Gå til innhold

Er nordmenn et dårlig konsert-publikum?


Corey

Anbefalte innlegg

Akkurat kommet meg hjem ifra gårsdagens Kygo-konsert, og nå følte jeg det var på høy tid at noen tar opp dette temaet.

 

Er det noe jeg legger merke til så er det at nordmenn ikke for fem-flate-øre kan oppføre seg på konserter.

For å forklare mitt utgangspunkt; Jeg har sånn ca. 600 konserter under beltet, alt ifra veldig intime konserter med 10-20 mann til gigantiske stadion-konserter med 100 000 mann. Alt ifra syre-trance til Death-Metal. Jeg har vært på konserter i USA, Brasil, Nederland, Belgia, Danmark, Sverige, England og Tyskland.

Ingen av disse landene kommer i nærheten av oss når det kommer til uvanene jeg skal til å nevne.

 

Feks. når du er på konsert så er det ingenting som heter "DIN PLASS" eller "DITT OMRÅDE". Du har ingen grunn til å bli sur hvis noen går foran deg, eller for den saks skyld, går FORBI deg. "HEI DETTE ER MIN PLASS! FLYTT DEG!!" Dette er det ingen som reagerer på i andre land, faktisk helt motsatt, di prøver å hjelpe deg forbi eller eventuelt slår av en prat når du først har stilt deg i deres nærsone.

 

Jeg tror jeg fikk 150 albuer i siden igår, sannsynligvis fordi jeg blokkerte utsikten til vedkommende bak meg (jeg er 1.85 høy). Da er det IKKE opp til vedkommende foran deg å flytte seg, men heller DIN oppgave å flytte seg.

 

Noe som også forbløffer meg er folk som skal kle seg i komfimasjonsdressen uansett anledning. Enkelte konserter vet du på forhånd at det kommer til å smelle, å tro at folk rundt deg skal ta hensyn til Moods of Norway-dressen din når du står helt framme på en Slayer-konsert er som å tro på julenissen.

 

En siste ting: Når folk faller, så ikke le av dem, Hjelp dem opp! Når folk besvimer, kontakt vakt, eller få dem i sikkerhet! Når folk har en dårlig tripp, spør dem om di vil ha vann! Når folk skal ned fra skuldrene til andre folk, hjelp dem ned!

 

Lurer spent på om det er andre som har opplevd det samme...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke vært på like mange som deg, men har vært på en del store konserter og en del små. Ikke vært borti dress problemet, men alle de andre. Hvert fall folk som drar på konsert for å starte bråk, hver eneste gang jeg står i en folkemengde er det alltid en eller annen som prøver å leke kul. Problemet er at de tror de kan oppføre seg som de selv vil, at de eier alt og ingen kan skade dem. Det er vel det som provosere meg mest med konserter. Ellers pleier det å være grei stevning, mange som oppfører seg også :)

Lenke til kommentar

Det at noen stiller seg foran deg er greit nok hvis det er trangt om plassen, men det går an å se bak seg og se om du blokkerer utsikten til noen, særlig hvis du har mulighet til å flytte litt på deg. Jeg mener ikke at må gjøre dette, men litt hensyn kan være greit.

 

Jeg synes derimot ikke at det er greit at noen stiller seg foran deg hvis det er stor mengde plass tilgjengelig, altså at denne personen kan stelle seg en halvmeter til siden uten noe som helst problem. Det fordrer vel et lite publikum. Var på en konsert med kanskje 20-30 stk tidligere i høst i et ikke alt for stort lokale, men stort nok til at det skal være unødvendig å stille seg rett foran andre. Men det var det to store karer som gjorde. Greit at de vil stå langt frem, men det var god plass til å ikke stå akkurat der. Og da bør man vise litt hensyn, se seg rundt og sjekke: Blokkerer jeg utsikten til noen?

 

Dette gjelder primært folk som kommer "utenfra" og inn i publikumsmassen foran andre. Man skal ikke kreve at andre flytter litt på seg hvis man kommer inn og stiller seg bak noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ja. Nordmenn er elendige publikummere.

Jeg har vel noe rundt det samme antall konserter på lista som deg, både som publikum, musikkjournalist og de siste sju årene som ansatt på et av Oslos største konserthus.

 

Ah, fy faen. Folk.

 

Skal dere snakke med hverandre under hele konserten? Still dere bakerst. Skal dere filme hele konserten? Still dere bakerst. Skal dere kline under hele konserten? Still dere bakerst. Er det 25 centimeter ledig plass? Still deg et annet sted. Slo du naboen i trynet med albuen? Si unnskyld og ikke gjør det igjen. Kommer du seint? Still deg bakerst. Skal du lage moshpit? Greit, da er det min tur til å stå bakerst.

Endret av TheMartine
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Skjemmes over norsk publikum! Var i går kveld på en Rival Sons konsert i Trondheim og ble helt sjokkert -igjen- over folk som burde ha holdt seg på en pub. På tross av en fantastisk konsert så ble jo hele opplevelsen falt i grus. Når vaktene klarer å prestere å kaste ut feil folk så fikk de servert ihvertfall ett par klager etter endt konsert.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Helt classic dette :)

 

Ligger langt inngrodd i kulturen vår det å være egosentriske.

 

Selv drar jeg bare på festivaler i utlandet. Synes rett og slett ikke det er så hyggelig å måtte knive om ting i ett sett, om det er å komme frem til baren, finne et sted det er god lyd (vi har jo ikke råd til ordentlig lyd i norge), eller vente på ledig toalett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...