Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Altibox - Wifi-signal hopper ut og inn.


Anbefalte innlegg

Hvordan har du satt antennene? Selv har jeg merket at det gjør veldig stort utslag. Har satt den i midten rett opp og de to andre ut til siden. På 2.4Ghz ville jeg satt trådløs modus på N only og kanalbåndbredde på 20MHz

 

 

Hva er forskjellen på N only og Legacy?

Endret av Edderkopp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så. Nettverket har ikke forbedret seg noe særlig, selv om jeg har prøvd kanal 1, 6 og 11 og satt ruteren høyere. Det kan fungere greit en viss tid, men så blir det plutselig veldig tregt og detter helt ut, for så å komme på igjen.

Jeg sliter med nøyaktig samme problem. Har samme setup som deg. Meget frustrerende... Altibox-fyr fant ingen feil i oppsettet heller. Var fysisk innom, men akkurat da holdt det seg stabilt og bra selvsagt, men bare timer senere, sirup.. igjen.. Gir opp..
Lenke til kommentar

 

Er ikke hjemme akkurat nå, men legger ut her hvordan det gjøres litt mer detaljert.

 

Kort fortalt er det denne: http://freak.no/forum/showthread.php?t=219922

 

Ta bort hjemmesentralen. Ta kabelen fra fiberboksen og rett inn i WAN på ASUS routeren. Så går du på innstillinger på ASUS, usikker på hvor de er akkurat nå, men du må ihvertfall et sted der det står "MAC clone" og der skriver du inn MAC adressen som står på hjemmesentralen et sted. Så går du på noe "IPTV" greier, der står det "Internet, Port 3, Port 4" og så tar du alle portene på VLAN 102 (med mindre du har TV, da kan du ta f.eks. port 4 VLAN 101 som er til TV). Det er egentlig alt, kort fortalt. Tok meg 5 minutter. Har routeren hengende midt i huset, en kabel til og en kabel tilbake. Kabelen tilbake går tilbake til fiberboksen der jeg har switch som deler opp til uttak i huset.

 

 

Finner ikke ut hvor IPTV ligger.

 

Fant kun en tab som het det inne på "LAN", men der er det ikke noe: "Internet, Port 3, Port 4" o.s.v. Regner med det ikke er den.

 

Mac-klone fant jeg inne på WAN-innstillingene. Er det riktig plass?

 

 

 

Har du fått fjernet hjemmesentralen ?

 

Nei, jeg kom kun så langt som jeg beskrev over her.

Lenke til kommentar

MAC clone under WAN. Skriv inn MAC adressen som står på hjemmesentralen her.

 

VLAN er under "IPTV" under "LAN" skriv inn 102 for alle som du ønsker skal ha internett. ISP profile manual.

 

d2f1784965c04783ec3d0c23908c3e39.png

 

Husk å gjør alt dette når alt er koblet til riktig. Mao. hjemmesentralen er kastet ut vinduet fra 2. etasje.

 

Hehe, takk for hjelpen. Skal prøve dette i morgen. Forhåpentligvis vil det hjelpe litt på det ustabile nettet.

Lenke til kommentar

Bare å si ifra hvis du ikke får det til så skal jeg prøve å hjelpe.

 

Gjorde alt du forklarte, men fikk visst ikke internett-tilgang etterpå. Popper bare opp en bedskjed om at "additional login-information may be required". Dobbeltsjekket at MAC-adressen var korrekt også. Og kabelen gikk fra fiberboksen til WAN-porten på ruteren. Restartet ruteren også.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Fremgangsmåten til Poopadoop er slik jeg ser det å kutte ut hele hjemmesentralen for så å bruke sitt eget rutermodem. (det er kanskje ikke så lett med fiber input), alternativet er bridge, eller bro.
I så tilfelle betyr meldingen at man kanskje må oppgi passord og brukernavn for å koble seg mot ISP, f.eks PPPoE.
Meg bekjent er det dog ikke vanlig praksis blandt norske nettverndører i dag. Somregel temmelig plug and play

Har du Asus AC66? se https://www.altibox.no/installasjon-asus-ruter/cpl4

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...