Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er nysjerrig på NVMe standarden og praktisk bruk av denne.

 

Har kjørt single Intel SSD PCI-e 910 som datastores på et par ESXi hoster, og det har fungert ok.

 

Jeg regner med en NVMe enhet vil oppføre seg noen lunde likt, bare med lavere latency.

 

Ytelsesmessig er det sikkert ikke noe stort poeng å tenke raiding av nvme, men jeg ser fortsatt et poeng med redundans. Når man har flere VM'er på en og samme PCIe ssd, har man jo flere egg i samme høne ... øh ... kurv.

 

i ESXi kan man opprette et datastore av flere pcie SSD's, men jeg antar dette oppfører seg bare som JBOD?

 

Supermicro og Dell er allerede ute med servere med 2,5" NVMe slots/connectors (2-3 enheter per server). Ble litt skuffet over at HP ikke hadde dette i HL380p G9.

 

Det store spørsmålet er hvordan NVMe SSD'ene i supermicro og dell oppføfer seg. Er det noe som vet noe om disse? Dukker de opp som 3 single drives, eller er det noe mulighet for management/redundans?

Hvilken kontroller styrer i såfall dette?

 

Jeg har ikke sett stort om "raidadaptre" for NVMe, men har sett i ymse intel PDF-er at det er forventet å komme og at noen prdusenter jobber mer det, men det er veeeldig vagt. Hvis noen har noen gode linker/kilder, så kom gjerne med dem.

 

Jeg tenker å prøve en Intel NVMe sak på et supermicro X10DAI som boot og OS disk. Slik jeg forstår det, er man avhengig av EFI for at du skal kunne boote fra en NVMe sak, og det planlagte workstation har tydeligvis støtte for dette.

 

Jeg regner med at supermicro serverne har støtte for dette også, men finner ikke noe spes. info om management og hvordan faktisk funker i praksis med 2-3 NVMe enheter i 2,5".

 

Jeg hadde egentlig en kjempeplan om et par DL380p G9 med et par store Intel DC P3500/3600/3700 kort i som lokal store, men har no idea om dette vil gå bra, da nvme tydeligvis er litt "for langt fram" for hp. Så jeg vurderer supermicro istedet.

Er det noen som har betraktninger / informasjon / erfaringer om dette, så hadde det vært veldig fint med et lite crash cours.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk nettopp mail om at Areca vil ha "nvme raid adapter" på markedet i 2016. Har etterlyst mer informasjon.

 

Spennende!

 

Intel p3x00 i softwareraid-0 blir kanskje bra det også :)

 

Er litt spent på samsung sin NVMe pci-e ssd om hvordan den yter. Jækla lite info. Jeg vet nå iallefall at NVMe er konge selv til desktopbruk. Average responstime er veldig lav i forhold til en singel ssd! Intel p3700 bare tygger ting unna!

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...