Gå til innhold

Sykehusstriden i Møre- og Romsdal


Jego

Anbefalte innlegg

Idag har man tre sykehus i fylket: Ålesund, Molde og Kristiansund.

Man har i første omgang bestemt seg for å legge ned enten i Molde eller i Kristiansund.

 

Spørsmålet er så om man på lang sikt ønsker å ha ett eller to sykehus i fylket.

 

Dersom man vil ha to, så legger man ned i Molde, bygger nytt i Kristiansund og senere også nytt i Ålesund.

Dersom man vil ha bare ett, så legger man ned i Kristiansund, bygger nytt i Molde og senere legger man også ned i Ålesund.

 

Dette handler om tilgjengelighet. Alternativt kan man dersom man vil ha to, legge ned både i Molde og Kristiansund, bygge nytt i Gjemnes og beholde det i Ålesund.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje få rette fakta på bordet før diskusjonen. Fylket har 4 sykehus, om du ikke med vilje valgte å drite i Volda.

Beklager!

Jeg hadde helt glemt Volda. Egentlig viste jeg at det var sykehus i Volda, men det falt bare ut i det logiske resonnementet jeg trodde jeg hadde.

Lenke til kommentar

 

Kanskje få rette fakta på bordet før diskusjonen. Fylket har 4 sykehus, om du ikke med vilje valgte å drite i Volda.

Beklager!

Jeg hadde helt glemt Volda. Egentlig viste jeg at det var sykehus i Volda, men det falt bare ut i det logiske resonnementet jeg trodde jeg hadde.

 

Det går bra. Men hva er målet ditt? Har du et spørsmål eller en mening du vil dele?

Lenke til kommentar

Greien her koker ned til adgang for flest folk og kompetanse i området.

 

Ergo. Molde får nytt sykehus, som også er konklusjonen i rapporten.

Om det er den beste løsningen er en helt annen sak. Ja, det er ikke engang sikkert at det blir den endelige avgjørelsen engang...

Lenke til kommentar

Spørsmålet her er om slike beslutninger skal tas over hodene på folk i lukkede prosesser, eller i en åpen prosess med demokratisk debatt. Både Nettavisen og VG skriver i dag om saken.

 

Problemet er strukturen i helsevesenet som er basert på foretaksmodellen. Da den ble innført for 13 år siden var tanken å bringe næringslivets effektiviserende konkurranse inn i helsesektoren, og samtidig bevare statlig kontroll og finansiering. Resultatet har på flere måter vært en tragedie. For det første er det ingen konkurranse om å tilby bedre helsetjenester. Det konkurransen går på, er å få tildelt helsekroner fra staten. For folk flest er tilgjengeligheten og kvaliteten på helsetilbudet svekket på disse årene. Samtidig har byråkratiet økt voldsomt. Og helsebyråkratene driver maktkamp, ikke for et bedre helsetilbud, men for et større helsebudsjett.

 

Jeg er helt sikker på at helseforetakene må legges ned og helsevesenet organiseres i en ny modell. Maktstrukturene må brytes opp og utsettes for reell konkurranse. En konkurranse som ikke bare dreier seg om å skaffe størst mulige tildelinger fra fellesskapets pengesekk, men først og fremst mest mulig helse for hver krone. Det kan ikke oppnås uten at folket, pasientene, avgjør konkurransen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Store enheter gir større pasientgrunnlag og dermed mer trening og erfaring for legene. Men øvelse alene gir ingen mester. Når køen av pasienter er uendelig lang, er det liten grunn til å ta hensyn til klagene. Pasienten har uansett ingen andre å gå til. Dette er et aspekt det overhode ikke blir tatt hensyn til ved vurderingen av store sykehus.

 

Slipp helsesektoren fri og la det bli konkurranse om pasientene, ikke bare om midlene.

Lenke til kommentar

 

 

Kanskje få rette fakta på bordet før diskusjonen. Fylket har 4 sykehus, om du ikke med vilje valgte å drite i Volda.

Beklager!

Jeg hadde helt glemt Volda. Egentlig viste jeg at det var sykehus i Volda, men det falt bare ut i det logiske resonnementet jeg trodde jeg hadde.

 

Det går bra. Men hva er målet ditt? Har du et spørsmål eller en mening du vil dele?

 

Meningen min er at det valget de gjør nå, er bestemt av den langsiktige planen de har for sykehusdekningen i fylket. Eller hvilke muligheter de vil ha åpne til senere.

 

Dersom planen er å redusere de fire sykehusene til to, så har dette første valget også stor betydning for sykehusene i Ålesund og Volda.

Lenke til kommentar

Problemet er at innstillingen til Helse Midt-Norge nå er basert på atskillige kortere arbeid enn direktøren i Helse Møre og Romsdal hadde gjort. Og kan dermed mangle mye. Og samtidig, hvorfor bruke mye tid på å lese gjennom materialet hvis man allerede har bestemt seg....

Lenke til kommentar

Meningen min er at det valget de gjør nå, er bestemt av den langsiktige planen de har for sykehusdekningen i fylket. Eller hvilke muligheter de vil ha åpne til senere.

 

Dersom planen er å redusere de fire sykehusene til to, så har dette første valget også stor betydning for sykehusene i Ålesund og Volda.

 

Hvis dette er riktig, hva er problemet? Er det ikke bra at politikere tenker langsiktig?

 

Eller kanskje problemet er at disse planene IKKE har vært åpent politisk behandlet, ikke er kommunisert til befolkningen i det hele tatt, men tatt bak lukkede dører av helsebyråkrater, som har utarbeidet en langsiktig plan for å nå dette resultatet skritt for skritt, slik at de berørte ikke merker hva som skjer før det er for sent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er det avvegninga mellom å ha store nok sjukehus til at ein kan tiltrekke seg den nødvendige kompetansen, og det å ha sjukehus innanfor ein akseptabel avstand (reisetid) til der folk bur.

 

Sjølv om det er greit med åpenheit rundt debatten så er det også eit spørsmål om kor mykje lekfolk skal få blande seg inn.
Det er sjølvsagt fint å ha sjukehus i kvar bygd, men dersom ein då ender opp med at sjukehuset kun er åpent frå 8-16 på kvardagar og ellers har den same bemanninga som legekontoret så er det vell ikkje så mykje vits i å ha operasjonsrommet klart når ein ikkje har kirurg?

Eg er usikker på kor mykje vanlige lekfolk har satt seg inn i denne problemstillinga.

På den andre sida så kunne ein sjølvsagt løyst dette med å ha eit stort sjukehus ein plass i Sør-Norge, men då hadde problemet vært at hjelpa er langt unna når ein fyrst treng den, (tenker då på akuttbehandlinga).

 

Det mest fornuftige hadde vell vært at befolkninga fekk ta del i å definere kriteriane av kva som er viktig. For eksmpel om det er viktigast å ha operasjonsmuligheiter i nærheita utan gode kirurger, eller om ein vil akseptere lengre avstander til sjukehuset så lenge ein der har spesialkompetanse. Deretter kan fagfolket bestemme korleis ein løyser dette på best mulig måte.

Lenke til kommentar

post-167244-0-75534400-1419118094_thumb.png

 

Eneste jeg virkelig har å si er: Hvorfor fremmedgjøre hele fylket?

Så på bildet. Det er ikke snakk om litt avstander, det er snakk om store avstanden, masse rarer veier, og tunneler.

Det er en ting å sentralisere enkeltavdelinger, og vedlikeholde behandlingstilbud samt større akuttenheter. Det er noe annet å gjøre hele fylket avhengig av lufttransport til Trondheim eller Bergen, for behandling.

 

De som har suttet med avgjørelsen forstår ikke hva de driver med. Eller hva det er snakk om.

Lenke til kommentar

Folk i fylket vil ha det som gagner dem selv mest. Ikke unaturlig. Hva som er generelt riktig er irrelevant, om det finnes noe slikt. Det er riktig for dem.

 

Det er jo en side, men det er ikke det eneste argumentet folk bruker, folk har dårlig peiling på hva som lønner seg og vurderingene som gjøres, selv i perspektivet "jeg vil ha det som er best for meg selv"

 

AtW

Lenke til kommentar

Man er ikke engang enig i hvilke kriterier som skal gjelde først og sist her. Helseforetakets direktør mente geografi talte mye, mens det regionale foretaket heller mer mot at demografi skal telle mest. Ikke rart det blir uenighet i befolkningen.

Det som er synd er gjerne at gamle stridigheter mellom to byer får massivt med bensin på bålet nå, den "tapende" part vil vel uansett nekte å anerkjenne en avgjørelse som ikke går i ens egen retning.

Lenke til kommentar

Nasjonal sykehusplan kommer vel til neste år og kan endre på flere foreløpige planer og ideer. Men inntil videre er Høie klar på at Ålesund fortsatt skal være hovedsykehus (selv om deler av det snart faller fra hverandre) og Molde blir nye.

Og skal jeg gjette forsvinner nok sykehus mellom Førde og Ålesund etter hvert, kun dekket av legevakt/legesenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...