Gå til innhold

KOMMENTAR: – Problemet er ikke sensur, men markedsdominans


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God artikkel. Selv kjøper jeg alltid spill direkte fra utvikler hvis mulig, eller GOG. Steam er alltid siste alternativ. Jeg bruker selvsagt Steam mye også, men surnet litt nå når jeg hørte at de hev ut Hatred. Ikke nødvendigvis fordi spillet kommer til å bli bra eller ikke, men fordi det er en uggen trend at Steam skal sette dagsorden. Det er det lommeboken til forbrukeren som burde gjøre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Enkelte er fortsatt veldig glade i å demonisere EA og Origin. Men de blir litt mer vage når vi spør akkurat hva som er så forferdelig ille med Origin sammenlignet med Steam.

 

Dårligere priser, ingen funksjonalitet, elendig utvalg, dårlig interface. Hva mer? Er jo knapt noe aspekt som fungerer like bra som steam.

 

AtW

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Ettterpåklokskap er en presis vitenskap. Hvor var de kritiske røstene da Steam sluttet å være bare butikk og DRM for Valves egne spill, og begynte å bygge opp Steam som de facto go-to-DRM også for andre utgivelser, uten at det ble nevneverdig skilt fra butikk-funksjonen? Da ble Steam bare bejublet for å ha reddet PC-markedet fra et konstruert piratkopieringsspøkelse. Lanseringen av tilsvarende alternativer som Origin, Uplay, Rockstar Social Club, GFWL også videre har også stort sett blitt møtt med ensidig kritikk. Det hjelper selvsagt ikke at av disse er Origin det eneste som ikke fremdeles er et klønete mareritt av inkompetanse, men når argumentasjonen mot dem like mye har basert seg på indignert frustrasjon over prinsippet om å låse spill til egne distribusjonsplattformer, altså at noen andre gjør det Valve har gjort til markedsstandard - hallo?

 

Har for øvrig vanskelig for å sympatisere med Hatred-utviklerne, som helt bevisst har jaget kontrovers-faktor siden dag én. Da løper de risikoer som dette.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva som skal være så galt med Origin. Har vært i bruk siden første Fifa-spillet dukket opp der og har kjøpt hvert eneste siden da uten problemer. Har endel andre spill der nå også.

 

Går fint å handle. Går helt fint å starte spill. Spillene fungerer. De oppdateres uten problemer. Akkurat som Steam fks.

 

Ser virkelig ikke problemet. Men, det er alltid populært å mislike noe, særlig i flokk. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke noe nytt at utviklere er ute etter kontrovers, og media biter på som vanlig. At Steam opptrer utydelig, det er det som er problemet. Grunnen til at Steam har en så ledende posisjon, er at ingen tok PC-spill på alvor før Valve gjorde det. F.eks. Microsoft har hatt en latterlig historikk, hvor de stadig har lovet å ta PC-spill på alvor. Se bare på deres nyeste planer om Xbox-app i Windows 10. wat?

 

Jeg har en drøss med spill i Steam, og jeg er en stor fan av plattformen. Grunnen til det er at det ikke har finnes noe godt alternativ. Origin har blitt bedre med årene, men jeg kunne liksom ikke vente på de. Så av forskjellige grunner har Steam fått en unik plass, og de må ta ansvar for dette og opptre med mer åpenhet og med helt klare retningslinjer.

 

Det er ingen som vet hvorfor Hatred er fjernet fra Steam, bortsett fra ansatte i Valve, og det er problematisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ettterpåklokskap er en presis vitenskap. Hvor var de kritiske røstene da Steam sluttet å være bare butikk og DRM for Valves egne spill, og begynte å bygge opp Steam som de facto go-to-DRM også for andre utgivelser, uten at det ble nevneverdig skilt fra butikk-funksjonen? Da ble Steam bare bejublet for å ha reddet PC-markedet fra et konstruert piratkopieringsspøkelse. Lanseringen av tilsvarende alternativer som Origin, Uplay, Rockstar Social Club, GFWL også videre har også stort sett blitt møtt med ensidig kritikk. Det hjelper selvsagt ikke at av disse er Origin det eneste som ikke fremdeles er et klønete mareritt av inkompetanse, men når argumentasjonen mot dem like mye har basert seg på indignert frustrasjon over prinsippet om å låse spill til egne distribusjonsplattformer, altså at noen andre gjør det Valve har gjort til markedsstandard - hallo?

 

Har for øvrig vanskelig for å sympatisere med Hatred-utviklerne, som helt bevisst har jaget kontrovers-faktor siden dag én. Da løper de risikoer som dette.

 

Du kan ikke ha lett særlig hardt om du ikke har sett kritiske røster angående dette før nå.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er ikke noe nytt at utviklere er ute etter kontrovers, og media biter på som vanlig. At Steam opptrer utydelig, det er det som er problemet. Grunnen til at Steam har en så ledende posisjon, er at ingen tok PC-spill på alvor før Valve gjorde det. F.eks. Microsoft har hatt en latterlig historikk, hvor de stadig har lovet å ta PC-spill på alvor. Se bare på deres nyeste planer om Xbox-app i Windows 10. wat?

 

Hvis Microsoft lanserer en egen Xbox-app i Windows 10, er ikke det et tegn på at de tar PC-spill på alvor? Xbox er jo deres spillmerkevare. Eller har jeg misforstått noe totalt her?

Lenke til kommentar

 

Ettterpåklokskap er en presis vitenskap. Hvor var de kritiske røstene da Steam sluttet å være bare butikk og DRM for Valves egne spill, og begynte å bygge opp Steam som de facto go-to-DRM også for andre utgivelser, uten at det ble nevneverdig skilt fra butikk-funksjonen? Da ble Steam bare bejublet for å ha reddet PC-markedet fra et konstruert piratkopieringsspøkelse. Lanseringen av tilsvarende alternativer som Origin, Uplay, Rockstar Social Club, GFWL også videre har også stort sett blitt møtt med ensidig kritikk. Det hjelper selvsagt ikke at av disse er Origin det eneste som ikke fremdeles er et klønete mareritt av inkompetanse, men når argumentasjonen mot dem like mye har basert seg på indignert frustrasjon over prinsippet om å låse spill til egne distribusjonsplattformer, altså at noen andre gjør det Valve har gjort til markedsstandard - hallo?

 

Har for øvrig vanskelig for å sympatisere med Hatred-utviklerne, som helt bevisst har jaget kontrovers-faktor siden dag én. Da løper de risikoer som dette.

 

Du kan ikke ha lett særlig hardt om du ikke har sett kritiske røster angående dette før nå.

 

AtW

 

 

Enig. Jeg så stort sett misnøye med Steam de første årene. Det begynte å bli godtatt etterhvert som et kompromiss siden man slapp unna katastrofale DRM løsninger som Starforce og SecuROM (får frysninger bare jeg ser navnene), samt at man fikk spill for latterlig lave priser, og gamle spill gitt ut på nytt med støtte for nye operativsystemer etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er ikke noe nytt at utviklere er ute etter kontrovers, og media biter på som vanlig. At Steam opptrer utydelig, det er det som er problemet. Grunnen til at Steam har en så ledende posisjon, er at ingen tok PC-spill på alvor før Valve gjorde det. F.eks. Microsoft har hatt en latterlig historikk, hvor de stadig har lovet å ta PC-spill på alvor. Se bare på deres nyeste planer om Xbox-app i Windows 10. wat?

Hvis Microsoft lanserer en egen Xbox-app i Windows 10, er ikke det et tegn på at de tar PC-spill på alvor? Xbox er jo deres spillmerkevare. Eller har jeg misforstått noe totalt her?

 

Jeg holder ikke pusten, for å si det sånn. Games for Windows Live, anyone?

Lenke til kommentar

Jeg er kanskje en av de få som faktisk ikke foretrekker Steam eller andre lignende tjenester. Det plager meg at jeg må være på et program for å kunne spille mine spill. Mine penger, burde være mine produkter. Er ett par unntak som Skyrim og Dragon Age Inquisition, som overskygger det negative med disse tjenestene.

 

Både Wasteland 2 og Divinity Original Sin ble kjøpt på Gog, å så lenge Gog slipper spillene jeg vil ha skal de alltid bli kjøpt der. Jeg mener på at disse programmene burde være valgfrie og de kan gjerne ha goder som achievements og annet sosialt, for folk som bryr seg om det. La oss heller få velge hvordan vi vil legge inn spill vi har brukt penger på.

 

Når det kommer til Hatred har jeg virkelig ingen formening om greenlight på spillet eller generelt sett om produktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ettterpåklokskap er en presis vitenskap. Hvor var de kritiske røstene da Steam sluttet å være bare butikk og DRM for Valves egne spill, og begynte å bygge opp Steam som de facto go-to-DRM også for andre utgivelser, uten at det ble nevneverdig skilt fra butikk-funksjonen? Da ble Steam bare bejublet for å ha reddet PC-markedet fra et konstruert piratkopieringsspøkelse. Lanseringen av tilsvarende alternativer som Origin, Uplay, Rockstar Social Club, GFWL også videre har også stort sett blitt møtt med ensidig kritikk. Det hjelper selvsagt ikke at av disse er Origin det eneste som ikke fremdeles er et klønete mareritt av inkompetanse, men når argumentasjonen mot dem like mye har basert seg på indignert frustrasjon over prinsippet om å låse spill til egne distribusjonsplattformer, altså at noen andre gjør det Valve har gjort til markedsstandard - hallo?

 

Har for øvrig vanskelig for å sympatisere med Hatred-utviklerne, som helt bevisst har jaget kontrovers-faktor siden dag én. Da løper de risikoer som dette.

 

Du min kjære venn har skrevet det mest fornuftige jeg har lest i norske kommentarfelt siden milleniumsskiftet. Internet-highfive til deg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...