Gå til innhold

Har det noe for seg å kjøpe M.2 SSD?


Dragavon

Anbefalte innlegg

Eg vurderer å kjøpe nye deler og stappe i kabinettet mittt og ser at nye hovedkort har M.2-sokkel og at eg kan bruke den til SSD blant mye annet.

 

Idag har eg en Corsair Performance Pro SSD på 240GB som systemdisk, som eg i utgangspunktet tenkte å bruke videre. Men eg lurer på om det er en god ide å kjøpe en ny SSD og koble til m.2 på hovedkortet, da sparer eg jo en sata-kontakt og det er fint for meg, har maaange disker i riggen min :)

 

Så er m.2-disker noe gode?

 

Anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs.

M.2 kan være en ssd med innebygd sata bru.Noe de fleste er p.d.d.

Da er det fremdeles en sata 6gbps (max) avhengig av dens interne kontroller/bru.

Macbook bruker en samsung ngff med direct pciexpress , det har noe for seg ytelses messig.

Fordelen til m.2 er hovedsaklig lite format brukt i ultratynne laptops/brett etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du unngår å gjøre samme tappen som jeg gjorde så går det greit!

 

Jeg kjøpte først ett slikt 120GB m.2 sata basert kort til miit Asus Gene VII.

Også fikk jeg det ikke til å fungere. Og etter iherdig googling så fant jeg ut av hovedkortet kun støttet pci express basert m.2. Så da kjøpte jeg ett 256GB Plextor kort. Det fungerte bra!

 

Men Samsung sitt 941 m.2 kort er enda råere på ytelse. Det koster å være kar hvis man skal ha 512 GB utgaven. Men ytelsesmessig er det veldig bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...