Gå til innhold

Arbeiderpartiet åpner for skatt på bredbåndstrafikk


Anbefalte innlegg

 

Så her har vi en enkeltperson som har trolig sine kontakter med "kulturbransjen" siden han har hatt tidligere bakgrunn i "Institutt for musikk, NTNU, kirkemusikk 2003-2005 / Organist ved Levanger kirkelige Fellesråd 2000-2005".

 

Heldigvis er det ikke opp til en enkeltperson i et parti å ta en slik avgjørelse , vi må huske at per dags dato er ingenting gjort og vedkommende har kommet med følgende uttalelse :

 

". Nå sier Arbeiderpartiets mediepolitiske talsmann Arild Grande at det er en god idé.

- Jeg vil invitere til en bred prosess i Stortinget som kan munne ut i en avtale om hvordan vi kan styrke norsk film. "
Så da bør det bli opp til folket , det vil si meg og deg ,å påpeke at dette er svært urimelig.
Jeg bruker svært lite av båndbredden til å se på Norsk Film , om jeg nå må betale en fast avgift på bredbåndet vile jeg krevet at jeg kan laste ned så mange GB jeg ønsker og at det vil bli garantert at jeg ikke kan bli bøtelagt , rettforfulgt eller annet fordi jeg har sørget for å se en Norsk film som jeg i utgangspunktet nå har betalt for via bredbåndet (sitter på mobilt bredbånd ).

 

 

 

Hva mener du, at vil skal reise til tinget og LYNSJE ham?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hva mener du, at vil skal reise til tinget og LYNSJE ham?

 

 

Du er nå en morroklump...

Nei, man viser det man mener når man stemmer og eventuelt engasjerer seg politisk.

Man kan vise det ved å protestere , denne kan sendes via et brev , folkelig protest , samlinger osv.

 

Det er mange måter å engasjere seg på , men da må man få ut fingeren og vise at man virkelig er engasjert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser at AP har mista snøringen helt og er moden for litt "etterutdanning". Høyre gir intrykk av at de forstår at "the times are 'a changin'" og stiller seg dertil i denne saken.

 

AP - H

0 - 1

Problemet at det finne så mange valg men må ta hensyn samtidig som disse valgene blir satt i grupper.

( velger man nå man går inn for så må man også svelge mange kameler )

Lenke til kommentar

En slik skatt må selvsagt treffe brukerne. Krev heller avgift fra de som distribuerer, så får brukerne betale regningen (evt laste ned filmen illegalt). Jeg BØR slippe å betale for andres streaming.

Mener du at medieselskapene skal kreve avgift fra nettleverandørene, eller fra innholdsleverandører a la Netflix? Det eneste som gir mening er sistnevnte, og det koker nettopp ned til produsentenes ansvar for å produsere innhold som folk er villig til å betale for. Hvis medieprodusentene tjener for lite penger så lager de rett og slett ikke gode nok produkter, og det er deres problem, ikke staten.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis vi velger å se bort i fra det dummeste i saken, at pengene skal gå til norsk film, som i seg selv stort sett er elendig. Selv om det er unntak. Så er dette noe som faktisk truer noe mye viktigere enn pengene våre. Om dette hadde blitt innført så hadde det truet nett nøytralitet i stor grad, noe som er mye verre. Nett nøytralitet er jo noe som er mye i fokus på andre siden av dammen (Atlanterhavet).

Lenke til kommentar

Er ikke prinspipet slik at det er de som tjener penger som skal skatte av det ?

hvorfor skal de som kjøper tjenester betale skatt av kjøpesummen ?

 

Det er tross alt enklere at noen få firmaer / personer skattes en at tusenvis blir beskattet hver gang de kjøper noe

Ja, vi har direkte beskatning i form av merverdiavgift på tjenester.

 

Ekstraskatter som NRK-lisens, bredbåndsskatt, harddiskavgift osv. blir en idiotisk ekstraskatt på toppen som skal kompensere for "tap" fra innholdsprodusentene.

 

Så hvis du er en innholdsprodusent som lager musikk, film, TV-programmer osv., og hevder at du lider tap som følge av "piratkopiering" eller innholdsdistributører som Netflix, hvordan skal du tjene penger? Tror du virkelig en liten aktør har en sjanse til å få en rettferdig bit av denne skatten? Nei saken blir at store aktører spesialiserer seg på å få innpass med makteliten for å få penger, i stedet for å produsere bra innhold. Det har allerede blitt slik innen kunst hvor målsetningen er å få statsstøtte til dødfødte prosjekter fremfor å lage produkter markedet vil ha, og det finnes allerede konsulenter som er eksperter på statsstøtte enten det er kultur eller "innovasjon". Problemet er at dette blir et kappløp om politikeres gunst, ikke om hva markedet trenger. Det skaper et urettferdig og korrupt marked hvor det er vanskelig å komme inn.

 

Det eneste riktige er å la markedet løse dette uten inngripen i enkeltaktører fra staten. Staten skal komme med spilleregler som er rettferdige for alle(og som selvsagt regulerer misbruk av markedsmakt), så vil markedet i seg selv løse hele problematikken. Men i Norge har vi et sosialdemokrati hvor markedet i stor grad bare er symbolsk på mange områder, og myndighetene har i mange tiår sabotert spesielt alt som har med kultur og medier. Konsekvensen av dette er at norske medieselskaper er totalt avhengige av statsstøtte og er ikke målrettet mot å produsere innhold som markedet vil ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En slik skatt må selvsagt treffe brukerne. Krev heller avgift fra de som distribuerer, så får brukerne betale regningen (evt laste ned filmen illegalt). Jeg BØR slippe å betale for andres streaming.

Mener du at medieselskapene skal kreve avgift fra nettleverandørene, eller fra innholdsleverandører a la Netflix? Det eneste som gir mening er sistnevnte, og det koker nettopp ned til produsentenes ansvar for å produsere innhold som folk er villig til å betale for. Hvis medieprodusentene tjener for lite penger så lager de rett og slett ikke gode nok produkter, og det er deres problem, ikke staten.

 

 

Jeg mener på generelt grunnlag at en slik avgift må fungere slik at det er STREAMINGEN (av norsk film alene) som avgiftsbelegges - ikke den jevne internettbruker. Detaljene blåser jeg i :)

 

Jeg er egentlig helt enig med deg her, lager de gode nok filmer vil det ordne seg. Men HVIS det først skal være en slik avgift bør den legges mer spesifikt enn det AP-tullingen foreslår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

En slik skatt må selvsagt treffe brukerne. Krev heller avgift fra de som distribuerer, så får brukerne betale regningen (evt laste ned filmen illegalt). Jeg BØR slippe å betale for andres streaming.

Mener du at medieselskapene skal kreve avgift fra nettleverandørene, eller fra innholdsleverandører a la Netflix? Det eneste som gir mening er sistnevnte, og det koker nettopp ned til produsentenes ansvar for å produsere innhold som folk er villig til å betale for. Hvis medieprodusentene tjener for lite penger så lager de rett og slett ikke gode nok produkter, og det er deres problem, ikke staten.

 

Jeg mener på generelt grunnlag at en slik avgift må fungere slik at det er STREAMINGEN (av norsk film alene) som avgiftsbelegges - ikke den jevne internettbruker. Detaljene blåser jeg i :)

 

Jeg er egentlig helt enig med deg her, lager de gode nok filmer vil det ordne seg. Men HVIS det først skal være en slik avgift bør den legges mer spesifikt enn det AP-tullingen foreslår.

 

Denne "avgiften" må da legges inn i streaming-abonnementet, eller enkeltkjøpet, og det har absolutt ingenting med staten å gjøre.

 

Så lenge vi holder dårlig materiale i live med subsidier og særegne avgifter så er der ingen insentiver til å lage materiale markedet ønsker. Derfor må vi slutte med slikt tull umiddelbart, og selvsagt vil da mange produsenter forsvinne, men det er nødvendig for å få et marked som er orientert mot hva forbrukerne ønsker.

Lenke til kommentar

 

Er ikke prinspipet slik at det er de som tjener penger som skal skatte av det ?

hvorfor skal de som kjøper tjenester betale skatt av kjøpesummen ?

 

Det er tross alt enklere at noen få firmaer / personer skattes en at tusenvis blir beskattet hver gang de kjøper noe

Ja, vi har direkte beskatning i form av merverdiavgift på tjenester.

 

Ekstraskatter som NRK-lisens, bredbåndsskatt, harddiskavgift osv. blir en idiotisk ekstraskatt på toppen som skal kompensere for "tap" fra innholdsprodusentene.

 

Så hvis du er en innholdsprodusent som lager musikk, film, TV-programmer osv., og hevder at du lider tap som følge av "piratkopiering" eller innholdsdistributører som Netflix, hvordan skal du tjene penger? Tror du virkelig en liten aktør har en sjanse til å få en rettferdig bit av denne skatten? Nei saken blir at store aktører spesialiserer seg på å få innpass med makteliten for å få penger, i stedet for å produsere bra innhold. Det har allerede blitt slik innen kunst hvor målsetningen er å få statsstøtte til dødfødte prosjekter fremfor å lage produkter markedet vil ha, og det finnes allerede konsulenter som er eksperter på statsstøtte enten det er kultur eller "innovasjon". Problemet er at dette blir et kappløp om politikeres gunst, ikke om hva markedet trenger. Det skaper et urettferdig og korrupt marked hvor det er vanskelig å komme inn.

 

Det eneste riktige er å la markedet løse dette uten inngripen i enkeltaktører fra staten. Staten skal komme med spilleregler som er rettferdige for alle(og som selvsagt regulerer misbruk av markedsmakt), så vil markedet i seg selv løse hele problematikken. Men i Norge har vi et sosialdemokrati hvor markedet i stor grad bare er symbolsk på mange områder, og myndighetene har i mange tiår sabotert spesielt alt som har med kultur og medier. Konsekvensen av dette er at norske medieselskaper er totalt avhengige av statsstøtte og er ikke målrettet mot å produsere innhold som markedet vil ha.

 

Man har de som forsøker å lage produkter folk kunne tenke seg å kjøpe men prisen på disse er ikke helt i forhold til det folket ønsker

Så har man de som lager produkter de skal påtvinge folket ( det du var inne på her )

Når folket ikke vil betale hvorfor skal de da "ranes" for så å gi penger til dette ?

 

Hvis det er så viktig å gi støtte til dette går det ikke an å hente pengen fra vanlig skatt ?

( noen må kanskje betale lit mere , men det er personer som har overflod av penger likevel )

Lenke til kommentar

Folk ranes da like mye om det går via skatteseddelen eller "bare fordi man har bredbånd".

Når det gjelder generell støtte så er det greit å huske på at vi er et lite land. Det er begrenset hvor mange som kommer til å se på produktene nettopp fordi befolkningen er såpass liten. Kostnaden ved å lage noe er derimot uavhengig av størrelsen på målgruppen - så om vi faktisk vil ha noe norskt er det kanskje slik at det MÅ finansieres på et fornuftig vis.

Lenke til kommentar

Landet Norge er så stinn i penger, at jeg synes det er rart at folk godtar sånne typer skatter og avgifter. Et stort problem, er at man stemmer på "en pakke" istedetfor med direkte påvirking. Pakkens innhold kan dessuten endres på etter at valget er gjennomført, etter partiets behov og ønsker. Vi har ikke ordentlig demokrati, men vi har folkevalgte representanter.

 

Grekerne som fikk til demokrati, der var folk selv engasjerte i politikk.

Endret av G
Lenke til kommentar

Landet Norge er så stinn i penger, at jeg synes det er rart at folk godtar sånne typer skatter og avgifter. Et stort problem, er at man stemmer på "en pakke" istedetfor med direkte påvirking. Pakkens innhold kan dessuten endres på etter at valget er gjennomført, etter partiets behov og ønsker. Vi har ikke ordentlig demokrati, men vi har folkevalgte representanter.

 

Grekerne som fikk til demokrati, der var folk selv engasjerte i politikk.

 

De "pakkene" du sikter til er jo i grunnen bare forslag og lovnader som forutsetter at andre parti er også med på de samme valgene.

Det vil å gå siden de har egnene pakker som ikke lar sag samkjøre helt

Lenke til kommentar

 

Landet Norge er så stinn i penger, at jeg synes det er rart at folk godtar sånne typer skatter og avgifter. Et stort problem, er at man stemmer på "en pakke" istedetfor med direkte påvirking. Pakkens innhold kan dessuten endres på etter at valget er gjennomført, etter partiets behov og ønsker. Vi har ikke ordentlig demokrati, men vi har folkevalgte representanter.

 

Grekerne som fikk til demokrati, der var folk selv engasjerte i politikk.

 

De "pakkene" du sikter til er jo i grunnen bare forslag og lovnader som forutsetter at andre parti er også med på de samme valgene.

Det vil å gå siden de har egnene pakker som ikke lar sag samkjøre helt

 

 

 

Det er gjerne bedre at det blir tendenser til flerparti-regjeringer, slik vi har det, framfor rene partier som tar styringen, uansett hvor mye de er under 50 % flertall.

 

Se på 200-kronersgrensen som ble til en forkludret 350-kronersgrense. Ikke helt bra, når samtlige partier for ca. 1 år siden eller noe sånn lovet kr 1000 ned til kr 400,- på samtlige støttepartier for dagens samarbeidsregjering.

 

Det er da man ser et behov for at også folk har mulighet til å direkte få bestemme litt. Kanskje ikke på fulltid, men det blir vel en vanskelig måte å sette det opp på om ikke.. ?

Endret av G
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...