Gå til innhold

GUIDE: Nettverkslagring - sikkerhetskopiering (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

RAID har aldri vært regnet som sikkerhetskopi, men en teknikk for å forbedre integriteten til ett enkelt eksemplar.

 

Jeg vil si at en fil alltid bør eksistere i minst tre sikkerhetskopier på ulike medier, og gjerne minst én av de i et annet fylke (i tilfelle naturkatastrofer). Legg aldri sikkerhetskopier i skylagring uten først å kryptere det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

RAID har aldri vært regnet som sikkerhetskopi, men en teknikk for å forbedre integriteten til ett enkelt eksemplar.

 

Jeg vil si at en fil alltid bør eksistere i minst tre sikkerhetskopier på ulike medier, og gjerne minst én av de i et annet fylke (i tilfelle naturkatastrofer). Legg aldri sikkerhetskopier i skylagring uten først å kryptere det.

 

Min holdning til det er at om en naturkatastrofe slår ut ting i et helt fylkesområde så har man større problemer enn backup :)

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har lenge tenkt å sette opp en boks hos en venn/familie. Ideelt sett bare en ekstern disk koblet til en Raspberry PI. Jeg ønsker imidlertid at dataene skal være kryptert på den eksterne disken, men jeg ønsker ikke å lagre de kryptert hos meg også, Dvs. ligger som vanlige bilder/film/dokumenter hos meg, sendes kryptert over nett og lagres kryptert på den eksterne disken koblet til Raspberry PI. Kjører Win 2012 på min server om det skulle være relevant. Finnes det noe programvare som kan gjøre dette? Når jeg tenker meg om kan en vel kanskje sette opp en kryptert disk på R PI, og bare synce via FTP over SSL/TLS kanskje ? Så det var et program listet i artikkelen som kunne synce over kyptert FTP.

Lenke til kommentar

 

RAID har aldri vært regnet som sikkerhetskopi, men en teknikk for å forbedre integriteten til ett enkelt eksemplar.

 

Jeg vil si at en fil alltid bør eksistere i minst tre sikkerhetskopier på ulike medier, og gjerne minst én av de i et annet fylke (i tilfelle naturkatastrofer). Legg aldri sikkerhetskopier i skylagring uten først å kryptere det.

Min holdning til det er at om en naturkatastrofe slår ut ting i et helt fylkesområde så har man større problemer enn backup :)

 

AtW

 

Du tok ikke poenget. Poenget var at det skulle være to steder et stykke fra hverandre, ikke at hele fylker skulle utslettes.
Lenke til kommentar

 

 

RAID har aldri vært regnet som sikkerhetskopi, men en teknikk for å forbedre integriteten til ett enkelt eksemplar.

 

Jeg vil si at en fil alltid bør eksistere i minst tre sikkerhetskopier på ulike medier, og gjerne minst én av de i et annet fylke (i tilfelle naturkatastrofer). Legg aldri sikkerhetskopier i skylagring uten først å kryptere det.

Min holdning til det er at om en naturkatastrofe slår ut ting i et helt fylkesområde så har man større problemer enn backup :)

 

AtW

 

Du tok ikke poenget. Poenget var at det skulle være to steder et stykke fra hverandre, ikke at hele fylker skulle utslettes.

 

 

Jada, skjønte det, gjorde bare en liten morsomhet(?) ut av at jeg synes det er litt ekstremt å insistere på at off-site backup må være i et annet fylke :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jada, skjønte det, gjorde bare en liten morsomhet(?) ut av at jeg synes det er litt ekstremt å insistere på at off-site backup må være i et annet fylke :)

 

AtW

Ja jeg satt og lurte på om jeg skulle si kommune eller fylke ;)

Men som du forstår var poenget at det skulle være minimal sannsynlighet for at alle sikkerhetskopiene ble ødelagt i en fei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...