Gå til innhold

40 000,- Ny maskin for Minecraft gaming er det nok?


Anbefalte innlegg

Selvfølgelig er det ikke nok.

Hei alle sammen, etter 4 år med samme utstyret har jeg valgt å kjøpe meg en ny kraft maskin. Pc-en skal brukes stort sett til musikkproduksjon og gaming(ikke minecraft). Jeg bruker programmer som FL Studio og Logic,
og elsker å teste ut nye spill.

Her er det jeg har kommet frem til :)

Hovedkort: Asus Rampage V Extreme, Socket-2011-3
CPU: Intel Core i7-5960X Extreme Edition

Vifte: Noctua NH-D15 CPU Kjøler

Minne: Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB
Harddisk: Samsung SSD 850PRO 1TB SSD
Skjermkort: Gigabyte GeForce G1 GAMING GTX 980 4GB
Kabinett: Corsair Carbide 330R Midi Tower Sort
PSU: Corsair RM1000, 1000W PSU


.

Endret av SV-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil oppnå best ytelse med spill kommer du langt lengre med å kjøpe en CPU for 5000 kroner mindre og heller legge de pengene i en GTX 980 til.

Tusen takk for tilbakemeldingen!

 

Hvilken CPU er det snakk om?

Jeg ønsker ikke å ha SLI oppsett med mindre det virkelig er verdt det. Hovedfokus er musikkproduksjon og redigering samt litt gaming.

 

Lenke til kommentar

 

Hvis du vil oppnå best ytelse med spill kommer du langt lengre med å kjøpe en CPU for 5000 kroner mindre og heller legge de pengene i en GTX 980 til.

Tusen takk for tilbakemeldingen!

 

Hvilken CPU er det snakk om?

Jeg ønsker ikke å ha SLI oppsett med mindre det virkelig er verdt det. Hovedfokus er musikkproduksjon og redigering samt litt gaming.

 

 

SLi gir bare microstutter uansett, har du tenkt noe på hva slags skjermer du vil ha? :)

Lenke til kommentar

Om det skulle være noe som manglet i det ( :dribble:) oppsettet, så måtte det være en gammeldags snurre disk til noe så selvfølgelig som backup. Det er irriterende dyrt å rekonstruere en SSD.

Takk for tilbakemeldingen!

 

Sant sant, er helt enig med deg. Rekonstruksjon av SSD er fryktelig dyrt. Husker jeg fikk prisoverslag fra et selskap som heter ibas og Prisoverslaget var nærmere 5000,- for kun analyse.

Jeg følger ditt råd råd og kjøper en WD 2gb til backup/lagring.

Lenke til kommentar

Bare kjøp du, ingen som kommer til å klage på den pcen, om du da ikke snakker om pengene på en maskin da. Har msi 980 gaming selv.

hehe, kanskje jeg ikke burde skrevet 40 000,-

Ønsker jo selvfølgelig å kjøpe noe av det beste, men ikke overdrive. Håper på at folk her inne kommer med innspill.

Lenke til kommentar

Hva har du i dag da, kan du si noe om det?

Ja! :)

 

CPU: Intel Core i7 Quad Processor i7-930

Vifte: Noctua

Hovedkort: Sabertooth x58

Skjermkort: Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB PhysX

PSU: Corsair TX 750W PSU

Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 12GB CL9

Harddisk: Western Digitial Caviar 2TB 7200rpm

 

Personlig synes jeg maskinen fungerer knallbra, men når det kommer til musikkproduksjon og redigering så synes jeg den er treg. Spesielt rendering og encoding.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis du vil oppnå best ytelse med spill kommer du langt lengre med å kjøpe en CPU for 5000 kroner mindre og heller legge de pengene i en GTX 980 til.

Tusen takk for tilbakemeldingen!

 

Hvilken CPU er det snakk om?

Jeg ønsker ikke å ha SLI oppsett med mindre det virkelig er verdt det. Hovedfokus er musikkproduksjon og redigering samt litt gaming.

 

 

SLi gir bare microstutter uansett, har du tenkt noe på hva slags skjermer du vil ha? :)

 

Har en 4 år gammel samsung syncmaster 2443 som fungerer. Om du overbeviser meg så kjøper jeg nok ny skjerm også :p

Lenke til kommentar

Ville sjekket forskjellen i ytelse på i7 5820K og 5960X i programmene du bruker. Om du benytter PC til produksjon som del av levebrødet ditt, synes jeg det er helt rimelig å gå for en 5960X. Det blir til syvende og sist et regnestykke på kostnad og fortjeneste. :)

 

Om det er mer på hobbynivå, vil jeg jo påstå at en i7 5820K gir ganske så ekstrem ytelse når det kommer til stykket og er verdt å vurdere.

 

Å kjøpe en Asus ROG-skjerm synes jeg ikke er noen god ide når det kommer til videoredigering. Da ville jeg heller gått for en skjem med IPS-panel. Da forsvinner også behovet for SLi. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ville sjekket forskjellen i ytelse på i7 5820K og 5960X i programmene du bruker. Om du benytter PC til produksjon som del av levebrødet ditt, synes jeg det er helt rimelig å gå for en 5960X. Det blir til syvende og sist et regnestykke på kostnad og fortjeneste. :)

 

Om det er mer på hobbynivå, vil jeg jo påstå at en i7 5820K gir ganske så ekstrem ytelse når det kommer til stykket og er verdt å vurdere.

 

Å kjøpe en Asus ROG-skjerm synes jeg ikke er noen god ide når det kommer til videoredigering. Da ville jeg heller gått for en skjem med IPS-panel. Da forsvinner også behovet for SLi. :)

Dette var bra, takk for en god tilbakemelding! skal gjøre en research på 5820k vs 5960x.

 

 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

1000 watt PSU er grusomt overkill for dette prosjektet, med mindre du har tenkt å stappe inn en GTX 980 til eller har planer om en haug med harddisker. Dette systemet vil kanskje trekke 500 watt hvis du stresser det maksimalt, så med mindre du har tenkt å utvide kraftig etter hvert kan du spare noen hundrelapper og gå ned til f eks en 650 watt av god kvalitet, eller en 750 watt hvis du føler du trenger litt ekstra sikkerhetsmargin.

Lenke til kommentar

Er du fornøyd med skjermen du har, er det kanskje ikke så viktig å bytte den. Men IPS/PLS 144hz (5ms) og g-sync 1440p kommer jo snart :)

 

Til 1080p gaming burde ett skjermkort holde. Senker man litt på eyecandy, holder det til 1440 og. (Per i dag).

 

Sjekk hva de to prosessorene gir deg i programmene du bruker. 2 kjerner ekstra koster ganske mye ekstra :) Men muligens verdt det ;)

 

Vet ikke hvor mye du kan spare ved en svakere PSU. Med gjeldende budsjett er kanskje ikke hundrelappene så viktig? Jeg gikk også for 1000w til mitt oppsett. 5690x og 980 sli. Rekorden er vel 489w fra veggen. Vifte i PSU spinner ikke før den enten trekker 500w eller blir "varm". Så hos meg er den alltid av. Hører ikke at den går på uansett.

 

Mulig jeg bare har prøvd spill som er godt optimalisert for sli, men jeg har igjen å se noe av stuttering her i gården.

 

/mine to cent :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...