Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Altibox DMZ - får ikke kontakt


Anbefalte innlegg

Hei, leier en leilighet der huseier har Altbox og har derfor kun WLAN.

Satte opp en repeater for å kunne sette opp min egen Juniper brannmur/router.

Har derfor fått huseier med på å sette opp DMZ i Altibox sin hjemmesentral, og det funker delvis.

 

Hvis jeg setter min egen router til .199 som er det jeg satte opp som DMZ IP, får jeg ikke kontakt fra min router. Setter jeg routeren min til DHCP, får den IP og jeg kommer ut på nettet.

Er det noe spesielt med Altibox og DMZ som gjør at jeg ikke kommer ut på nettet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at VLAN er riktig satt opp?

Du har tross alt fått DMZ som du selv sier, da legges den rett ut på nett.

 

Så om utleiers ruter har riktige VLAN ID'er, så er det ikke nødvendigvis sikkert at den DMZ'en blir tilegnet samme. Du kjører muligens DMZ uten VLAN ID satt? Eller kanskje DMZ aldri kan få VLAN ID?

 

Eller kanskje DMZ, egentlig bare er en VLAN ID, sånn i prinsippet. Altså et atskillet nettverk. Du må sette VLAN ID til 102 for å komme ut på internett.

 

Sjekk denne tråden, for ytterligere informasjon:

http://freak.no/forum/showthread.php?t=219922

 

 

Husk at DMZ er et atskillet nettverk. Husk også at VLAN ID'er er atskilte nettverk.

 

Jeg kan lite om nettverk sånn egentlig. Men vet at Altibox opererer med VLAN ID'er til internett, til TV, til IP-telefoni.

 

VLAN og WLAN (WiFi) er to helt forskjellige ting.

 

VLAN er virtuellt nettverk.

WiFi er trådløst nettverk.

Endret av G
Lenke til kommentar

Er du sikker på at VLAN er riktig satt opp?

Du har tross alt fått DMZ som du selv sier, da legges den rett ut på nett.

 

Så om utleiers ruter har riktige VLAN ID'er, så er det ikke nødvendigvis sikkert at den DMZ'en blir tilegnet samme. Du kjører muligens DMZ uten VLAN ID satt? Eller kanskje DMZ aldri kan få VLAN ID?

 

Eller kanskje DMZ, egentlig bare er en VLAN ID, sånn i prinsippet. Altså et atskillet nettverk. Du må sette VLAN ID til 102 for å komme ut på internett.

 

Sjekk denne tråden, for ytterligere informasjon:

http://freak.no/forum/showthread.php?t=219922

 

 

Husk at DMZ er et atskillet nettverk. Husk også at VLAN ID'er er atskilte nettverk.

 

Jeg kan lite om nettverk sånn egentlig. Men vet at Altibox opererer med VLAN ID'er til internett, til TV, til IP-telefoni.

 

VLAN og WLAN (WiFi) er to helt forskjellige ting.

 

VLAN er virtuellt nettverk.

WiFi er trådløst nettverk.

 

en trenger kun å tenke på vlan dersom en ønsker å fjerne hjemmesentralen, her er hjemmesentralen fremdeles i bruk.

Endret av trrunde
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...