Gå til innhold

Utdanning/jobb som gir muligheter for hjemmekontor


Røykepus

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker fleksibilitet i hverdagen, og ser egentlig på det som ideelt om jeg kunne jobbet hjemmefra og dermed var fleksibel med tanke på bosted, arbeidstider osv. Jeg har hørt om folk som jobber hjemmefra og til og med bor i utlandet, uten at det er noe problem.

 

Hva slags type jobber er dette typisk snakk om, og hvilken utdanning (eller hvilke kurs) bør jeg ta for å kunne jobbe på denne måten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanligvis er dette jobber der du enten:

-Jobber over internett/telefon
-Jobber med prosjekt der du leverer eit resultat på ein bestemt dato

 

Dei fleste jobbane som er så fleksible er jobbar der du enten har eit enkeltmannforetak som du driv sjølv, eller gjennom ein arbeidsgiver der du ikkje får betalt før du leverer det avtalte produktet.

 

Det som er fleksibelt og greit for deg er ofte svært tungvindt for ein eventuell arbeidsgiver som har ansvar for deg.

 

 

Forfattere er f.eks. ei yrkesgruppe som har ganske frie tøylar, men så har dei også ofte arbeidsforhold som tilseier at dei ikkje får betaling frå forlaget før dei leverer ei ferdig bok. Her taper ikkje forlaget noke dersom forfattaren ikkje produserer noke sidan han/ho då berre ikkje får betalt. Problemet med slike jobbar er at dette har meir med personlege eigenskapar å gjere enn utdanning. Har du ikkje dei kunstneriske eigenskapane som skal til så kan du nesten ikkje utdanne deg til å bli god. Risikoen for å bli enda ein av artistane/forfatterane/skodespelarane osv som aldri blir gode nok til å kunne leve av yrket sitt er ganske stor.

 

Det er eignetleg slike jobbar du må sjå etter. Det er ikkje mange jobber du finner der du får betalt per time utan at det er ein arbeidsgiver som ser over kva du produserer.

Alternativt er det som nemnt jobbar der du kan jobbe over internett f.eks med fjernkontor eller som telefonselgar, osv.

Men også her er det mest dei personlege eigenskapane som er viktige. Som telefonselgar må du vere god til å selge, du kan sjølvsagt ha ei mastergrad innen salg men om du ikkje har eit talent for salg så er det vanskelig å bli god nok til å holde på ein slik jobb.

Lenke til kommentar

En del rådgivere i byggebransjen (rib, elektro, akustikk, brann, til dels vvs) kan fint ha en stor del hjemmekontor. Det forutsetter riktignok at du må belage deg på å jobbe i mindre firmaer, alternativt enmannsforetak. Du må forvente noen møter og befaringer og kundekontakt, men slikt kan ofte begrenses til en avgrenset del av uken hvis du klarer å planlegge godt. Arkitekter kan også sitte en del hjemme. Men om det blir noe særlig oppdragspågang spørs...

 

Men nå skal du også ha i tankene at det er veldig godt å være hjemme, men at man kan bli noe "spesiell" dersom man aldri møter folk i hverdagen (kameratgjeng og kone teller ikke), det er fint å lære å være sosial i flere settinger...

Og sist, det er noen som skal betale lønna di. De forventer at du produserer noe av verdi.

Lenke til kommentar

Men nå skal du også ha i tankene at det er veldig godt å være hjemme, men at man kan bli noe "spesiell" dersom man aldri møter folk i hverdagen (kameratgjeng og kone teller ikke), det er fint å lære å være sosial i flere settinger...

Og sist, det er noen som skal betale lønna di. De forventer at du produserer noe av verdi.

 

Sosial kan jeg være på fritiden :) Kunne godt tenke meg å sitte i et lavkostland og jobbe foran PC-en for eksempel. Så kan kona lage mat til meg og passe på ungene, og så kan vi dra på utflukter/ferie og møte venner når det passer oss.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er vanskelig å finne en oppdragsgiver som er interessert i å gi deg 500K i året for å sitte hjemme...

Det er noe med faglig utvikling, skape samhold i avdelingen, avklare problemer i fellesskap, lære av hverandre osv... Veldig viktige momenter i en gruppe ansatte

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Det er vell mange jobber som gir denne muligheten, vi har løsning på dette. Vi har mulighet til å ta hjemmekontor i ny og ne og har fleksitid ellers. Men det ser ut som om du ønsker å kun ha hjemmekontor.

Hva med å jobbe for deg selv? Lage nettsider/løsninger? Konsulent tjeneste?

 

Ja, programmerer/konsulent er en av veiene jeg vurderer.

Lenke til kommentar

Eit problem med slik som f.eks programmering og liknande når du jobber hovedsaklig frå eit heimekontor over internett er at du effektivt sett konkurrerer mot personar i andre land som gjer omtrent den same jobben men med eit langt lavare krav til lønn.
Det er ikkje utan grunn til at mange som vil utvikle f.eks. ein app hyrer inn indiske programmerere.

 

Fordelen med å være programmerer i Norge er blant anna at du kan møte oppdragsgiver ansikt til ansikt og dermed få ein betre forståelse for kva kunden eigentleg vil ha enn du ville fått dersom ein skulle funnet ut av dette over epost.

Lenke til kommentar

Eit problem med slik som f.eks programmering og liknande når du jobber hovedsaklig frå eit heimekontor over internett er at du effektivt sett konkurrerer mot personar i andre land som gjer omtrent den same jobben men med eit langt lavare krav til lønn.

Det er ikkje utan grunn til at mange som vil utvikle f.eks. ein app hyrer inn indiske programmerere.

 

Fordelen med å være programmerer i Norge er blant anna at du kan møte oppdragsgiver ansikt til ansikt og dermed få ein betre forståelse for kva kunden eigentleg vil ha enn du ville fått dersom ein skulle funnet ut av dette over epost.

 

Alle de som bor i utlandet men jobber for norske IT-firmaer har likevel gjerne god lønn, har de ikke?

 

Hva slags utdanning tror dere det vil være lurt å ta? Bachelor i informatikk?

Endret av Røykepus
Lenke til kommentar

 

Eit problem med slik som f.eks programmering og liknande når du jobber hovedsaklig frå eit heimekontor over internett er at du effektivt sett konkurrerer mot personar i andre land som gjer omtrent den same jobben men med eit langt lavare krav til lønn.

Det er ikkje utan grunn til at mange som vil utvikle f.eks. ein app hyrer inn indiske programmerere.

 

Fordelen med å være programmerer i Norge er blant anna at du kan møte oppdragsgiver ansikt til ansikt og dermed få ein betre forståelse for kva kunden eigentleg vil ha enn du ville fått dersom ein skulle funnet ut av dette over epost.

 

Alle de som bor i utlandet men jobber for norske IT-firmaer har likevel gjerne god lønn, har de ikke?

 

Hva slags utdanning tror dere det vil være lurt å ta? Bachelor i informatikk?

 

Programmering er som de aller aller fleste jobber gruppearbeid, hvor man sitter sammen, viser, diskuterer problemer og utformer ideer. Man trenger spesialister innenfor forskjellige områder i informatikk, i tillegg er programmering tidkrevende, og 1 person som sitter hjemme alene er veldig ineffektivt.

 

Med dette tatt i betraktning, hvorfor skulle de velge å ansette deg med 400 000 i lønn, fremfor en inder som tar 5 kr timen, som gjør akkurat samme jobben?

 

Etter min mening er ditt beste alternativ å opprette et enkeltmannsforetak hvor du f.eks driver med salg av varer fra en nettside eller lignende.

Lenke til kommentar

Husk at hjemmekontor ofte er et privilegium som du får etter å ha jobbet i en bedrift en stund. Noen bedrifter er mer firkanta enn andre på det. Jeg ville aldri hatt det som et kriterie for jobb.

Jeg jobber som systemutvikler på deltid i et større firma i Norge ved siden av studiene mine og jeg har hatt mulighet for hjemmekontor fra dag 1. Så trenger ikke nødvendigvis være et privilegium man må fortjene.

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...
xaco skrev (På 13.11.2014 den 22.15):

Jeg jobber som systemutvikler på deltid i et større firma i Norge ved siden av studiene mine og jeg har hatt mulighet for hjemmekontor fra dag 1. Så trenger ikke nødvendigvis være et privilegium man må fortjene.

Må du ha noen utdanning for å ha den deltidsjobben? og hva tjener man på en slik jobb?

Lenke til kommentar

Kort å godt: Jobber som fult og helt kan gjøres over nettet uten fysisk arbeid eller menneskekontakt.

Telefonsupport og telefonsalg er mulige jobber som ikke krever spesiell utdanning, men en forutsetning er (for øvrig i alle jobber) en arbeidsgiver som gir aksept.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Mss91 said:

Må du ha noen utdanning for å ha den deltidsjobben? og hva tjener man på en slik jobb?

På det tidspunktet jeg skrev det innlegget så hadde jeg nettopp fullført en bachelorgrad i infromatikk, men jeg hadde ikke fullført den da jeg begynte i jobben. Så nja, jeg hadde nok ikke fått den om jeg ikke var en informatikkstudent på det tidspunktet.

Lønnsmessig så lå jeg på rundt 200kr/t(men dette er jo også 7 år siden). 40% stilling så var vel ca. 12 000 i måneden brutto. + fulltid i ferier og kunne komme og gå litt når jeg ville. Var en ganske behagelig jobb å ha som student.

Lenke til kommentar
xaco skrev (På 7.10.2021 den 17.22):

På det tidspunktet jeg skrev det innlegget så hadde jeg nettopp fullført en bachelorgrad i infromatikk, men jeg hadde ikke fullført den da jeg begynte i jobben. Så nja, jeg hadde nok ikke fått den om jeg ikke var en informatikkstudent på det tidspunktet.

Lønnsmessig så lå jeg på rundt 200kr/t(men dette er jo også 7 år siden). 40% stilling så var vel ca. 12 000 i måneden brutto. + fulltid i ferier og kunne komme og gå litt når jeg ville. Var en ganske behagelig jobb å ha som student.

oki😊

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...