Gå til innhold

Få forbud mot pels og forbud mot import av ekte pels


Nordmann3

Anbefalte innlegg

Alle vet at pelsdyroppdrett er dyreplageri. Er det rettferdig at dyr skal sitte i bur hele sitt korte liv, ute å føle vann eller jord under føttene, slik de ellers ville gjort om de var fri. På slutten av året blir de drept, og mange blir også flådd levende.


Hvert år er det noe som heter "Åpen farm", hvor du har lov til å besøke en pelsfarm. Da fjerner bonden de syke dyrene, slik at du skal oppfatte denne industrien som helt greit. Hadde du besøkt en pelsfarm utenfor slike eventer, ville du se at det ligger døde, halvspiste levende dyr, og dyr som lider.


Heldigvis finnes det like bra alternativer, uten å skade noen.


Se bilder fra pelsfarmer her:


: https://www.flickr.com/photos/dyrsfrihet/sets/72157621987318377/


Anti-fur Society Norway på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Anti-Fur-Society-Norway/301593946714290



Underskriftskampanjer:


http://www.thepetitionsite.com/603/700/735/ban-fur-farming-in-norway-and-ban-the-import-of-fur/


https://www.change.org/p/the-minister-of-agriculture-norway-ban-fur-farming-in-norway-and-ban-the-import-of-fur


post-313379-0-16374000-1417111029_thumb.jpg


  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Få forbud mot pels og forbud mot import av ekte pels

1) Man må sikre at pelsdyroppdretterne behandler sine pelsdyr i samsvar med norsk lov.

2) All statlig støtte til pelsdyroppdrett må opphøre (viktig).

3) Anti-pelsgrupperinger må avstå fra ulovlige aksjoner mot pelsdyrfarmer. Det er imidlertid bra å avsløre lovbrudd.

4) Under forutsetning av at 1 og 2 er oppfylt, bør det fortsatt være tillatt å drive pelsdyroppdrett i Norge; først og fremst fordi ingen frivillig interaksjon mellom produsenter og kjøpere bør forbys (næringsfrihet); dernest er pelsdyr en viktig næring i hardt prøvede utkantstrøk. Det bør fortsatt være lov å importere pels fra andre land som har siviliserte lover rundt pelsdyrhold.

Endret av xyzxyz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke humant å ha dyr i slike små nettingbur!

 

Man kan bruke faux pels som ikke skader noe, og det er like bra! I tilegg så overlever man fint uten pels i 2014. Vi bor ikke i steinalderen lenger.

 

Synes det er bra at anti fur grupper går til aksjon mot pelsfarmer. Hadde ikke det skjedd, hadde få av oss visst om denne grusomme industrien!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke humant å ha dyr i slike små nettingbur!

Det er mulig du har rett i dette. Alle dyr som er i menneskets eie bør behandles og "innlosjeres" i henhold til det enkelte dyrets grunnleggende natur. Dersom det ikke er i overensstemmelse med dyrets natur å bli holdt i de burene som dagens lov foreskriver, bør loven foreskrive en annen "innlosjering" av pelsdyrene som er i overensstemmelse med det aktuelle pelsdyrets grunnleggende natur. For den grunnleggende filosofiske begrunnelsen for dette, se http://rgaud.com/norsk.htm , avsnitt 4.2 - 4.2.6.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke få forbud mot skinn i samme slengen da?

 

0182702_ziva3setersorthudpvc_2.jpg

 

image_4429_big.jpg

 

729x.jpg

 

Se for deg at alle pelsfarmene i Norge blir stengt på dagen. Hvem er det som tjener på at Norges marked forsvinner? Vel, land som Kina og Russland hadde garantert likt det. Hvordan står det til med dyrevelferdslovene i disse landene? Den globale etterspørselen forsvinner ikke. Akk så typisk. Så lenge vi nordmenn ikke ser "lidelsen", så er alt ting greit. La kineserne fikse biffen.

 

Pelsbønder tjener på at dyrene har det bra. Hvis dyret lider, så går det utover pelskvaliteten. Still krav til at dyrene har det bra når de lever, så ser jeg ikke noe problem med det. Den eneste forskjellen på en ku og en rev, er at vi spiser førstnevnte. Er det så mye bedre da?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke få forbud mot skinn i samme slengen da?

 

0182702_ziva3setersorthudpvc_2.jpg

 

image_4429_big.jpg

 

729x.jpg

 

Se for deg at alle pelsfarmene i Norge blir stengt på dagen. Hvem er det som tjener på at Norges marked forsvinner? Vel, land som Kina og Russland hadde garantert likt det. Hvordan står det til med dyrevelferdslovene i disse landene? Den globale etterspørselen forsvinner ikke. Akk så typisk. Så lenge vi nordmenn ikke ser "lidelsen", så er alt ting greit. La kineserne fikse biffen.

 

Pelsbønder tjener på at dyrene har det bra. Hvis dyret lider, så går det utover pelskvaliteten. Still krav til at dyrene har det bra når de lever, så ser jeg ikke noe problem med det. Den eneste forskjellen på en ku og en rev, er at vi spiser førstnevnte. Er det så mye bedre da?

Her er det snakk om å få et forbud mot import av pels også!

 

så du mener det er bra at en rev eller mink skal bo i 1x1 meter bur? Har du sett hvor lite det er?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 


Veldig enig med xyzxyz! Som alltid! ;)
Skatteflyktning, er jeg også stort sett enig mede i de fleste spørsmål..
Menneskets velferd er viktigere enn dyrs. :p


Jeg mener helt klart at man ikke kan gjøre forskjell på dyr og mennesker. Begge burde bli behandlet likt!

Skinn er ikke greit det heller, men det er en annen sak. Her blir dyr torturert og drept for pelsen. Skinn kommer fra slaktede kyr som blir mat til noen. Det er selvsagt ikke greit å spise dyr, men dyrevelferden når det gjelder kjøttbransjen i Norge er noe av de bedre i verden.

Selvsagt skal man aldri kjøpe kjøtt fra land hvor halal er lovlig, eller fra Kina hvor de torturerer alle dyr!

Det finnes fake skinn vettu. Det ser ut som ekte, men er bare laget av andre materialer!
Endret av Hårek
Flettet trippelpost
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har en næringskjede her i verden der vi som mennesker per idag er på toppen.

 

Nyt det.

Jeg og du er enige for en gangs skyld. Det er jo hyggelig.

 

 

 

Veldig enig med xyzxyz! Som alltid! ;)

Skatteflyktning, er jeg også stort sett enig mede i de fleste spørsmål..

Menneskets velferd er viktigere enn dyrs. :p

Jeg mener helt klart at man ikke kan gjøre forskjell på dyr og mennesker. Begge burde bli behandlet likt!

 

Vel, da er vi uenige her. Blir litt vanskelig å ha rettsaker med dyr også, der hvor man straffer en ulv med fengselsstraff for å ha drept en sau.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skinn er ikke greit det heller, men det er en annen sak. Her blir dyr torturert og drept for pelsen. Skinn kommer fra slaktede kyr som blir mat til noen. Det er selvsagt ikke greit å spise dyr, men dyrevelferden når det gjelder kjøttbransjen i Norge er noe av de bedre i verden.

 

Selvsagt skal man aldri kjøpe kjøtt fra land hvor halal er lovlig, eller fra Kina hvor de torturerer alle dyr!

 

Ikke bare mat nødvendighvis: products-made-from-cattle.jpg

 

Uten at jeg kan validere at alle opplysningene på bildet fortsatt er relevante idag. Ellers synes jeg at det er helt greit å spise dyr.

 

Er ellers enig at pelsdyroppdrett er et vanskelig tema og at dyrevelferd er veldig viktig. Like rettigheter for dyr som mennesker? Nei, men dyr burde absolutt ha noen grunnleggende rettigheter som er straffbare å bryte. Er enig i xyzxyz formuleringer, legalisert men med krav som stilles industrien og blir fulgt opp. Å fjerne pelsdyroppdrett tror jeg ikke er løsning som vil lønne seg for dyrene så lenge det er et marked for pels.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her er det snakk om å få et forbud mot import av pels også!

så du mener det er bra at en rev eller mink skal bo i 1x1 meter bur? Har du sett hvor lite det er?

 

 

Det globale markedet forsvinner ikke. Norge er ikke det globale markedet. Vårt marked kan vel egentlig bare regnes som en dråpe i havet.

 

Hvor stor plass mener du skal til for at dyrene har det bra? Hvis 1x1 meter er for lite - hva er stor nok plass? Jeg regner med at en burstørrelse på størrelse med Dovre blir for lite det også?

 

Er ull greit?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om du hadde vært en mink eller rev, hvordan tror du at du ville følt deg om du sitter i halvparten av en kvadrat meter bur hele livet? Et nettinbur langt over bakken. Du får så store psykiske lidelser når du prøver febrilsk å komme deg ut. Løper fra side til side for å få dagene til å gå. Begynner å spise opp det døde dyret som ligger ved siden av og begynner med selvskading selv. På vinteren blir du tatt ut av buret, får en elektrode i munnen og en i raua. Deretter skrus strømmen på. Elller.... Om dette hadde vært i kina hadde du blitt flådd levende.

 

Det er en helt sanne fakta!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du hadde vært en mink eller rev,

 

Jeg hadde følt meg som en hvilken som helst fisk, kylling, gris, kalv etc.

 

Vi lever på drepte dyr! I matveien, på beina, rundt magen, i sofaen, i kvinners armkrok og menns baklomme, på hodet, rundt halsen og om kroppen.

 

Hvorfor skal pels være så negativt? Pels er vel den nyttigste delen fra dyret når det er kaldt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om du hadde vært en mink eller rev, hvordan tror du at du ville følt deg om du sitter i halvparten av en kvadrat meter bur hele livet? Et nettinbur langt over bakken. Du får så store psykiske lidelser når du prøver febrilsk å komme deg ut. Løper fra side til side for å få dagene til å gå. Begynner å spise opp det døde dyret som ligger ved siden av og begynner med selvskading selv. På vinteren blir du tatt ut av buret, får en elektrode i munnen og en i raua. Deretter skrus strømmen på. Elller.... Om dette hadde vært i kina hadde du blitt flådd levende.

 

Det er en helt sanne fakta!

 

Hadde sikkert følt meg like bedritten som om en bjørn hadde angrepet meg i skogen og drept meg. Men sånn er livet, dem får lære seg å passe seg.

Lenke til kommentar

Virker som om noen her er litt korka, men ok.

 

Pelsdyr brukes kun for pelsen! Vil ikke ha denne grusomme industrien i Norge. Pelsdyrfarmene er skjult og låst godt for at vanlige folk ikke skal komme inn å se på den elendige forfatningen farmene er i.

 

Her er en video som viser aktivister som har tatt seg inn på en gård: https://www.youtube.com/watch?v=Odgf-K-F9-Q

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som om noen her er litt korka, men ok.

 

Pelsdyr brukes kun for pelsen! Vil ikke ha denne grusomme industrien i Norge. Pelsdyrfarmene er skjult og låst godt for at vanlige folk ikke skal komme inn å se på den elendige forfatningen farmene er i.

 

Her er en video som viser aktivister som har tatt seg inn på en gård: https://www.youtube.com/watch?v=Odgf-K-F9-Q

Næringen er subsidiert. Spøsrmålet er om de ville drevet med pelsdyr i så stor skala, om de måtte klare seg helt uten subsidiering. Slik jeg ser det, så er det vel umoralsk å ta/stjele penger fra folk med makt (skatten) for å så subsidiere noe de er sterkt i mot (moralskt/etisk). Men vi må nok bare leve med det. Liberalister blir tvunget til å betale for sosialist-propaganda, og dyrevernere blir tvunget til å betale for dyreplageri. Og sånn går nå dagan i vårt fantastiske sosialdemokrati ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som om noen her er litt korka, men ok.

 

Pelsdyr brukes kun for pelsen! Vil ikke ha denne grusomme industrien i Norge. Pelsdyrfarmene er skjult og låst godt for at vanlige folk ikke skal komme inn å se på den elendige forfatningen farmene er i.

 

Her er en video som viser aktivister som har tatt seg inn på en gård: https://www.youtube.com/watch?v=Odgf-K-F9-Q

 

Pelsdyr brukes kun for pelsen fordi de fleste pelsdyr smaker ikke godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...