Gå til innhold

FEATURE: – iMacen min spiser denne maskinen til frokost


Anbefalte innlegg

Er ikke enig, kapper du bort alt som har med Modern UI å gjøre så er Windows 8.1 Update 1 bedre enn Windows 7 på så godt som samtlige områder. Et renere og hakket mer minimalistisk UX i desktop, raskere opptartstider, Secure Boot, full støtte for UEFI, lavere footprint (mindre ressursforbruk av selve systemet), hakket bedre filoverføring via nettverksdeling, du kan mounte ReFS rett i systemet, storage pools osv osv..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows 8.1 er noe tull.

 

windows 7 er faktisk mye bedre på de fleste punkter. selv om jeg må si at jeg ikke forstår meg på punkt 4. jeg kan alltids dra filen gjennom diverse programmer inkl adobe pakken og epost.

Tullprat, selv du selv ikke evner og forstå det.

 

Innleggene før her forklarer det hele greit.

Lenke til kommentar

Skjønner virkelig ikke "unngå metro" hylingen i dette forumet. Det er kun et spørsmål om å lære seg litt ny arbeidsflyt og vaner. Nei, alt er ikke råbra i W8, men det er da viteligen heller ikke så jævla dårlig som mange her inne skal ha det til.

 

Jeg har begynt å bruke metro apper aktivt, sammen med desktop. Jeg har da også W8 på alt fra stasjonære til bærbare og touchmaskiner som Surface Pro, og det fungerer for meg veldig bra på alle disse formfaktorene. Også på maskiner med tre 27" skjermer.

 

Når man benytter seg av metro apper, får man også utnyttet funksjonaliteten til live tiles, som jeg er veldig fornøyd med på WP.

 

Switching mellom metro og desktop er en no brainer. Det er ikke vanskeligere enn man bestemmer seg for at det skal være.

 

Som mange andre her flytter jeg bilder mellom programmer lett som bare det, drag and drop, eller evt klipp og lim.

 

Hvis Outlook har for mange valg, bare bruk den innebygde mailklienten i W8. Denne kan for øvrig benytte mobilsync, på samme måte som telefonen din, og kobler seg til mailen på jobb lett som bare det. Selv om maskinen ikke er koblet til nettverket for øvrig.

 

Når det gjelder den såkalte enkelheten i iOS kan jeg ikke fordra den. Jeg vil ha alle mulighetene til å gjøre alle de valgene jeg ønsker i Windows. At apple skulle bestemme det meste for meg er ingen positiv greie.

 

Og, NOTSIBLOKK???? WTF?`

Du har Office, hva med OneNote? Nok en greie du bør lære deg å mestre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner virkelig ikke "unngå metro" hylingen i dette forumet. Det er kun et spørsmål om å lære seg litt ny arbeidsflyt og vaner. Nei, alt er ikke råbra i W8, men det er da viteligen heller ikke så jævla dårlig som mange her inne skal ha det til.

 

 

Jeg kunne lært meg en ny og dårligere arbeidsflyt, jeg velger å ikke bytte til en dårligere arbeidsflyt dog. Nå har jo også MS valgt å gå imot en flyt som likner mer på win7 igjen, så da er det enda mindre vits å lære seg en ny og dårligere flyt.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

I 2004 switchet jeg til Mac, og ble forelsket i effektiviteten. I 2010 fikk jeg meg en ny jobb hvor jeg daglig må jobbe i windows. Det begynte i XP og gikk videre til windows 7. Jeg har mac hjemme, men den blir ikke mye brukt siden jeg jobber 100%.

Min jobb består av datastruktur, publisering, programmering og grafisk design.

 

Windows er...ok.

 

Mac er...fantastisk.

 

"FANBOY!!!!! " Øh, javel. 4 år på windows 7,5 time hver dag dypt begravd i programmering og datastruktur og jeg er trangsynt? Nei du, Windows har fått sin sjangs og jeg dømmer den ikke, men den er ikke noe annet enn ok.

 

Jeg har vært gjennom windows 3.11, 95, 98, 98 SE, Millenium, XP og windows 7. Mac vs PC sketchen med PC sier "Next time it will be better, trust me" får meg til å le i enighet og fortvilelse.

 

Jeg har fått utlevert 2014's ThinkPad's versjon av Macbook air. Jeg elsker designet, men min hvite macbook i plast fra 2006 banker den i oppgave behandling...min 8 år gamle mac banker den i oppgave behandling...HALLO! PC'en er ny,har flash drive, hvordan er det mulig?

 

"Siden jeg ofte Alt tabber mellom hvert vindu"

- Macen kan også det ++++++++++++++

 

Fullskjermmodus er som å kjøre en Laborginy i et byggefelt.

 

Drag and drop fungere...det gjør også en Lada, den går framover.

 

Sorry, men 4 år på den feteste PC'en bransjen kan tilby har ikke overbevist meg. Kunne jeg byttet, hadde jeg byttet på dagen og ikke grått en tåre.

 

Hver gang Apple lanserer noe ler man av lave spesifikasjoner, men glemmer helt at ytelsen er av en annen verden.

 

Men det er greit PC folk, jeg er en del av dere enn så lenge. Dere kan skryte av Windows så mye dere bare makter, det kommer ikke til forandre mitt syn på at Windows er ok.

 

Metro designer et dritt, det håper vi alle kan være enige om.

Godt forsøk, men heller lite troverdig. Men du skal ha for forsøket.

Morsomt :) Jeg er en som daglig må bruke Windows, men vil skiftet til Mac om jeg kunne, og da er jeg plutselig lite troverdig? Å nei du, jeg sitter på en Windows akkurat nå og som jeg sa, det er ok. Men kun ok. Det er ikke fantastisk, det ikke befriende, det er ok. Som en fiskemiddag en gang i uka, det er ok.

Men kos deg med PCen du, jeg er ikke her for overbevise eller disse. Jeg er bare en bruker med en mening :)

Lenke til kommentar

Eg føler at artikkelforfattar har på seg ein slik ting som hestane har på seg for å sjå kun rett fram.

Ein del ting har drar fram er feil slik som andre har nemd som Outlook samanlikninga.

Men kræsjar windows tydar det ofte på defekt maskin.

For meg virkar det som han heng formykje igjen i OSX, og burde kansje ta eit år i staden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

I 2004 switchet jeg til Mac, og ble forelsket i effektiviteten. I 2010 fikk jeg meg en ny jobb hvor jeg daglig må jobbe i windows. Det begynte i XP og gikk videre til windows 7. Jeg har mac hjemme, men den blir ikke mye brukt siden jeg jobber 100%.

Min jobb består av datastruktur, publisering, programmering og grafisk design.

 

Windows er...ok.

 

Mac er...fantastisk.

 

"FANBOY!!!!! " Øh, javel. 4 år på windows 7,5 time hver dag dypt begravd i programmering og datastruktur og jeg er trangsynt? Nei du, Windows har fått sin sjangs og jeg dømmer den ikke, men den er ikke noe annet enn ok.

 

Jeg har vært gjennom windows 3.11, 95, 98, 98 SE, Millenium, XP og windows 7. Mac vs PC sketchen med PC sier "Next time it will be better, trust me" får meg til å le i enighet og fortvilelse.

 

Jeg har fått utlevert 2014's ThinkPad's versjon av Macbook air. Jeg elsker designet, men min hvite macbook i plast fra 2006 banker den i oppgave behandling...min 8 år gamle mac banker den i oppgave behandling...HALLO! PC'en er ny,har flash drive, hvordan er det mulig?

 

"Siden jeg ofte Alt tabber mellom hvert vindu"

- Macen kan også det ++++++++++++++

 

Fullskjermmodus er som å kjøre en Laborginy i et byggefelt.

 

Drag and drop fungere...det gjør også en Lada, den går framover.

 

Sorry, men 4 år på den feteste PC'en bransjen kan tilby har ikke overbevist meg. Kunne jeg byttet, hadde jeg byttet på dagen og ikke grått en tåre.

 

Hver gang Apple lanserer noe ler man av lave spesifikasjoner, men glemmer helt at ytelsen er av en annen verden.

 

Men det er greit PC folk, jeg er en del av dere enn så lenge. Dere kan skryte av Windows så mye dere bare makter, det kommer ikke til forandre mitt syn på at Windows er ok.

 

Metro designer et dritt, det håper vi alle kan være enige om.

Godt forsøk, men heller lite troverdig. Men du skal ha for forsøket.

Morsomt :) Jeg er en som daglig må bruke Windows, men vil skiftet til Mac om jeg kunne, og da er jeg plutselig lite troverdig? Å nei du, jeg sitter på en Windows akkurat nå og som jeg sa, det er ok. Men kun ok. Det er ikke fantastisk, det ikke befriende, det er ok. Som en fiskemiddag en gang i uka, det er ok.

Men kos deg med PCen du, jeg er ikke her for overbevise eller disse. Jeg er bare en bruker med en mening :)

Det er jo for å sette det litt på spissen, OSX er for dei som ikkje vil og / eller kan tenke.

(berre slik at ingen startar war no: Eg syns det er greit det at folk likar OSX best, så ingen treng å starte fanboy war over mitt utsagn)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke starte en "war", hva forventer du når du presterer å skrive noe så hodeløst idiotisk som; OSX er for dei som ikkje vil og / eller kan tenke.

 

Les dette et par ganger, drøft dette i ditt eget hode og reflekter litt på det så innser du nok selv hvor idiotisk dette faktisk er. Hva forventer du å få ut av en så håpløs påstand? Kan du gi en eneste objektiv, reflekter og saklig argument på hvorfor Mac OS X er et operativsystem for folk som ikke klarer å tenke selv? Mener du at Windows er så tungvindt og håpløst lagt opp at du må ha doktorgrad innen dataprogrammering og vedlikehold for å få det til å fungere, eller prøver du inndirekte å påstå at Mac OS X er så dummet ned og så begrenset at selv idioter klarer å bruke det? For da har du tydeligvis ikke peiling på hva i allverden du snakker om. Kan du nevne noe som helst som forsvarer sånne idiotiske innspill som du kommer med her?

 

Det er greit nok å ha sine meninger og preferanser, om det så er Windows, Mac OS X, Linux, BSD eller whatever.. Men alvorlig talt..

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1/2) En mac bruker vil nok fæle seg "druknet" i valg ja, siden en Mac bruker ikke har samme mulighet til å skreddersy funksjoner i operativsystemet til sin egen fornøyelse. Og i stedet blir tvunget gjennom et grensesnitt med en fast arbeidsflyt. Hvorfor sammenligner du Apple mail med Outlook? Du er vel klar over at dette er to forskjellige programmer? Da kan du like godt sammenligne eM Client (beste gratis mail klient til windows) og outlook. Det gir ingen mening.

 

3) Vinduene dine får stå i fred på Windows, jeg forstår ikke hva du mener med dette avsnittet. Bare hold deg unna metro-apps, så løser det seg!

 

4) Dra og slipp. I Windows må du som regel benytte copy and paste i stedet. Du kan høyre-klikke på et bilde i Outlook eller hvor som helst og velge "copy" og deretter "paste" i et annet program. Prøv det!

 

5) Klarer du ikke å passe på ditt eget arbeid? Jeg er vant med å lagre selv, og foretrekker å ha kontroll på lagringen. Det kan være jeg ikke ønsker å lagre foreløpig, da det jeg har gjort ikke er noe jeg går god for. Dessuten støtter de nyeste browserne "autolagring" av hvilke vinduer man har oppe. Hvis du velger Mac fordi Windows'en din kræsjer så ofte, bør du kanskje vurdere å bytte ut den defekte maskinvaren. Min Windows kræsjer aldri. Og har du ikke byttet ut Notepad med Notepad++ eller Ultraedit, har du deg selv å skylle. Garvede Windows-brukere kjenner til at notepad ikke har spesielt lang angrehistorikk. Og igjen, ønsker jeg ikke å ha mulighet til å gå måneder tilbake i samtlige file, er du klar over hvorfor Mac brukere stadig klager over at de har for lite disk?

 

Er flere ting her du ikke er klar over,jeg bruker både mac og windows.

Poenget i artikkelen er at det er masse mas og tjas med windows som en slipper å forholde seg til i mac. Som for eksempel backup og autolagring - for dere som ikke har erfaring med mac. Det er som å gå over fra mercedes til lada i funksjonalitet og soliditet mac vs windows.

 

Kontrollpaneler i windows er ett mareritt av valg satt sammen i lite logiske menyer. Dette er mye MYE MYE bedre og enklere på unix-systemer jeg ellers bruker, var vel ingen som trodde at unix skulle bli mere brukervennlig enn windows :)

Lenke til kommentar

Mye av problemene her kan løses ved hjelp av å endre innstillinger samt bruke riktige programmer. Jeg kan prøve å ta for meg noe av det:

 

- Mørk skjerm ved oppdateringer, endre innstilling slik at at PC-en bare sjekker om en oppdatering finnes og ikke laster ned eller installerer. Du kan selv velge når en slik oppdatering skal installeres og får bare en diskret melding nede i høyre hjørne i stedet

- Godkjenning, her anbefaler jeg å endre innstilling slik at ikke hele skjermen blir mørk, men i stedet bare viser UAC-menyen. Forøvrig vil du på Mac få melding om å taste inn rotpassord for akkurat de samme tingene, mens på PC er det bare JA/NEI du må velge mellom. Du kan også slå dette helt av, men da mister du den ekstra sikkerheten UAC gir deg. Av og til kan det være veldig greit å tenke seg nøye om før man endrer eller installerer noe.

- Batterivarsler - de fleste bærbare PC-er har dårligere batteri enn på Mac - det er faktisk veldig greit å vite at du bare har 15 minutter igjen

- Metro, fuck dat shit, deaktiver det og gå rett i skrivebordet. Start programmer og finn filer raskt ved å skrive inn programnavnet etter å ha trykket på Windows-tasten og skrive litt, akkurat som med Spotlight på Mac

- Kontrollpanelet er designet for folk som ikke helt vet hva de skal bruke for å finne frem. Bytt i stedet til å vise ikoner for å gå rett dit vil, alternativt skriv inn det du er ute etter (f.eks. "UAC") i søkefeltet

- Nettverksinnstillinger kan i hovedsak endres i Netverks- og delingssenteret. Windows 8.x er dessverre litt schizofren og har flyttet enkelte ting til metro. Dette er absolutt en uting spør du meg, men vil rettes opp i fremtidige versjoner ettersom de får mer orden i ting.

- E-postklient, epler og bananer. Her skal du egentlig sammenligne Apple Mail med Windows Live Mail, ikke Outlook. Forøvrig har jeg droppet Microsoft fullstendig her pga kompatibilitetsproblemer og feil med søkefunksjoner, så vil egentlig heller anbefale Thunderbird. Den fungerer også på Mac.

- Vinduer, igjen, glem Metro. Metro/Modern er ikke et ferdigutviklet modent grensesnitt.

- Du kan deaktivere at et vindu maksimeres når det kommer nær toppen av skrivebordet.

- Minimering - hvordan er du du klikker til skrivebordet? Hvis jeg klikker på skrivebordet får det fokus, ingenting minimeres.

- Windows forstår dra-og-slipp, men det er opptil hvert program å støtte det. Microsofts programmer fungerer ypperlig f.eks. så dette er vel egentlig noe med filosofien til tredjeparts programutviklere. Ellers virker kopi+lim inn alltid.

- Vedlegg, dobbeltklikk vedlegget (eller velg open i Thunderbird) så åpnes vedlegget i standardprogrammet.

- Quicklook, i Windows 8.x har du et forhåndsvisningspanel som gjør samme nytten. Gå til Vis for å aktivere det. Mens du er i gang, gå også inn i alternativer for Utforsker og se gjennom de alternativene som finnes der om det er noe du vil endre. Du kan f.eks. angi at Windows skal huske hvilke Utforsker-vinduer du har åpne til neste gang du starter maskinen på nytt.

- Musfokus følger vinduet du har markøren over: http://winaero.com/blog/turn-on-xmouse-active-window-tracking-focus-follows-mouse-pointer-feature-in-windows-8-1-windows-8-and-windows-7/

- Autolagring, igjen har Microsoft-programmer gode muligheter til både angring og autolagring, mens det ikke alltid er tredjepartsprogrammer som følger opp. Skyld på tredjeparten, ikke OS-et. Det at programmene starter opp igjen etter et strømbrudd på Mac er fancy, men ikke alltid en fordel hvis det er et spesielt program som hele tiden får maskinen til å krasje - da kan fort ting gå i stå.

- Notisblokk er kun beregnet på hurtigvisning av TXT-filer og ekstremt enkel redigering. For mer avansert bruk, bruk Word, Wordpad eller f.eks. Notepad++

- Timemachine er en god funksjon, men på Windows ville jeg kanskje brukt Crashplan - da kan man gå for gratisvarianten for lokal lagring eller betale for ubegrenset skylagring i tillegg.

 

Et annet tips jeg kan gi er å gå gjennom ALLE innstillingene i kontrollpanelet og andre steder og tilpasse operativsystemet slik du vil ha det. Det finnes mange flere måter å tilpasse Windows din bruk enn det er mulig på Mac, og noen som er skjulte i tillegg - http://www.howtogeek.com/howto/16334/make-the-taskbar-buttons-switch-to-the-last-active-window-in-windows-7/

 

I Utforsker kan du forresten også klippe og lime filbaner og dette kan være utrolig nyttig hvis du vil lagre filer til et bestemt sted og ikke vil klikke deg gjennom ørten vinduer.

 

TLDR; Tilpassede innstillinger og riktig valg av tilleggsprogramvare betyr utrolig mye for hvordan Windows-opplevelsen er. Jeg innrømmer uten å blunke at jeg sliter hver gang jeg må bruke Mac, fordi det er så utrolig mye som sitter i fingrene når det gjelder hurtigtaster og funksjonalitet som er mulig på Windows men ikke Mac. Mye av problemet har med vaner å gjøre - er man vant til å bruke et bestemt OS, kan man jobbe mye mer effektivt med det enn noen som akkurat har startet å bruke det. På Mac er for eksempel høyreklikking deaktivert som standard, som er egentlig like på trynet som en god del Windows-innstillinger.

 

Er det noe jeg ikke fikk tatt med eller som du fortsatt sliter med/har spørsmål om når det gjelder Windows, si fra så kan jeg prøve å finne en løsning. Det finnes tross alt løsninger på det meste på Windows.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg hadde ikke tenkt å kommentere dette, men jeg må kommentere et utsagn du kommer med.

"men resten av Windows kan være livsfarlig for en klossmajor. Notisblokk lar deg for eksempel kun gjøre én angring ? én! Kommer du til å overskrive et parti tekst og rører feil knapp etterpå, er teksten borte for godt. "

Unnskyld meg, men dersom du hadde planer om å sitte og skrive noe seriøst i notepad synes jeg du skal spare deg for i det hele tatt å si noe som helst om det. Dersom du ikke er kjent med verken Notepad++ (om du absolutt skal bruke notepad), wordpad eller Word burde du kanskje bare holde deg til Mac (igjen, unnskyld for dette, enten du er ignorant eller 'klossmajor' for å sitere deg selv.) Jeg har ingenting imot Mac, har hatt et par MacBook Pro's selv, og veldig fornøyd med det de kan brukes til men jeg synes en del av dine utsagn blir litt for drøye.. Om du først skal kommentere på et program må du i hvert fall forstå hva det brukes til.

Takk for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mye av problemene her kan løses ved hjelp av å endre innstillinger samt bruke riktige programmer. Jeg kan prøve å ta for meg noe av det:

 

- Mørk skjerm ved oppdateringer, endre innstilling slik at at PC-en bare sjekker om en oppdatering finnes og ikke laster ned eller installerer. Du kan selv velge når en slik oppdatering skal installeres og får bare en diskret melding nede i høyre hjørne i stedet

- Godkjenning, her anbefaler jeg å endre innstilling slik at ikke hele skjermen blir mørk, men i stedet bare viser UAC-menyen. Forøvrig vil du på Mac få melding om å taste inn rotpassord for akkurat de samme tingene, mens på PC er det bare JA/NEI du må velge mellom. Du kan også slå dette helt av, men da mister du den ekstra sikkerheten UAC gir deg. Av og til kan det være veldig greit å tenke seg nøye om før man endrer eller installerer noe.

- Batterivarsler - de fleste bærbare PC-er har dårligere batteri enn på Mac - det er faktisk veldig greit å vite at du bare har 15 minutter igjen

- Metro, fuck dat shit, deaktiver det og gå rett i skrivebordet. Start programmer og finn filer raskt ved å skrive inn programnavnet etter å ha trykket på Windows-tasten og skrive litt, akkurat som med Spotlight på Mac

- Kontrollpanelet er designet for folk som ikke helt vet hva de skal bruke for å finne frem. Bytt i stedet til å vise ikoner for å gå rett dit vil, alternativt skriv inn det du er ute etter (f.eks. "UAC") i søkefeltet

- Nettverksinnstillinger kan i hovedsak endres i Netverks- og delingssenteret. Windows 8.x er dessverre litt schizofren og har flyttet enkelte ting til metro. Dette er absolutt en uting spør du meg, men vil rettes opp i fremtidige versjoner ettersom de får mer orden i ting.

- E-postklient, epler og bananer. Her skal du egentlig sammenligne Apple Mail med Windows Live Mail, ikke Outlook. Forøvrig har jeg droppet Microsoft fullstendig her pga kompatibilitetsproblemer og feil med søkefunksjoner, så vil egentlig heller anbefale Thunderbird. Den fungerer også på Mac.

- Vinduer, igjen, glem Metro. Metro/Modern er ikke et ferdigutviklet modent grensesnitt.

- Du kan deaktivere at et vindu maksimeres når det kommer nær toppen av skrivebordet.

- Minimering - hvordan er du du klikker til skrivebordet? Hvis jeg klikker på skrivebordet får det fokus, ingenting minimeres.

- Windows forstår dra-og-slipp, men det er opptil hvert program å støtte det. Microsofts programmer fungerer ypperlig f.eks. så dette er vel egentlig noe med filosofien til tredjeparts programutviklere. Ellers virker kopi+lim inn alltid.

- Vedlegg, dobbeltklikk vedlegget (eller velg open i Thunderbird) så åpnes vedlegget i standardprogrammet.

- Quicklook, i Windows 8.x har du et forhåndsvisningspanel som gjør samme nytten. Gå til Vis for å aktivere det. Mens du er i gang, gå også inn i alternativer for Utforsker og se gjennom de alternativene som finnes der om det er noe du vil endre. Du kan f.eks. angi at Windows skal huske hvilke Utforsker-vinduer du har åpne til neste gang du starter maskinen på nytt.

- Musfokus følger vinduet du har markøren over: http://winaero.com/blog/turn-on-xmouse-active-window-tracking-focus-follows-mouse-pointer-feature-in-windows-8-1-windows-8-and-windows-7/

- Autolagring, igjen har Microsoft-programmer gode muligheter til både angring og autolagring, mens det ikke alltid er tredjepartsprogrammer som følger opp. Skyld på tredjeparten, ikke OS-et. Det at programmene starter opp igjen etter et strømbrudd på Mac er fancy, men ikke alltid en fordel hvis det er et spesielt program som hele tiden får maskinen til å krasje - da kan fort ting gå i stå.

- Notisblokk er kun beregnet på hurtigvisning av TXT-filer og ekstremt enkel redigering. For mer avansert bruk, bruk Word, Wordpad eller f.eks. Notepad++

- Timemachine er en god funksjon, men på Windows ville jeg kanskje brukt Crashplan - da kan man gå for gratisvarianten for lokal lagring eller betale for ubegrenset skylagring i tillegg.

 

Et annet tips jeg kan gi er å gå gjennom ALLE innstillingene i kontrollpanelet og andre steder og tilpasse operativsystemet slik du vil ha det. Det finnes mange flere måter å tilpasse Windows din bruk enn det er mulig på Mac, og noen som er skjulte i tillegg - http://www.howtogeek.com/howto/16334/make-the-taskbar-buttons-switch-to-the-last-active-window-in-windows-7/

 

I Utforsker kan du forresten også klippe og lime filbaner og dette kan være utrolig nyttig hvis du vil lagre filer til et bestemt sted og ikke vil klikke deg gjennom ørten vinduer.

 

TLDR; Tilpassede innstillinger og riktig valg av tilleggsprogramvare betyr utrolig mye for hvordan Windows-opplevelsen er. Jeg innrømmer uten å blunke at jeg sliter hver gang jeg må bruke Mac, fordi det er så utrolig mye som sitter i fingrene når det gjelder hurtigtaster og funksjonalitet som er mulig på Windows men ikke Mac. Mye av problemet har med vaner å gjøre - er man vant til å bruke et bestemt OS, kan man jobbe mye mer effektivt med det enn noen som akkurat har startet å bruke det. På Mac er for eksempel høyreklikking deaktivert som standard, som er egentlig like på trynet som en god del Windows-innstillinger.

 

Er det noe jeg ikke fikk tatt med eller som du fortsatt sliter med/har spørsmål om når det gjelder Windows, si fra så kan jeg prøve å finne en løsning. Det finnes tross alt løsninger på det meste på Windows.

 

Tusen takk for veldig grundige og forseggjorte tips – tar med meg disse! :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke tenkt å kommentere dette, men jeg må kommentere et utsagn du kommer med.

"men resten av Windows kan være livsfarlig for en klossmajor. Notisblokk lar deg for eksempel kun gjøre én angring ? én! Kommer du til å overskrive et parti tekst og rører feil knapp etterpå, er teksten borte for godt. "

Unnskyld meg, men dersom du hadde planer om å sitte og skrive noe seriøst i notepad synes jeg du skal spare deg for i det hele tatt å si noe som helst om det. Dersom du ikke er kjent med verken Notepad++ (om du absolutt skal bruke notepad), wordpad eller Word burde du kanskje bare holde deg til Mac (igjen, unnskyld for dette, enten du er ignorant eller 'klossmajor' for å sitere deg selv.) Jeg har ingenting imot Mac, har hatt et par MacBook Pro's selv, og veldig fornøyd med det de kan brukes til men jeg synes en del av dine utsagn blir litt for drøye.. Om du først skal kommentere på et program må du i hvert fall forstå hva det brukes til.

Takk for meg.

Og hva skal så Notepad brukes til som forsvarer kun èn mulig angring?

 

Målet her er vel også å teste Windows sine løsninger mot Mac, og ikke tredjeparts programmer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Og hva skal så Notepad brukes til som forsvarer kun èn mulig angring?

Notepad er en medfølgende nødløsning, de som har (jevnlig) behov for en editor benytter noe annet. Dessuten er "ett stk mulig angring" langt fra å regnes som den største mangelen.

Målet her er vel også å teste Windows sine løsninger mot Mac, og ikke tredjeparts programmer.

Da må dette være en rimelig unyttig test, det er vel ingen som har bruk for å vite hvilket os som har den "beste" desktop funksjonaliteten. Jeg benytter maskiner dagen lang og bruker knapt noen av GUI funksjonene i OS'ene, i 99% av tiden benytter en tredjepartsprogrammer.

 

Den som forsøker å være produktiv med Windows, OS/X eller linux, uten å installere noe annet enn os'et, vil ha rimelig store utfordringer nesten uansett hva som skal produseres.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Joda, det sant, syntes nå likevel de kunne ha spandert par ekstra angre muligheter da det ofte er forventet, uansett hvor nødløsning programmet er, men notepad skal vel være enkelt og lett-drevent.

 

Følte jeg hadde et godt poeng i går, idag er jeg litt usikker på hva det var. :closedeyes:

Endret av esoteric
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg hadde ikke tenkt å kommentere dette, men jeg må kommentere et utsagn du kommer med.

"men resten av Windows kan være livsfarlig for en klossmajor. Notisblokk lar deg for eksempel kun gjøre én angring ? én! Kommer du til å overskrive et parti tekst og rører feil knapp etterpå, er teksten borte for godt. "

Unnskyld meg, men dersom du hadde planer om å sitte og skrive noe seriøst i notepad synes jeg du skal spare deg for i det hele tatt å si noe som helst om det. Dersom du ikke er kjent med verken Notepad++ (om du absolutt skal bruke notepad), wordpad eller Word burde du kanskje bare holde deg til Mac (igjen, unnskyld for dette, enten du er ignorant eller 'klossmajor' for å sitere deg selv.) Jeg har ingenting imot Mac, har hatt et par MacBook Pro's selv, og veldig fornøyd med det de kan brukes til men jeg synes en del av dine utsagn blir litt for drøye.. Om du først skal kommentere på et program må du i hvert fall forstå hva det brukes til.

Takk for meg.

Og hva skal så Notepad brukes til som forsvarer kun èn mulig angring?

 

Målet her er vel også å teste Windows sine løsninger mot Mac, og ikke tredjeparts programmer.

Bedre tredjeparts program er hele grunnen til at Windows av mange er det foretrukne OSet. AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...