Gå til innhold

41 megapiksler må da være nok?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare tenk på mulighetene om de hadde senket antall megapiksler samtidig som de nå økte størrelsen til bildesensoren. ca. 10 MpPburde vel være mer enn nok på en slik sak? Så kunne man kanskje tatt gode(bedre) bilder innendørs eller på ettermiddagen/kvelden?

 

Går ut fra at det ikke blir det samme/hjelper å senke oppløsningen ned til 12,5 MP (bruke fire separate piksler som en enkelt piksel) for økt sensitivitet?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Bare tenk på mulighetene om de hadde senket antall megapiksler samtidig som de nå økte størrelsen til bildesensoren. ca. 10 MpPburde vel være mer enn nok på en slik sak? Så kunne man kanskje tatt gode(bedre) bilder innendørs eller på ettermiddagen/kvelden?

 

Går ut fra at det ikke blir det samme/hjelper å senke oppløsningen ned til 12,5 MP (bruke fire separate piksler som en enkelt piksel) for økt sensitivitet?

 

Det stememr Andrull. Problemstillingen med små piksler er at de evner ikke å se forskjell på farger og lysstyrke, i så stor grad som store piksler gjør. Utviklingen på området gjør det selvsagt slik at det blir bedre, men det er fortsatt en sammenheng mellom størrelse og nøyaktigheten. 4 små i en gruppe, kan brukes for å ta gjennomsnittet, og på den måten mener Nokia (Microsoft) at de sammen skal kunne gjennomsnitlig finne ut hva rett farge og lysstyrke er. Problemet er at 4 unøyaktige piksler, gir ikke nødvendigvis rett svar, selv om man tar gjennomsnittet av det. Det blir på en måte som 4 personer som skal besvare en oppgave ingen av de alene helt er trygg på. Tar man gjennomsnittet av besvarelsene til disse 4 kommer man trolig ikke frem til det rette svaret da heller, men om alle er inne på det, kan man gjerne komme nærmere det rette svaret.

 

Det vil uansett være bedre å levere sensor med større piksler, enn flere og mindre piksler.

 

Dette er et kompromiss, hvor de får mulighet til å zoome, uten å oppskalere bildet, men zoomer man, mister man også denne grupperingen av piksler, slik at bildekvaliteten foringes likevel.

 

50 megapiksler på en så liten sensor vil gi svært dårlig råmateriale, som støyfiltreres med flere algoritmer for å hente frem et rent bilde. Fra 1020 kan vi se at bildene den leverer blir for all del brukbare, men sammenlignet med f.eks. de langt renere bildene man får fra f.eks. HTC One M8, er det feil måte å gjøre det på, etter min mening.

 

Nå er jeg kanskje inhabil, som fotograf, men igjen så vet jeg også hva jeg snakker om, når det gjelder bildekvalitet. I små formater, som til snapchat, enkle bilder å dele på veggen på facebook, instagram osv. er det mer enn god nok kvalitet, men har man tenkt å bruke det til noe mer, er det bare å glemme å oppnå god nok kvalitet. iPhone er faktisk det nærmeste vi kommer god kvalitet, men også her er det et stykke fra god nok kvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...