Gå til innhold

Uakseptabel forsinkelse på IKEA-kjøkken


Anbefalte innlegg

Vi bestilte kjøkken hos IKEA 30/8. Vi skulle ha noen spesialtilpassede benkeplater, så de sa det ville ta ca en måned. Mot slutten av september ble det avtalt levering 1. oktober. Så langt alt vel..

 

Men så begynte trøbbelet. Fredag 26/9 ble vi oppringt og de beklaget, men de fleste skuffefrontene kunne ikke leveres før uke 43. Relativt irriterende, men ikke noe mer. Så, på ettermiddagen 30. september ringte de og beklaget, men bare halvparten av det som skulle leveres dagen etter kunne leveres da, resten måtte komme dagen etter. Dette syntes vi fremstod som noe rart, da halvparten av benkeplatene ble levert den ene dagen og resten den andre. Men vi fikk tross alt levert kjøkkenet. Minus skuffefronter, da..

 

Så, en gang litt senere ble vi igjen oppringt og nå kunne bare deler av frontene leveres i uke 43, resten skulle komme i uke 44. Vi blir stadig mer irriterte, men det er vel ikke så mye vi kan gjøre. Enda en gang ble vi oppringt og nå var det som skulle leveres i uke 43 forsinket til uke 47. I uke 44 får vi faktisk levert noen få skuffefronter, levert som pakke til vårt postkontor til tross for at vi hadde betalt for levering på døren. Det foreløpig siste var at de ringte oss 10/11 og beklaget, men nå er levering utsatt til uke 51..

 

Jeg har sendt en klage til dem, men ikke en formell klage etter Forbrukerrådets mal. Jeg sendte klagen 13/11 og de lovet å behandle den innen 25/11, jeg har ennå ikke mottatt noe svar.

 

Mesteparten av kjøkkenet er jo montert, så jeg kan jo ikke akkurat heve kjøpet, men hva kan jeg kreve her? Hva vil være en passende kompensasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke så lett.

 

Du har sannsynligvis rett til erstatning for "tap" etter forbrukerkjøpsloven § 24, jf. § 19. Erstatningen utmåles etter § 52:

 

§ 52. Erstatningens omfang

Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet.

Erstatningen omfatter ikke

a) tap som følge av personskade
b) tap i forbrukerens næringsvirksomhet.

 

http://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§52

 

 

Problemet er at ekstraarbeid, et halvferdig kjøkken og masse hodebry vanskelig kvalifiserer som "økonomisk tap".

 

Fra kommentar av Kai Krüger til § 52 på rettsdata.no (krever abonnement):

 

Loven gir ikke klar hjemmel for ulempeerstatning basert på synspunktet «tort og svie», f.eks. ved reklamasjonssak der kjøperen bruker verdifull fritid eller ferietid på å ordne opp i kjøpets negative ettervirkninger. Rimelige reiseutgifter vil imidlertid kunne kreves erstattet, i mangel av holdepunkt for annet muligens etter statens reiseregulativ, likedan dokumentert tapt arbeidsinntekt når inntekten ikke knytter seg til egen næring (bokstav b).

 

 

 

Så du må kunne dokumentere faktiske utlegg og tap.

 

(Man kunne muligens tenke seg et krav basert på den reduserte verdien av boligen mens forsinkelsen pågår, liknende regelen i husleieloven § 2-11. Etter min mening ville det være logisk. Men jeg tviler sterkt på om det ville føre fram.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...