Gå til innhold

Fravær VG2 Påvirker jobbvalg, trenger juridisk(?) hjelp


Gjest Slettet-GlDE6z

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-GlDE6z

Hei

 

Jeg er en gutt som nå går yrkesfag VG2. Linjen jeg går på har veldig stor konkurranse, det vil si veldig gode karakterer og lite fravær hos bortimot alle. I Februar søker vi jobb med julekarakterene og fraværet, karaktermessig ligger jeg bra ann men jeg har fem dager fravær som jeg gjerne skulle vært uten. Alle disse dagene er relatert til en kronisk sykdom jeg har.

 

Så er det slik at personer med kronisk sykdom har rett til å fjerne 10 dager etter sommeren, problemstillingen min er da at det ikke hjelper meg i det hele tatt, da jeg mest sannsynlig har fått en jobb til sommeren. Det jeg lurer på er hvor jeg kan finne lover om dette, der det står at skolen ikke har rettighet til å fjerne fem dager etter jul istedenfor ti dager etter sommeren?

 

Ifølge administrasjonen på skolen min er det ikke mulig for dem å fjerne disse dagene, men de virket i tvil. Det eneste jeg vil vite er hvor jeg kan se lovverket som viser meg at dette ikke er mulig for dem å gjøre. Det betyr veldig mye for min fremtid og jeg er villig til å gå mange steg for å få det fikset. Jeg syntes det er urettferdig at jeg med nedsatt immunforsvar som ofte blir syk, ikke kan fortelle på intervjuet hvorfor jeg har vært vekke for da vil jeg opplyse dem om min sykdom og til slutt muligens ikke få jobben.

 

All hjelp er jeg veldig takknemlig for, og om noen vet hvem jeg burde kontakte så hadde det vært veldig flott, fordi jeg er usikker.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke bare å sende en liten notis sammen med søknaden, eventuelt legeerklæring? Jeg tror det vil være av interesse for arbeidsgiver å vite uansett, ikke for at de skal bruke det mot deg i søkeprosessen, men slik at de er klar over din helsesituasjon. 5 dager på et halvt år er ikke så mye uansett, så jeg tror en forklaring på hvorfor vil holde for enhver arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Er det ikke bare å sende en liten notis sammen med søknaden, eventuelt legeerklæring? Jeg tror det vil være av interesse for arbeidsgiver å vite uansett, ikke for at de skal bruke det mot deg i søkeprosessen, men slik at de er klar over din helsesituasjon. 5 dager på et halvt år er ikke så mye uansett, så jeg tror en forklaring på hvorfor vil holde for enhver arbeidsgiver.

Det siste du skal gjøre i et intervju er å opplyse dem om dine negative sider, ergo eventuelle sykdommer. De får veldig mange søknader, og når de kan velge å vrake så tar de heller en person som er tilsynelatende frisk. Trist men sant.

 

Fem dager er ikke mye på de fleste linjer og klasser, men nå har jeg mest av 22 elever, med andre ord er fem dager mye. Det er stor konkurranse om de beste plassene, og det fraværet jeg har kan være avgjørende.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Men i en jobbsituasjon vil jo hemmelighold av slik info også bli sett på negativt. Jeg tror fortsatt du er best tjent med å si til de du søker hos at du har 5 sykedager dette halvåret, men du har en god grunn til det. I hvert fall sett i kontrast med å si at du ikke har vært syk når du faktisk har vært det. Det en arbeidsgiver ser negativt på er ubegrunnet fravær. Dersom du har en god grunn for fraværet, noe jeg vil si du har, så skal det nok en del mer til enn 5 dager til før arbeidsgiver steiler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Men i en jobbsituasjon vil jo hemmelighold av slik info også bli sett på negativt. Jeg tror fortsatt du er best tjent med å si til de du søker hos at du har 5 sykedager dette halvåret, men du har en god grunn til det. I hvert fall sett i kontrast med å si at du ikke har vært syk når du faktisk har vært det. Det en arbeidsgiver ser negativt på er ubegrunnet fravær. Dersom du har en god grunn for fraværet, noe jeg vil si du har, så skal det nok en del mer til enn 5 dager til før arbeidsgiver steiler.

De har ikke rettighet på å få vite sensitiv informasjon om en søker som en kronisk sykdom er. Det vil si om de ser på det negativt eller ikke spiller ingen rolle, fordi de ikke vil få vite det da de ikke har noe form for grunnlag for å få vite det.

 

Jeg er klar over at fem dager generelt ikke er mye fravær, men når det gjelder de beste mulighetene så er det 1400-1800 søkere til 140 plasser, da velger de de beste ut av de beste. Om det er mulighet for meg å få fraværet ned til null så er det en mulighet jeg vil bruke, men da trenger jeg hjelp. Ifølge en skolepedagog jeg har snakket med hos rikshospitalet visste hun ingenting om at det ikke var lov å fjerne ved juleterminen, men administrasjonen på skolen min er helt uenig.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Det følger av § 3-47 i forskrift til opplæringslova (https://lovdata.no/pro/#document/SF/forskrift/2006-06-23-724/§3-47)

Karakterutskrift er så vidt jeg vet ingen av delene, og dersom man først skal føre fravær på dette så bør skolen åpenbart føre de samme reglene som for vitnemål og kompetansebevis. Spesielt når forskriften slettes ikke sier at dette skal "strykes til sommeren", men at det "ikke blir ført på vitnemålet eller på kompetansebeviset".

 

Jeg ser dermed overhodet ikke hva som hindrer dem i å stryke dette fraværet ditt.

 

Edit: La til link

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Vitnemålet er hvertfall sommeren, så sånn som jeg forstår det har de ikke rett til å fjerne fraværet til jul. Kompetansebevis er når du har IV eller dårligere enn 2 til sommeren i noen fag.

 

Irriterende dette greiene her, urettferdig satt opp. Det er hvertfall umulig for meg å prøve og få det fjernet uten hjelp fra andre. Jeg har snakket med både administrasjonen og avdelingsleder der begge mener de ikke har lov ifølge regelverket til å fjerne dette.

 

Er det noen jeg kan kontakte som kan gi meg et klart svar, og gjerne gi skolen min et klart svar og? NAV (?)

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Etter § 3-39 skal skolen ha et forsvarlig system for føring av fravær, og det er mulig det ikke er grunnlag for å "slette" fravær fra dette systemet, kun fra vitnemålet. Men det beror tilsynelatende på en misforståelse om at dette fraværet uansett bare er til internt bruk. I den grad man får halvårsvurdering så bør ikke fraværet fremgå der, eventuelt bør man bruke samme regler der som for vitnemålet, så lenge halvårsvurderingen i praksis fyller det formålet som man egentlig ser for seg at vitnemålet skal gjøre.

 

Du kan kontakte fylkeskommunen for å få svar på reglene, eventuelt fylkesmannen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Ringte fylkeskommunen, ble anbefalt videre til opplæringsdirektoratet/direktøren(?). De sa det samme som administrasjonen på skolen min, de har ikke lov til å ta vekk fraværet mitt til jul. De gir meg ikke en grunn og de forklarer ikke hvorfor det er slik for meg, de bare sier det er sånn. Jeg spør om det er mulig å gjøre et unntak men det virker ikke sånn.

 

Uansett hvem jeg går til så virker de dårlig informert og vet egentlig ikke hva det er jeg snakker om, det må diskuteres og det ender med at jeg får ett dårlig svar som er "fasit" for alle. Det hele er bare trist og jeg ender opp med å ha fem dager jeg ikke kan dokumentere, som da blir sett på som skulk. Jeg vet ikke om det er noe vits i å prøve og få kontakt med noen andre, da det virker som at ingenting vil bli gjort uansett.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Det spørs om noe blir gjort i tide for deg, men du kan jo ta kontakt med elevorganisasjonen, så kan de se på saken og eventuelt kontakte utdanningsdirektoratet for en endring av regelverket. Slik det virker nå er det jo sterkt urimelig, og regelen om sletting fra vitnemål blir et slag i luften så lenge fraværet er suverent viktigst nettopp på karakterutskriften til jul, da det er den man søker lærlingeplass med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

I'm just sayin.

 

Det er ikke så lukrativt og ha folk ned kroniske sykdommer i arbeid dersom det hemmer dem mye i arbeidslivet, det er faktisk ganske upraktisk.

 

Jeg kjenner til loven, men jeg liker den ikke.

Har du en bedre løsning da? Eller skal jeg bare forholde meg til at friskere personer vil gjøre en bedre jobb enn meg? Og jo på den linjen jeg går på er fem dager mye fravær, normalen er på 0-1 dager og 0 timer.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Det spørs om noe blir gjort i tide for deg, men du kan jo ta kontakt med elevorganisasjonen, så kan de se på saken og eventuelt kontakte utdanningsdirektoratet for en endring av regelverket. Slik det virker nå er det jo sterkt urimelig, og regelen om sletting fra vitnemål blir et slag i luften så lenge fraværet er suverent viktigst nettopp på karakterutskriften til jul, da det er den man søker lærlingeplass med.

Ser ut som det ikke er noe å gjøre med nei, endring av lovverket vil garantert ikke være i tide. Takker hvertfall for hjelpen, så får jeg finne en måte å kunne dokumentere fraværet uten å vise til sykdommen min. Hvordan det skal gå an aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

 

I'm just sayin.

 

Det er ikke så lukrativt og ha folk ned kroniske sykdommer i arbeid dersom det hemmer dem mye i arbeidslivet, det er faktisk ganske upraktisk.

 

Jeg kjenner til loven, men jeg liker den ikke.

Har du en bedre løsning da? Eller skal jeg bare forholde meg til at friskere personer vil gjøre en bedre jobb enn meg? Og jo på den linjen jeg går på er fem dager mye fravær, normalen er på 0-1 dager og 0 timer.

 

 

Friskere personer vil mest sannsynlig gjøre en bedre jobb enn deg dersom dette hemmer deg mye.

Mitt råd? Dersom du ikke får fjernet fraværet si du hadde influensa og problem solved.

Endret av Priim
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

 

 

I'm just sayin.

 

Det er ikke så lukrativt og ha folk ned kroniske sykdommer i arbeid dersom det hemmer dem mye i arbeidslivet, det er faktisk ganske upraktisk.

 

Jeg kjenner til loven, men jeg liker den ikke.

Har du en bedre løsning da? Eller skal jeg bare forholde meg til at friskere personer vil gjøre en bedre jobb enn meg? Og jo på den linjen jeg går på er fem dager mye fravær, normalen er på 0-1 dager og 0 timer.

 

 

Friskere personer vil mest sannsynlig gjøre en bedre jobb enn deg dersom dette hemmer deg mye.

Mitt råd? Dersom du ikke får fjernet fraværet si du hadde influensa og problem solved.

 

Du er forhåpentligvis ikke psykolog? Når jeg ligger over de fleste i klassen min karaktermessig, samt at bedriften jeg var utplassert hos var strålende fornøyd, så forventer jeg at jeg skal greie å gjøre en god nok jobb for arbeidsgiver.

 

Det at du ikke liker den loven er hinsides latterlig, er du av typen som mener jenter ikke har noe å gjøre i industrien heller siden de ikke er fysisk "sterk" nok? Forresten, vi har noe som heter arbeidsmiljøloven i dette landet som skal tilrettelegge en jobb for alle, til og med deg engang du blir påkjørt og sitter i rullestol. Vær fornøyd med det.

 

Å si jeg har hatt influensa hjelper nada uten en legeerklæring til å backe det opp, dessverre.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Det er nok ikke slik at man kan kreve at kreve tilrettelegging på arbeidsplassen slik at brukere av rullestol kan klattre i stillaser.

 

Når en arbeidsgiver ansetter personer så står arbeidsgiveren nokså fritt i velge den som han vil. Det er i praksis ingen som kan gjøre krav på en utlyst stilling, eller på en læreplass ved en bedrift. Det er riktig nok en del lovbestemmelser som sier at det er forbudt å diskriminere, osv, men så lenge arbeidsgiver velger å begrunne på en annen måte enn de forbudte begrunnelsene, så vil avslaget på jobbsøknad eller læreplass i praksis alltid bli akseptert. "Mangel på personlig egnethet" kan for eksempel være en god nok grunn.

 

Det vil i praksis være meget enkelt for arbeidsgiver å avvise en hvilken som helst søknad, uansett grunn, før ansettelse har skjedd. Etter at ansettelse har skjedd, så vil det tilsvarende være tilsvarende komplisert å gjøre slutt på en feilansettelse. Dette medfører kanskje i praksis at mange arbeidsgivere i nokså høy grad er "på vakt" i forhold til problemstillinger som kanskje kan gi senere problemer. I en ansettelsesprosess så vil man ofte være nokså fokusert på å gjøre "sikre ansettelser" som ikke medfører senere problemer.

 

En kronisk sykdom av den ene eller den andre typen, vil nok sannsynligvis i mange tilfeller ikke være noe pluss. Hvis det medfører en naturlig forventning om et høyere fravær enn normalt, så vil dette medføre at bedriften vil måtte kalkulere med lavere inntjening og flere utgifter for denne arbeidstakeren enn andre arbeidstakere. De fleste bedrifter drives jo ut i dra et lønnsomhetsprinsipp.

 

Det vil ikke si at jeg synes dette er bra eller riktig, men det kan nok medføre, hvis det virkelig er slik, at Priim har noe rett i sin argumentasjon over, enten vi liker det eller ikke. For ganske mange bedrifter så er det et meget sentralt mål å ha et lavt sykefravær, og da vil man fokusere på å ansette personell som kan bidra til å holde sykefraværet nede.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Jeg sier ikke imot det faktum at de ser på kroniske sykdommer som problemer og velger dem vekk, jeg sier bare at karakterene mine burde tilsi at jeg gjør godt arbeid. Uansett så finnes det ingen løsning på problemet mitt så det spiller vel ingen rolle hva mer som blir sagt her.

Lenke til kommentar

 

 

 

I'm just sayin.

 

Det er ikke så lukrativt og ha folk ned kroniske sykdommer i arbeid dersom det hemmer dem mye i arbeidslivet, det er faktisk ganske upraktisk.

 

Jeg kjenner til loven, men jeg liker den ikke.

Har du en bedre løsning da? Eller skal jeg bare forholde meg til at friskere personer vil gjøre en bedre jobb enn meg? Og jo på den linjen jeg går på er fem dager mye fravær, normalen er på 0-1 dager og 0 timer.

 

 

Friskere personer vil mest sannsynlig gjøre en bedre jobb enn deg dersom dette hemmer deg mye.

Mitt råd? Dersom du ikke får fjernet fraværet si du hadde influensa og problem solved.

 

Du er forhåpentligvis ikke psykolog? Når jeg ligger over de fleste i klassen min karaktermessig, samt at bedriften jeg var utplassert hos var strålende fornøyd, så forventer jeg at jeg skal greie å gjøre en god nok jobb for arbeidsgiver.

 

Det at du ikke liker den loven er hinsides latterlig, er du av typen som mener jenter ikke har noe å gjøre i industrien heller siden de ikke er fysisk "sterk" nok? Forresten, vi har noe som heter arbeidsmiljøloven i dette landet som skal tilrettelegge en jobb for alle, til og med deg engang du blir påkjørt og sitter i rullestol. Vær fornøyd med det.

 

Å si jeg har hatt influensa hjelper nada uten en legeerklæring til å backe det opp, dessverre.

 

 

Nei, jeg er næringsdrivende som har ansatt 'feil' folk før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...