Gå til innhold

Hjemmeside laget i Excel får problemer i Firefox.


Anbefalte innlegg

Jeg har laget en nettside i Excel.

 

Dette har fungert utmerket til nå med forhåndsvising i Firefox.

Men i går, så ville ikke forhåndsvisingen endre på teksten i Firefox. Alt ble Arial , selv om jeg har valgt en annen tekst-type flere steder på siden.

 

Men tar jeg forhåndsvisning i Explorer, ja da viser de tekstendringer jeg har gjort.

 

Hva har skjedd "siden sist", og hvordan kan jeg være sikker på at de tekst-typeendringer jeg gjør, viser i alle nettlesere?

 

Er langt i fra noen superbruker, så jeg er takknemlig for all hjelp.

 

(Bruker forøvrig Office-pakken fra ca. 2008).

Endret av myhken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt Publisher tidligere, men der har Excel et fortrinn i forhold, da det er enklere å plassere tekst i forhold til hverandre p.g.a. rutenettet. Med forskjellige (men likt oppsatte) sider i Publisher, så har teksten lett for å flytte seg i forhold til hverandre.

 

Har du et tips på et enkelt og greit gratisprogram i så måte?

Lenke til kommentar

Har vel ikke noe tips, de fleste jobber direkte med hjemmesider via CMS (Content Management System) som WordPress, Drupal, Jomola etc.

Mange mange år siden jeg sluttet å bruke programvare til å lage hjemmesider.

 

Men selvsagt, om du har noe "sært" så er vel det å bruke et program det beste.

Hvorfor ikke bare oppgradere til Office 2010 eller Office 2013 da? 2007 versjonen er som sagt på vei ut, og støtter lite trolig de nye webstandarene som har kommer de siste årene.

Derfor kan det bli feil i forhold til hvordan du ser det i Excel og hvordan det faktisk blir på nett.

 

Men jeg har ingen erfaring til å bruke Excel i slik sammenheng, så vet ikke om 2010 eller 2013 vil være beste løsning.

Lenke til kommentar

 

Har du et tips på et enkelt og greit gratisprogram i så måte?

 

Notepad.

 

Eller for å si det på en annen måte; Skal man ha god kontroll over slike ting som du beskriver her er det bedre å lære seg html og css, og når man har lært seg dét, får man til alt med en enkel editor. (Men det er lov å bruke noe mer avansert enn Notepad, da :)

 

Innser at det kanskje ikke er svaret du vil ha, men i det lange løp er det der man ender opp uansett...

Lenke til kommentar

Du kan starte med å ta en kikk her: http://hjemmeside.org/koding/html

Veldig informativ for helt nybegynnere..

 

Excel, word o.l. er ikke ment for å lage faktiske hjemmesider.

Et program som støtter "what-you-see-is-what-you-get" (WYSIWYG) kan være en fin start å begynne med. På den måten kan du legge til elementer, dra og slippe dem der du ønsker, for så å studere kildekoden i etterkant - Se hva som forandrer seg når du foretar endringer.

 

Men i bunn og grunn, så bør du lære deg det grunnleggende innen html og css...

Endret av Yawa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...