Gå til innhold

Denne PC-skjermen er like stor i høyden som i bredden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt å se litt vertikale piksler igjen.

 

TIl grafikk har spesielt 16:9 formatet gitt lite igjen i høyden.

 

Spesielt når man lager plakater i Photoshop har det vært trist å ha mindre effektiv arbeidsflate på nyere skjermer enn man hadde på de gode gamle Trinitronskjermene på 1600x1200 piksler på midten av 90-tallet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Nå har det nå lenge vært fint mulig å kjøpe skjermer med 1200, 1440, 1600 og 2160 i høyden. Så mangel på arbeidsflate har det nok aldri vært. :)

At man ikke har hatt behov for ekstra plass i kantene derimot er jo en annen sak, men i grunn ikke så problematisk når skjermene er så mye mindre enn før, og man ikke må utnytte plassen maksimalt. :)

 

Uansett, sikkert de som gjerne skulle hatt en slik sak kontra flere skjermer på høykant. ^^

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Veldig interessant konsept, men Eizo burde valgt enn litt høyere oppløsning og kanskje en tomme eller to større også. Som Andrull skriver har jo de nye 4k-skjermene allerede høyere vertikal oppløsning og da blir ikke nytten av denne like stor som om den hadde vært lansert for et par år siden. Men mulig prisen er gunstigere enn en 4k-skjerm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Veldig interessant konsept, men Eizo burde valgt enn litt høyere oppløsning og kanskje en tomme eller to større også. Som Andrull skriver har jo de nye 4k-skjermene allerede høyere vertikal oppløsning og da blir ikke nytten av denne like stor som om den hadde vært lansert for et par år siden. Men mulig prisen er gunstigere enn en 4k-skjerm.

 

Mulig jeg misforstår noe her, men høyere oppløsning betyr vel ikke at man får plass til mer på skjermen? Med mindre man har et operativsystem som ikke skalerer da.. (selv om jeg er enig i at oppløsningen burde være høyere)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Det er litt av poenget når du trenger mye arbeidsflate, og har stor nok skjerm til at du kan arbeide uten skalering. Og derfor mange har kjøpt høyere oppløste skjermer i en årrekke.

Men ja, hvis du f.eks kjører 200 % skalering (som krever Win 8, og er eneste gode skaleringsmetoden på Windows), så vil du store deler av denne fordelen. I bytte mot ekstra skarphet så klart.

 

Spesielt vanlig på 1440p og 1600p hvor perfekt skalering (200 %) blir for stort/liten arbeidsflate, og skjermene er mer enn store nok til å kjøre uten skalering.

 

Ahh, en programmerers våte drøm :) Denne sammen med en "vanlig" bredskjerm til programmer som krever det må være perfekt. Selvsagt om en har er skjermkort som takler to så forskjellige skjermer...

Burde vel ikke være noe problem. Kjørt skjerm på høykant i en årrekke uten at jeg har vært borti noe rart. Ja, kjører to skjermen på høykant og to i normalt modus as we speak. Da jeg driver mye med datablader og dokumenter, samt store bilder/skjemaer.

Hadde nok ikke sagt nei til 4-5 slike kvadratiske skjermer. Problemet med å ha 3-5 skjermer på høykant (som jo rent bildemessig er "nirvana") er at avstanden mellom kantene blir såpass liten at det blir irriterende.

 

Med tre skjermer så får jeg da: 4320x2560 og tilsvarende ca 40" stor skjermareal. Så gi meg heller en skjerm med 3-5 skjermer på høykant uten bezels, så snakker vi. :D

Endret av Andrull
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Liker konseptet, har lenge ergret meg over at 16:10-skjermer er upraktiske for bildebehandling (dvs, de er ypperlige for bilder i landskapsorientering, og elendige for bilder i portrettorientering). Men denne gir meg ikke mye mer i høyden enn mine nåværende 1600 piksler. En 2560x2560-skjerm med ~30-tommers diagonal hadde vært litt mer interessant.

Lenke til kommentar

Sjekket, og den er 100 % kvadratisk på bildet. Kan enkelt sjekkes ved:

Print-screen -> lim inn i paint/redigeringsprogram -> kutt bildet til hva skjermflaten er -> Lagre og se hvor mange piksler deter i høyde og bredde.

 

På første forsøk så fikk jeg nøyaktig 1:1 (655x655 zoomet inn for å gjøre det enklere), ergo helt kvadratisk visning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å få samme pixelstørrelse/tekststørrelse uten skalering som en vanlig 24" 4:3, må man ha ca. 49" 4K-skjerm. 4K's største fordel på samme størrelse er høyere detaljnivå, noe i alle fall jeg ikke ser på som nødvendig for programmering. Til bruksområder som grafikk, etc, kan det derimot ha mye for seg. Men de må lage denne i 1920x1920 først, sånn at de får et høyt referansepunkt de sette opp prisen på 4K-versjonen fra.

Lenke til kommentar

Det er flott at vi endelig ser fremgang for paneler som er rettet mot det profesjonelle markedet igjen. Panelet i denne monitoren er nok LM265SQ1-SLA1 fra LG. Jeg er likevel litt skuffet over et par aspekter med panelet, for det første fremstår ikke dette som et IPS-panel av ypperste kvalitet (på nivå med f.eks. Eizo SX2762W eller Dell U3014), men et IPS-panel som er over middels med forhåpentligvis greit fargerom men tvilsomt noe mer avansert LUT eller intern prosessering. Jeg skulle ønske at de laget én variant av ypperste IPS-kvalitet og én variant med TN-panel som er bedre på tekst.

 

Med tanke på ulike bruksområder:

CAD/modellering: veldig god, kunne kanskje hatt nytte av ennå høyere oppløsning.

Bilderedigering: veldig god på de fleste aspekter, kommer litt til kort på farger og oppløsning.

Programmering: hadde vært mer behagelig med TN-panel, men er ellers topp.

 

Nå har det nå lenge vært fint mulig å kjøpe skjermer med 1200, 1440, 1600 og 2160 i høyden. Så mangel på arbeidsflate har det nok aldri vært. :)

At man ikke har hatt behov for ekstra plass i kantene derimot er jo en annen sak, men i grunn ikke så problematisk når skjermene er så mye mindre enn før, og man ikke må utnytte plassen maksimalt. :)

 

Uansett, sikkert de som gjerne skulle hatt en slik sak kontra flere skjermer på høykant. ^^

Fordelene med høyere skjermflate som 4:3 og 16:10 kontra 16:9 handler om utnytting av synsfelt, og oppløsning er irrelevant i det spørsmålet. Enten det er snakk om vanlig dokumentskriving og regneark, eller bilderedigering, CAD, modellering eller programmering så skjermer rundt ~4:3 en åpenbar fordel. De fleste programmer har et interface som spiser noe av høyden på skjermflaten, og gjør dette problemet ennå større. Det ideelle til arbeid er 4:3 til ren arbeidsflate, og gjerne litt ekstra i høyden til statiske ting som interface, oppgavelinje nederst osv. Dermed stiller denne skjermen som er 1:1 svært bra på dette ene punktet.

 

Ahh, en programmerers våte drøm :) Denne sammen med en "vanlig" bredskjerm til programmer som krever det må være perfekt. Selvsagt om en har er skjermkort som takler to så forskjellige skjermer...

Ja bortsett fra paneltype. Hvorfor skulle to ulike skjermer være et problem?

 

Burde vel ikke være noe problem. Kjørt skjerm på høykant i en årrekke uten at jeg har vært borti noe rart. Ja, kjører to skjermen på høykant og to i normalt modus as we speak. Da jeg driver mye med datablader og dokumenter, samt store bilder/skjemaer.

Det eneste problemet er at de beste kodeskjermene er TN-paneler og de er plagsomme på høykant, ellers hadde jeg nok selv hatt tre stykk på høykant.

 

Har den pivot-funksjon? :-)

Ja
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...