Gå til innhold

Regjeringen vil la folk stå lenger i jobb, (72 år i første omgang) men er det bra for næringslivet?


Jego

Anbefalte innlegg

Regjeringen ønsker å få folk til å stå lengre i jobben, gjerne til både 72 og etter hvert også 75 år.

Vil arbeidsgiverne ha alle disse gamlingene? Jeg tror at svaret er nei, men det avhenger kanskje av type jobb.

Jeg skulle gjerne sett en statistikk over andelen av kvinner som i dag står i jobb helt til de er 67 år.

 

Dess eldre du er når du starter pensjonen dess mindre pensjon må staten totalt betale ut til deg før du dør. Kan det være derfor regjeringen vil øke alderen?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regjeringen ønsker å få folk til å stå lengre i jobben, gjerne til både 72 og etter hvert også 75 år.

Vil arbeidsgiverne ha alle disse gamlingene? Jeg tror at svaret er nei, men det avhenger kanskje av type jobb.

Jeg skulle gjerne sett en statistikk over andelen av kvinner som i dag står i jobb helt til de er 67 år.

 

Dess eldre du er når du starter pensjonen dess mindre pensjon må staten totalt betale ut til deg før du dør. Kan det være derfor regjeringen vil øke alderen?

 

 

Uten at jeg vet så tror jeg dette er frivillig med pensjon... uansett er det bedre at noen betaler skatt samtidig om de mottar pensjon så lenge man ikke skviser andre ut av arbeidslivet som da må leve på trygd.

Lenke til kommentar

Det er sjølvsagt billegare om folk jobber lenger før dei pensjonerer seg.

 

Men ei slik løsning vil uansett være tvingandes nødvendig. Ein ting er at levealderen har gått opp medan pensjonsalderen ikkje har endra seg.

 

Men viktigst av alt er at pensjonssystemet ikkje er tilrettelagt for at folk skal jobbe so lite og være pensjonistar so lenge. Den oppsparte pensjonsparinga strekker rett og slett ikkje til.

Resultatet blir at vi som no er unge må jobbe lenger for å betale for at dei som i dag nærmere seg pensjonsalderen skal få slutte å jobbe medan dei fortsatt er friske.

 

Når pensjonsalderen blei satt til 67 år så var dette basert på statistikk. Ein tok då rett og slett utgangspunkt i at 50% av befolkninga ikkje skulle dø av alderdom medan dei fortsatt var i full jobb.

I dag går der fint å være pensjonist like lenge som ein er yrkesaktiv. Om ein studerer til ein er 30 før ein tar sin fyrste jobb og går av med tidlig pensjon når ein blir 62 år, så er det langt frå umogleg at ein lever til ein blir 94 år.

Lenke til kommentar

 

Dess eldre du er når du starter pensjonen dess mindre pensjon må staten totalt betale ut til deg før du dør. Kan det være derfor regjeringen vil øke alderen?

 

Utvilsomt, ideelt sett bør man bikke over dagen før man går av med pensjon. ;)

 

Den oppsparte pensjonsparinga strekker rett og slett ikkje til.

Surprise: Der er INGEN oppspart pensjonssparing i det statlige systemet. Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...