Gå til innhold

Ekspertene er sikre: SSD-er har blitt helt nødvendig (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke tilgang til Ekstra, men dersom ekspertene sier at SSD-er er nødvendige så vil jeg mene at ekspertene tar feil.

 

Et moderne system med normal mengde RAM vil med Linux ikke ha stor påvirkning på opplevd ytelse da innhold fra disk beholdes i virtuelt minne i RAM. Maskinen jeg skriver dette på har 16GB RAM og akkurat nå er ~11GB benyttet til cache som reduserer impact en spinnedisk vil ha på opplevd hastighet.

 

Nå vet jeg ikke om artikkelen har adressert dette eller om det er oppgitt måltall, men i utgangspunktet er det vel bare Windows hvor bruk av annet enn SSD er en hårrivende opplevelse.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tilgang til Ekstra, men dersom ekspertene sier at SSD-er er nødvendige så vil jeg mene at ekspertene tar feil.

 

Et moderne system med normal mengde RAM vil med Linux ikke ha stor påvirkning på opplevd ytelse da innhold fra disk beholdes i virtuelt minne i RAM. Maskinen jeg skriver dette på har 16GB RAM og akkurat nå er ~11GB benyttet til cache som reduserer impact en spinnedisk vil ha på opplevd hastighet.

 

Nå vet jeg ikke om artikkelen har adressert dette eller om det er oppgitt måltall, men i utgangspunktet er det vel bare Windows hvor bruk av annet enn SSD er en hårrivende opplevelse.

 

For f.eks. databaser eller større lagringsløsninger bruker de vel gjerne cache i både RAM og på egne flashdisker.

 

Jeg har selv en slik løsning hvor data caches på RAM og flash hvor hyppigste brukte data (metadata) lagres i RAM og andre data caches på en ssd.

Lenke til kommentar

 

For f.eks. databaser eller større lagringsløsninger bruker de vel gjerne cache i både RAM og på egne flashdisker.

Joda, men det er ikke særløsninger som databaseservere tittelen peker til, det er alle systemer inkludert hjemme-PC-er, hvor SSD ikke er nødvendig om du ikke har Windows.

 

 

Fokuset i artikkelen er mot server-bruk.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...