Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Blinkende lys/turtall opp og ned.


Ariston

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Var nettopp og fikk på piggdekk, så nå jeg jeg klar for vinteren :)

 

Etter skifte sto vi og snakket litt, og hørte på en lyd i bilen. La da merke til at lysene blinket. Dette skjedde ikke før dekkskifte, kan du si.

 

Tenkte ikke over turtall før jeg var hjemme igjen (ikke så langt). Ser at turtallet går opp og ned hele tiden, selv med varm bil. Det rare er at dette fortsatte når jeg kjørte også, så selv med høyt turtall så blinker/hopper det opp og ned. Dette er som nevnt ikke vanlig, og har ikke merket det før.

 

Kan jo være irriterende for både meg og forbikjørende da lysene blinker konstant, både nærlys og fjernlys.

 

Vet dere om noen løsning/årsak til dette?

 

Takk :)

 

EDIT: Fjernet "på tomgang" i tittelen, kom på det skjedde hele tiden.

Endret av Ariston
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjente ikke noe uvanlig med gassen, nei. Kjente ikke så mye etter, men har merket før at den "bremset" litt av seg selv, og det skjedde ikke nå.

 

Batteri et ikke et år gammelt, så det burde være OK.

 

Dynamo ble byttet for snart et år siden, men er noe problemer med det. Batteri-varsellyset i dashen lyser konstant, selv om den lader skikkelig. Tror det har noe med en kabel fra dynamo som ikke er koblet til. Blir den tilkoblet, får batteriet for mye strøm og tar med seg lyspærene, mulig mer. Det er det altså noe, men siden det ikke har vært slik siden bytte av dynamo, tror jeg ikke det er det.

 

Forgasser vet jeg ikke noe om :p

 

Kulde/vann problemer kan være et problem. Da jeg sist kjørte bilen gjennom bilvasken, dryppet det fra hanskerommet. Kommer også vann under matten på passasjersiden, vet ikke om det kommer fra veien eller "hanskerommet". Så har slitt med dugg siden jeg ble eier av bilen.

 

Luftinntak er også ukjent.

Lenke til kommentar

Dynamoen lager i realiteten vekselsstrøm slik man har i el-nettet i huset. Bilutstyret er laget for likesstrøm. Derfor har alle bildynamoer en diodebro (spenningsregulator) som skal "rette" strømmen før den går til batteriet. Hvis denne er defekt vil du få vekselsstrøm i bilen og det tar knekken på det meste av elektronisk bilutstyr i lengden, spesielt styreenheter.

 

Forklaringen på min mistanke kan vises ut fra en sinuskurve der vekselsstrøm går i "bølger", mens likesstrøm går i en rett linje. Derfor vil det blinke i lysene hvis spenningsregulatoren er defekt, samt at turtallet kan gå opp og ned fordi giverne/følerne som er med å regulerer turtallet får strømsignaler som går i bølger.

 

 

Vekselsstrøm (AC): Likestrøm (DC):

19654_02_AC.DC-Symbols.jpg

Endret av LiamH
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for informasjonen :)

 

Skal ikke si at spenningsregulatoren ikke er defekt, men var ute en tur i dag og da var alt i orden.

Har vært noe opptatt med jobb, og været er litt i veien (uten garasje) til å få målt batteriet, men hvis det fortsatt er relevant skal jeg få gjort det.

 

Glemte helt å nevne hvilken bil jeg har. Det er en 1999 Ford Focus 1.6.

Endret av Ariston
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...