til å drikke et par pils eller litt vin uten å bli drita eller ikke klare å stoppe. Så er det den personen som det er noe galt med. Enten ved å ikke være voksen nok eller ha et alkohol problem.

 

Må en slutte å syte å sutre så jævlig og la vanlige oppegående folk få kose seg med litt alkohol selv om barn er tilstede.

Endret av LarZen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er nok en rekke foreldre i landet som enten er, eller er på vei til å bli alkoholikere. Og disse drikker seg stup fulle. De drikker seg kanskje også stup fulle på julafta fordi de har det så dårlig inne i seg. De har erfaring for at julafta er en vanskelig dag, eller kanskje en dag for festing og ekstra mye "feiring".

Atter andre foreldre sovner tidlig på sofaen fordi de har vasket altfor mye, bakt altfor mye og stresset altfor mye i desember.

 

Forøvrig er det ikke hyggelig at barn skal avskrives, i etterkant av seksuell atferd man senere ikke vil/kan ta følgene av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...