Gå til innhold

To uker med Windows Phone – er Øystein like frelst nå?


Anbefalte innlegg

Btw - Takk for tipset på Office lens, hadde jeg ikke fått med meg.

Liker et T9 tastatur på telefon, etter mye testing har jeg kommer frem til at gratis versjonen av rapdialer virker helt utmerket. Det eneste dumme er at inngående samtaler ikke vises og at MS krever en ekstra " ja jeg er sikker på at jeg skal ringe - OK .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Btw - Takk for tipset på Office lens, hadde jeg ikke fått med meg.

 

Office Lens er fin den - bruker den daglig til å dokumentere utlegg rett inn i OneNote. Det som er utrolig irriterende er at når du tar et bilde så blir det liggende på Camera Rollen din i tillegg til i OneNote. Hvis det er et (automatisk) beskjært bilde, så ligger originalen og det beskjærte bilde i Camera Rollen, som jeg da må gå inn å slette manuelt derifra og ifra OneDrive (da de har ofte rukket å synce seg).

 

En annen morsom liten app er Microsoft Pocket Magnifier. Flott å bruke som forstørrelsesglass, og du kan skru på lys og fryse bildet :)

Lenke til kommentar

 

 

En av tingene som fikk meg til å bytte til Mac i 2005, var støtten for å sende heldigital lyd til anlegget trådløst via Airplay. Så vidt meg bekjent er det ingen bra løsning for dette i Windows Phone (i 2014!). Nokia har laget en app kalt Play To som kan sende lyd til TV-er, konsoller og annet utstyr med Universal Plug & Play-støtte (UPnP), men løsningen er ikke i nærheten av så enkel og sømløs som det"

 

Lumia 930 har ju stötte för miracast

Jeg har ikke en miracast-kompatibel TV eller forsterker hjemme dessverre, men kan jo prøve dette på kontoret. Hvordan anbefaler du at jeg setter det opp?

Sjekk ut denne: http://www.microsoft.com/en/mobile/accessory/hd-10/

http://www.windowscentral.com/microsoft-announces-hd-10-miracast-receiver-nfc-support

 

Miracast speiler skjermen - helt enkelt. Med denne adapteren som ikke koster mer enn Airplay, men nok noe mer enn Chromecast, kan man sende mobilskjermen til alle skjermer som har HDMI inngang. Ingen ekstra apps eller set-up. Genialt enkelt spør du meg. Tap and watch. Og det at det også kan brukes til mer enn Windows Phone er noe jeg føler befriende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var en skeptiker da jeg bestemte meg for å prøve WP etter at jeg og andre Symbian brukere ble kastet på gata. Nå har jeg virkelig kommet til å like WP. Og det er mest av alt selve systemet og hvordan det legger opp til å bruke en moderne smarttelefon. Startskjermen er det mest geniale. Skjønner ikke at noen har tatt etter mer her. Foruten en og annen widget i Android og nå noen forsiktige (så vidt jeg forstår) forsøk på noe liknende i iOS er WP alene om tiles-tankegangen. Et ikon på startskjermen er ikke begrenset til å være en snarvei til en app. En tile på WP kan være en nettsiden du bruker ofte, en postsending (postens app gjør at du kan legge en ventende pakke på startskjermen som en tile - valgfri størrelse selvsagt), et webkamera, en kontakt, en flybillett, en FB oppdatering, værmelding, nyheter, en FB gruppe med egne separate oppdateringer, en bok, et musikkalbum etc. etc. Du kan bruke startskjermens elementer til nesten alt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra artikkel! Har ikke prøvd WP selv, men synes det ser bra ut. Har Android som jobbtelefon og iPhone privat og er vant til dette, selv om jeg hater Androiden (mest pga bluetooth bugs, den liker ikke bilene jeg kjører). Skal vel kjøpe ny jobbtelefon om ikke lenge, og til mitt bruk så holder det med en telefon som kan sende meldinger, ringe og lett surfing. Satser på å overtale sjefen til å kjøpe en billig WP telefon sånn at jeg får prøvd det.

Jeg har vært veldig fornøyd med stabiliteten og kvaliteten på tilkobling og øverføring av lyd via bluetooth på min Nokia lumia 920. Aldri noe krøll med tilkobling i bilen min (Kia cee'd 2013). Det er faktisk ganske herlig når man slipper å tenke for mye på slike ting.

Lenke til kommentar

Jeg mangler flere vesentlige apper til win-phone, i fare for å virke elitistisk, kan det være de som mener de ikke mangler noe med WP, ikke har særlig store behov på app-fronten?

 

AtW

Jeg tror at spørsmålet er todelt:

1. Hva man er vant til. Kommer man fra en annen plattform, er det alltid noe man vil savne fra den man flytter fra.

2. Hvilke apper som faktisk finnes, og kvaliteten på dem.

Oppsummert: Også Windows Phone har unike apper og kvaliteter, men mangler kvaliteten og bredden i apper - men dette bedrer seg stadig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har veldig lyst på WP igjen, har i dag en Note3, og er forsåvidt fornøyd med den. Det jeg var misfornøyd med på min Lumia 800 (WP7) var at spotify - appen var så dårlig. Er det noen som kan svare meg på om den er bedre på WP8? Synes selve operativsystemet er genialt!

Lenke til kommentar

Har veldig lyst på WP igjen, har i dag en Note3, og er forsåvidt fornøyd med den. Det jeg var misfornøyd med på min Lumia 800 (WP7) var at spotify - appen var så dårlig. Er det noen som kan svare meg på om den er bedre på WP8? Synes selve operativsystemet er genialt!

 

Spotify på WP8.1 fungerer som den skal.

 

K.

Lenke til kommentar

Enig at det er dumt at VG og DB sine videoer ikke funker, og problemet ligger i at IE11 mobile sier at den er en webkit-kompatibel nettleser (User Agent, gå inn på http://whatsmyuseragent.com/ )

 

Dette fører til at VG og DB tror at du sitter med en iPhone eller Android og serverer en iPhone/Android-spesifikk videofeed.

 

Hvis du setter nettleseren til skrivebordsversjon så får du nemlig spilt av videoene.

Lenke til kommentar

Det jeg hadde problemer med var at hvis man sender facebook meldinger via SMS appen (veldig smart forresten) så oppdateres ikke notifications i facebook appen. Tatt i betraktning at det er Microsoft selv som har laget facebook appen så virker det bare lite gjennomtenkt, og så mye som jeg bruker facebook chat så er det et problem for meg og det ødelegger opplevelsen såpass mye at jeg velger Android fremfor WP på nåværende tidspunkt.

 

Det er også flere slike hickups hvor ting ikke snakker skikkelig sammen slik det gjør på iOS og Android. Og når jeg først har blitt vant til at det fungerer sømløst så er det helt forferdelig å gå tilbake (gikk fra WP til Android, tilbake til WP og raskt tilbake til Android igjen)

Lenke til kommentar

 

Har veldig lyst på WP igjen, har i dag en Note3, og er forsåvidt fornøyd med den. Det jeg var misfornøyd med på min Lumia 800 (WP7) var at spotify - appen var så dårlig. Er det noen som kan svare meg på om den er bedre på WP8? Synes selve operativsystemet er genialt!

Spotify på WP8.1 fungerer som den skal.

 

K.

 

Helt perfekt er den ikke. Den hopper tilbake til startskjermen hver gang man veksler mellom apper og tilbake til Spotify, samtidig som den bruker noen sekunder på å ta seg inn igjen (Resuming ...). Om Spotify har stått på pause en liten stund, og man trykker "Play" fra en ekstern enhet (håndfri eller bil, f. eks.) spiller telefonen heller av lokalt lagret musikk på telefonens innebygde musikkspiller - og alltid den alfabetisk første sangen (jeg begynner å bli lei introen til sangen 156 av Mew ...).

 

Appen er treg, og har ikke samme Metro-designen som OSet for øvrig - og som den gamle Spotify-appen hadde.

Lenke til kommentar

 

 

Har veldig lyst på WP igjen, har i dag en Note3, og er forsåvidt fornøyd med den. Det jeg var misfornøyd med på min Lumia 800 (WP7) var at spotify - appen var så dårlig. Er det noen som kan svare meg på om den er bedre på WP8? Synes selve operativsystemet er genialt!

Spotify på WP8.1 fungerer som den skal.

 

K.

Helt perfekt er den ikke. Den hopper tilbake til startskjermen hver gang man veksler mellom apper og tilbake til Spotify, samtidig som den bruker noen sekunder på å ta seg inn igjen (Resuming ...). Om Spotify har stått på pause en liten stund, og man trykker "Play" fra en ekstern enhet (håndfri eller bil, f. eks.) spiller telefonen heller av lokalt lagret musikk på telefonens innebygde musikkspiller - og alltid den alfabetisk første sangen (jeg begynner å bli lei introen til sangen 156 av Mew ...).

 

Appen er treg, og har ikke samme Metro-designen som OSet for øvrig - og som den gamle Spotify-appen hadde.

At verken Spotify-appen eller WiMP (som er en flott app, men full av bugs) fungerer særlig godt er det som irriterer meg mest som Windows Phone-bruker. Heldigvis ser det ut til at Spotify akter å holde appen oppdatert fremover, og det ryktes også forbedringer på WiMP-fronten.

Lenke til kommentar

 

Om du setter netleseren din i "skrivebordsversjon" i stedenfor "mobilversjon" under instillinger, så virker de fleste video'r på VG nett og andre video tjenester.

 

Takk for tips, det skal jeg prøve :)

 

Hei!

 

Er selv WP 8.1 og Nokia 930 bruker og la merke til en ting som du absolutt burde fikse ASAP.. det er bakgrunnsbilde på startskjermen! :)

Lenke til kommentar

Hei et tips om er verdt å prøve siden du sliter med IE på Windows Phone.

 

Hvis du innstallerer App'en "Preview for Developers" på telefonen så får du tilgang til de siste build'ene som Microsoft har lansert. I disse som har kommet etter 8.1 update 1 så har Microsoft valgt å la IE identifisere seg som Chrome/Safari slik at du web tjenerne leverer samme nettsiden til Windows Phone som til iPhone og Android. Jeg bruker endel utlandske aviser og med denne update så fikk jeg plutselig en helt annen og bedre nettside.

Lenke til kommentar

Kommentar til tre av dine ankepunkter:

 

Skandiabanken: Skandiabanken har en ny og svært brukervennlig mobiltilpasset nettbankversjon. App er helt unødvendig; Skandiabanken kunne spart seg utgiftene med å lage app til iOS og Android når de har en så god mobiltilpasset versjon.

 

Ruter: Jeg har brukt Ruter-appen nærmere 100 ganger siste året med min Lumia 1020, og den har fungert riktig hver gang.

 

VGTV: Appen med navn VGTV fungerer dårlig hos meg også, men dersom jeg går inn i den vanlige VG-appen, og deretter velger VGTV fra meny, kan jeg spille av videoer uten problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...