Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

100 kroner i rabatt på alle produkter på expert.no


indahla

Anbefalte innlegg

Kanskje det var en teknisk svikt som gjorde at budskapet i tilbudet ikke ble gitt riktig?

 

Mange tekniske feil som kan ha skjedd her, men felles for de er jo tilbudet absolutt var for godt til å være sant.

 

Med tenke på at du ikke forstår at dette er en ikke sak mener jeg det er stor sannsynlighet for det. Jeg så selv tilbudet og forstod automatisk at dette ikke gjaldt varer under 100 kr.

Kan du være så snill å forklare meg hvordan denne tekniske svikten har skjedd, rent teknisk?

Hva er det teknikken har gjort galt? Tatt bort et ord eller to i annonseteksten, lagt til eller tatt bort en kodelinje helt av seg selv..?

Nei, her har teknikken fungert akkurat slik Expert har sagt den skal gjøre. Ingen teknisk feil!

 

Edit: Skrivefeil

Endret av indahla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Teknikken fungerte her åpenbart ikke ettersom dette gikk an å bestille flere ganger

Teknikken oppi hodene til de som lagde kampanjen sånn, i så fall.

 

Tilbudet ble åpenbart laget med tanke på at folk var oppegående i hodet, det var her egentlig her feilen lå ettersom de ikke hadde laget begrensninger på dette i systemet.

 

 

Enig.

 

Nok en sak hvor gjerrige folk tyr til ekstreme lengder for å skaffe seg noen gratisprodukter. Det virker som det ikke er mulig å gjøre en feil i elektronikkbransjen før folk arrangerer fakkeltog. Dette er nesten litt flaut..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Sjølv dei som fikk gratisprodukt ved å bruke denne rabattkoda måtte betale for frakten, så sjølv om dei pengane ikkje går til butikken så er det ikkje heilt gratis for kunden.

Det butikken oppnår ved eit slikt "gratissalg" er jo at dei får folk til å opprette brukerkonto på nettbutikken, noke som gjer at butikken no har ein epost dei kan sende reklame til og at terskelen for at kunden bruker denne butikken neste gong det skal handlast på internett har blitt mykje lavare.

 

Eg synest det er mykje forlangt at kunden skal kunne være i stand til å vurdere kva PR-stunt butikken tjener på og kva butikken taper på. Som nemnt så er elektronikkbransjen ei bransje der ein støtt og stadig selger produkt med tap. For sjølv om dei taper på dei få kundane som kjøper det aktuelle produktet så tjener dei i det lange løp på at kundane får inntrykk av at det er lave prisar hos denne butikken, eller at kunden kjem innom butikken for å handle på tilbud men går ut av butikken med ein mykje sværare modell til dobble prisen.

Ja, de tjener nok utrolig mye på den frakten på 29kr. :omg:

 

Ja, ikke sant. Hvor lang tid tror du det hadde tatt før de hadde startet å tjene penger på de kundene som har bestilt xx antall gratis varer egentlig?

 

Kanskje du skal starte en egen gratis nettbutikk siden du mener dette er så genialt? Det hadde nok gått bra skal du se.

 

 

Korleis butikken har tenkt å tjene på å gi vekk rabatt på alle produkt er vell ikkje noke som kunden må finne ut? Korleis tjener Kiwi på å gi pengane tilbake og by vare dersom kunden ikkje er heilt fornøgd med potetkvaliteten? Eller sportsbutikken tjener på å gi deg eit nytt par med treningssko dersom du får knagsår av dei du kjøpte?

 

Men no er vi langt unna jussen.

 

Det var heilt sikkert kunder som utnytta denne muligheita mot bedre vitande ved å handle meir enn det som er til personleg bruk. Men det er også ein konsekvens av å gi ein fast sum i rabatt på alle varer når ein har varer i så stort prisspenn.

Det er ein grunn til at alle andre som tilbyr slike rabatter har eit minimumsbeløp før du får rabatten.

Kvar går eigentleg skillet mellom kva kunden burde forstå er butikken sin profittmargin?

Er det når rabatten er større enn produktprisen?

Kva når produktprisen er like over rabatten? Som f.eks adapteret til 119 kr?

Kor dyrt må produktet være før kunden på eige initiativ skulle bestemme at profittmarginen til butikken var stor nok til at det er greit å bruke rabatten?

 

Sjølv om det stemmer at det var meininga at denne rabatten skulle være per bestilling så hadde det ikkje vært til hinder for at kunden kunne bestille fleire gongar. Og då hadde ein vært tilbake på akkurat den same problemstillinga, berre at omfanget nok hadde vært litt mindre sidan kunden må betale frakt for kvar forsendelse.

Hadde butikken gått ut og sagt at feilen var at rabatten kun skulle gjelde for kjøp over f.eks 1000 kr så hadde det vært ein anna ting.

Men slik som det ser ut no så har alt fingert slik som det var meininga, reklameteksta stemmer overeins med kassasystemet, uttalelsane til expert i ettertid tyder på at rabatten skulle fungere slik som den gjorde på kvar bestilling (tydeligvis uavhengig av pris), osv.

Den einaste feilen som blei gjort er at ein ikkje tenkte konsekvensen av eit slikt tilbud i iveren etter å lansere ei reklamekampanje som skulle få nordmenn til å kjøpe alle sine julegaver hos expert.

 

Og hadde det vært ein teknisk feil i kassasystemet som gjorde at rabatten kunne brukast på alle varer uavhengig av pris, så ville ein kunne vise til villedande reklame når rabatten ein fekk ikkje samsvarer med det som var annonsert.

 

Som sagt så hadde det nok stilt seg annaleis dersom feilen hadde vært at det mangla ei settning i reklamen, eller at nettbutikken håndterte rabattkoda feil, eller ein hadde meint at det aldri var meininga å ha ein slik kampanje. Men slik som saka har blitt håndtert så er det no berre butikken som prøver å trekke seg frå avtalen ved å peike på ein udefinert teknisk feil i systemet.

 

 

Det er forskjell på de to tingene. I eksempelet med Kiwi som du bruker ville de varene uansett blitt registrert som svinn så butikken taper i utgangspunktet ikke noe på dette. Varene Expert solgte var varer de kunne solgt til fullpris.

 

Om du får gnagesår av skoene du kjøpte bør du håpe at de har åpent kjøp, hvis ikke så sliter du nok med å returnert de. Har butikken åpent kjøp er det jo ikke slik at de ville kastet skoene etterpå. Da ville de mest sannsynlig blitt solgt som "demo" varer akkurat som returnerte varer i elektrobutikker gjør. De ville mao ikke tapt 100% av prisen på varen.

 

At du ikke her ser forskjellen på gratis varer og de eksemplene fortstår jeg virkelig ikke noe av.

 

 

 

Det er ein grunn til at alle andre som tilbyr slike rabatter har eit minimumsbeløp før du får rabatten.

Kvar går eigentleg skillet mellom kva kunden burde forstå er butikken sin profittmargin?

Er det når rabatten er større enn produktprisen?

Kva når produktprisen er like over rabatten? Som f.eks adapteret til 119 kr?

Kor dyrt må produktet være før kunden på eige initiativ skulle bestemme at profittmarginen til butikken var stor nok til at det er greit å bruke rabatten?

Her tar jo du nettopp opp hvorfor tilbudet ble kansellert.

Det er selfølgelig en grunn til at butikker har minimumsbeløp på slike tilbud, og det var det som manglet ved en teknisk svikt her.

Lenke til kommentar

 

Kanskje det var en teknisk svikt som gjorde at budskapet i tilbudet ikke ble gitt riktig?

 

Mange tekniske feil som kan ha skjedd her, men felles for de er jo tilbudet absolutt var for godt til å være sant.

 

Med tenke på at du ikke forstår at dette er en ikke sak mener jeg det er stor sannsynlighet for det. Jeg så selv tilbudet og forstod automatisk at dette ikke gjaldt varer under 100 kr.

Kan du være så snill å forklare meg hvordan denne tekniske svikten har skjedd, rent teknisk?

Hva er det teknikken har gjort galt? Tatt bort et ord eller to i annonseteksten, lagt til eller tatt bort en kodelinje helt av seg selv..?

Nei, her har teknikken fungert akkurat slik Expert har sagt den skal gjøre. Ingen teknisk feil!

 

Edit: Skrivefeil

 

 

Det må du nok spørre Expert om. Jeg er oppegående nok til å forstå at en butikk ikke gir bort gratis varer, så jeg har ikke spurt de om akkurat hva som skjedde.

 

Men det var nok ikke stort værre enn at det manglet miniumsbeløp i teksten og systemet. Trykkfeil heter det. Men du gjør vel aldri feil du kan jeg tenke meg?

Lenke til kommentar

 

 

 

Teknikken fungerte her åpenbart ikke ettersom dette gikk an å bestille flere ganger

Teknikken oppi hodene til de som lagde kampanjen sånn, i så fall.

 

Tilbudet ble åpenbart laget med tanke på at folk var oppegående i hodet, det var her egentlig her feilen lå ettersom de ikke hadde laget begrensninger på dette i systemet.

 

 

Enig.

 

Nok en sak hvor gjerrige folk tyr til ekstreme lengder for å skaffe seg noen gratisprodukter. Det virker som det ikke er mulig å gjøre en feil i elektronikkbransjen før folk arrangerer fakkeltog. Dette er nesten litt flaut..

 

Svært flaut også.

Lenke til kommentar

Det må du nok spørre Expert om. Jeg er oppegående nok til å forstå at en butikk ikke gir bort gratis varer, så jeg har ikke spurt de om akkurat hva som skjedde.

 

Men det var nok ikke stort værre enn at det manglet miniumsbeløp i teksten og systemet. Trykkfeil heter det. Men du gjør vel aldri feil du kan jeg tenke meg?

Jo, jeg gjør mange feil. Både i jobb og privat. Men jeg må også stå for de og ikke forsøke å bortforklare de..

 

Jeg tror du bør slå opp ordet "oppegående" før du bruker det igjen.

 

Edit: Men du skal ha for at du har fortstått at det ikke var en teknisk svikt :)

Endret av indahla
Lenke til kommentar

 

Det må du nok spørre Expert om. Jeg er oppegående nok til å forstå at en butikk ikke gir bort gratis varer, så jeg har ikke spurt de om akkurat hva som skjedde.

 

Men det var nok ikke stort værre enn at det manglet miniumsbeløp i teksten og systemet. Trykkfeil heter det. Men du gjør vel aldri feil du kan jeg tenke meg?

Jo, jeg gjør mange feil. Både i jobb og privat. Men jeg må også stå for de og ikke forsøke å bortforklare de..

 

Jeg tror du bør slå opp ordet "oppegående" før du bruker det igjen.

 

Edit: Men du skal ha for at du har fortstått at det ikke var en teknisk svikt :)

 

 

Butikker er reservert mot trykkfeil og har full rett til å kansellere disse salgene.

 

Jeg vet godt hva oppegående betyr, og jeg mener en person ikke forstår at tilbudet var for godt til å være(og dermed oppfyller kravene for kansellering) sant ikke kan være særlig oppegående med tanke på at de lever av inntjening på produkene de selger. Det tok meg kanskje 1 sek å forstå at det var en feil i tilbudet.

 

Ingenting er gratis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Expert står for sine feil med en forklaring. Det er til og med gjerriknarker som har fått varene sine?

 

 

Denne tråden er et godt eksempel på hvorfor man til tider ser "idiotiske" retningslinjer i enkelte kampanjer. Det er alltid en eller annen idiot som skal utnytte systemet. Det samme så jeg da jeg jobbet hos en annen el-gigant i Norge, hvor "returretten" gitt som gode av butikken ble utnyttet både på GPS(sommerferie), DVD i baksetet(sommerferie) og så videre. Det ødelegge rett og slett for den vanlige mannen i gata.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Det må du nok spørre Expert om. Jeg er oppegående nok til å forstå at en butikk ikke gir bort gratis varer, så jeg har ikke spurt de om akkurat hva som skjedde.

 

Men det var nok ikke stort værre enn at det manglet miniumsbeløp i teksten og systemet. Trykkfeil heter det. Men du gjør vel aldri feil du kan jeg tenke meg?

Jo, jeg gjør mange feil. Både i jobb og privat. Men jeg må også stå for de og ikke forsøke å bortforklare de..

 

Jeg tror du bør slå opp ordet "oppegående" før du bruker det igjen.

 

Edit: Men du skal ha for at du har fortstått at det ikke var en teknisk svikt :)

 

Butikker er reservert mot trykkfeil og har full rett til å kansellere disse salgene

 

Nei.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når reklamen sier rabatt på alle varer og koden gir rabatt på alle varer, så er det ikke en teknisk feil. Det er strengt tatt heller ikke en manuell feil. Her har Expert gitt en lovnad og fulgt den opp, og deretter skjønt at det ikke var så lurt å gi denne lovnaden.

 

Hadde de derimot sagt "rabatt på kjøpet/kjøpesummen" og deretter gitt en kode som gir rabatt på alle varer, så hadde det vært en klar feil. Men det gjorde de ikke. Koden gjorde det de sa den skulle gjøre.

Endret av Dragen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Moderatormelding

Innlegg har blitt slettet. Persondebatt blir ikke belønnet. Vennligst slutt med dette. Fortsetter denne typen adferd vil det utløse konsekvenser i fra moderatorene. Reaksjoner på moderatorhandlinger tas med undertegnede på PM eller i vårt tilbakemeldingsforum, og ikke i denne tråden.

Lenke til kommentar

Når reklamen sier rabatt på alle varer og koden gir rabatt på alle varer, så er det ikke en teknisk feil. Det er strengt tatt heller ikke en manuell feil. Her har Expert gitt en lovnad og fulgt den opp, og deretter skjønt at det ikke var så lurt å gi denne lovnaden.

 

Hadde de derimot sagt "rabatt på kjøpet/kjøpesummen" og deretter gitt en kode som gir rabatt på alle varer, så hadde det vært en klar feil. Men det gjorde de ikke. Koden gjorde det de sa den skulle gjøre.

Ja, virker som det er rundt 1-2 % prosent som mener dette. Resten har forstått at det er som du sier på punkt to, og at dette ikke var med på grunn av en åpenbar teknisk feil.

 

Om vi skal skylde på dumme forbrukere som ikke har kapasitet til å forstå dette eller Expert er ikke godt å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...