Gå til innhold

TEST: Asus ROG G751 med Nvidia GTX 980M


Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne sett sammenligning av denne med de få konkurrentene den har. Multicom bruker 8gb versjonen av gtx980 svjv som er mer "future proof".

Skulle gjerne også sett en forklaring på modellnumre (de aller siste tallene). Asus sine sider er håpløst dårlige der.

 

Hei,

Vi pleier å kjøre samletester med jevne mellomrom, men vi må rekke å teste alle de interessante enkeltmodellene først. Multicoms Kunshan P170S har vi allerede testet.

 

Vi har hørt med Asus ang. forskjellen på G751JY-T7103 og G751JY-T7004H - to modeller som koster nøyaktig det samme ifølge vår Prisguide. Asus kunne fortelle at førstnevnte benytter en SATA3 SSD men sistnevnte har en M2 PCIe-SSD. Vi har testet modellen med PCIe-basert SSD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er forundret på lik linje som RamGuy og TXD1979 angående oppdateringsfrekvensen til denne laptopen. Har en først prøvd å spille på en skjerm med 100+ hz, så er det ikke lett å gå tilbake til usle 60 hz akkurat. Hadde det ikke vært for at panelet på denne ikke kan dra mer enn 60 hz, så hadde dette vært en laptop jeg på sikt ville anskaffet meg; til og med uten å blunke.

 

Det eneste merket som derimot kan tilby gaming laptoper med mer enn 60 hz, er Alienware. Alienware har derimot ikke oppgradert fra Geforce GTX 880m/870m til den nye 980m/970m serien enda, men på Alienware sine beist har man ihvertfall muligheten til å ha 120 hz skjermer, noe som egner seg veldig godt til for eksempel CS GO.

Endret av Oly
Lenke til kommentar

Jeg har G750 og er storfornøyd. Har laveste modell med GTX 765M med 997mhz core og 6000mhz på mem og får 35% økning i FPS.

 

Jeg jobber på båt og er 3mnd borte om gangen og slike laptops har absolutt et marked. Kommer til å kjøpe denne laptopen med en gang jeg kommer til USA og får tatt meg en tur innom Bestbuy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten tvil en flott maskin, men bærbar, det er den ikke. Over 4 kg blir langt mer enn overkommelig for hverdagsbruk, og da ser jeg ikke lenger poenget med å kjøpe en "bærbar" til 17k! De pengene kunne blitt brukt på en langt råere stasjonær.

 

To langt mer interessante gaming laptoper er etter min mening MSI GS60 og GS70 med GTX 970M. Med de nye grafikkortene ser det ut som de har fått has på temperaturproblematikken ved tynnere chassis. Selvfølgelig er temperaturene høyere enn hos G751, men med under 2 kg på GS60 og 2.66 kg på GS70 er disse to faktisk bærbare.

 

Får dere til en anmeldelse av GS70? :)

 

Tja, jeg har forrige modell. Var sikkert ikke mye lettere, men jeg og familien reiste mye rundt i asia tidligere i år, med den. Så ikke noe problem med vekta.

Lenke til kommentar

" Vi tør påstå at du kan spille på denne maskinen i stua uten at den øvrige familien vil reagere nevneverdig på viftestøyen."

Gi den et par år så får nok pipen en annen lyd. Eller vifta i dette tilfellet. Verste er at man ikke merker økningen i støy helt til det blir virkelig plagsomt. Økningen fra lett sus til irriterende hvin er veldig gradvis. Rett ut av esken så er de fleste laptoper ganske så stille.

 

Økningen i støy er både pga støv som isolerer og dermed får PCen til å skru opp turtallet, men det er også fordi smøremiddelet inne i vifta gradvis tørker ut. Og da må man bytte den ut, holder ikke bare å skru opp og fjerne støvet.

Er også et helvete å bytte vifte på de fleste maskiner. Viftene ligger jo til slik at man lett kunne hatt en løsning hvor man skrudde inn en ny via et deksel i bunnen. Men man må som regel demontere halve maskinen før man kommer til. Skulle nesten tro de gjorde det med vilje slik at man heller kjøper ny maskin fremfor å fikse den gamle.

 

208h47p.jpg

 

Byttet alle viftene på den stasjonære PCen min for en stund siden. Som natt og dag... Bare vær forsiktig når du bytter PSU-vifte. Farlige spenningsnivåer inne i en strømforsyning, selv når strømmen er av. Man må også sørge for at den nye matcher den gamle på luftgjennomstrømmning. Man finner dataark for selv den mest obskure kinesiske viftemodellen på nettet. Bare søk på et av nummerne som står på den så finner du som regel frem.

Endret av BlueShroom
Lenke til kommentar

Fokusert mest på grafikken denne her:

- Dårlige høyttalere

- Kort battertid,

Vært prisen? 16990,-

Nja, hadde ventet eller på nye laptoper, denne er

overkill.

 

Næh, en gaming laptop som fokuserer på grafikken! Stop the press!

 

Dårlige høyttalere? Hvem bruker de innebygde høyttalerne?

 

Kort batteritid? Ja, for man bruker jo denne maskinen uten tilkobling til hovedstrømmen. Duh...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som vet om denne og G750JY stort sett er samme maskin, om man ser bort fra fysisk utseende, og 4/8 GB grafikkminne? Eventuelt noen som vet hva som er av forskjeller?

 

http://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/G750JY/specifications/

 

Er nok mer enn bare utseende, regner med at de har byttet tastatur, høyttalere, styreflate med mer.. De forrige ble jo levert med Qualcomm-Atheros kort, disse blir levert med Intel kort (noe som tydeligvis er negativt da 802.11ac kortene til Intel tydeligvis er katastrofe).

 

Ville nesten gått utifra at det kun primærmaskinvare som prosessor og skjermkort som er likt og at det meste annet er forskjellig.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det er en veldig bra bærbar maskin, men igjen ser jeg at det blir gitt full pott, altså 10/10 til tross for at dere har noen minus punkter.

 

Skal et produkt få 10/10 skal det være perfekt på alle måter. Flisespikkeri ja.

 

 

Uenig, ingenting er perfekt på alle punkter, da vil ingenting få 10, og det eneste man oppnår er å ikke bruke hele skalaen man har valgt seg.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg skulle gjerne sett sammenligning av denne med de få konkurrentene den har. Multicom bruker 8gb versjonen av gtx980 svjv som er mer "future proof".

Skulle gjerne også sett en forklaring på modellnumre (de aller siste tallene). Asus sine sider er håpløst dårlige der.

 

De er veldig dårlige på dette.

Denne laptopen finnes med 970M eller 980M, BluRay eller DVD, M.2 SSD eller Vanlig SSD.

Har også hørt at noen modeller leveres med TN panel isteden for IPS.

Alt forklart i modellnummeret, uten at det finnes noen oversikt.

 

Synes også det er mye forvirrende rundt modellbetegnelsene, og Asus burde hatt en mulighet for å sjekke ulikhetene. Er det virkelig sik at noen modeller leveres med TN-panel?

 

I Asus sin egen beskrivelse oppgis det ikke noe annet enn IPS for G751JY: 17,3" 16:9 IPS FHD (1920x1080) anti-gjenskinn.

 

I artikkelen lenkes det til Tek.no's egen prisguide oppgis panel til TN for modell G751JY-t7103h (mistenker en leif der), mens på Prisjakt står den som IPS.

 

I artikkelen http://www.tek.no/artikler/se-alle-de-oppfinnsomme-og-lekre-baerbare-som-kommer/165771/4, blir det også gjort et poeng av at denne kommer med IPS. Finner altså ingenting om at det finnes TN-paneler på G751, bortsett fra spesifikasjonene på Prisguide.

 

En annen ting: Er AC7260-kortet virkelig så dårlig? Hvis det er så dårlig virker det rart at Asus ikke har fanget det opp. Selvfølgelig mulig at det fungerer dårlig med noen typer utstyr, men at kortet nærmest skal være ubrukelig virker rart.

Endret av qdos
Lenke til kommentar

Den skal egentlig komme med kun IPS ja, men jeg så noe snakk om at den ble levert med TN i visse marked, uten at jeg aner hvor.

 

7260-kortet er det mest udugelige som har kommet fra intel de senere årene. Og jeg er ikke den eneste med trøbbel, så man kan lure på hvorfor Asus valgte bort det stabile broadcom kortet de hadde i sine tidligere laptoper til fordel for dette. Sannsynligvis for å kunne markedsføre den som en laptop med AC-støtte.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til kortet, men tviler ikke på at noen har (hatt) problemer med det. Å google en spesifikk modell og problems vil selvsagt vise flere med problemer uten at dette nødvendigvis kun skyldes produktet, og vil samtidig ikke vise de som ikke har problemer med det. Får du f.eks. ingen treff når du googler Atheros-modellen og problems ;).

 

Kjenner som sagt ikke dette kortet, men ville trodd at både Intel og Asus hadde lagt merke til at kortet var ubrukelig før de startet masseproduksjonen. Support, retur og omdømmetap ved å selge ubrukelige produkter vil fort koste mer enn det smaker.

Lenke til kommentar

Den skal egentlig komme med kun IPS ja, men jeg så noe snakk om at den ble levert med TN i visse marked, uten at jeg aner hvor.

 

7260-kortet er det mest udugelige som har kommet fra intel de senere årene. Og jeg er ikke den eneste med trøbbel, så man kan lure på hvorfor Asus valgte bort det stabile broadcom kortet de hadde i sine tidligere laptoper til fordel for dette. Sannsynligvis for å kunne markedsføre den som en laptop med AC-støtte.

Har du den med 4860HQ eller 4710HQ?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...