Gå til innhold

Avfall, atombomber og reaktorsikkerhet (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er situasjonen oppsummert :

 

http://232thorwards.torium.se/232ThorWards/Les_mer_files/THMSRforNorge-v5_1.pdf

 

Din siste artikkel skriver om spredningsrisker mhp U233.

Dette er et forholdsvis komplisert emne :

1) Det som lekker ut av deklassifiserte doumenter peker i den retning at U233 er uegnet som våpenmateriale.

2) Militært gradert U233 har så høy renhet som <50ppm. Brenselsystemer ser ut til å komme til å innholde > 200ppm urenheter, først og fremst U232.

3) Ingen våpenland har bekreftet å ha arsenaler inneholdende U233.

 

Vennlig hilsen

Elling Disen

torium.se

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Sunniva Rose peker på det franske papirkonseptet MFSR. Til denne er å innvende at de gjør alt for å få noen prosent breeding hvilket igjen gjør MFSR uintressant som den serieproduserte arbeidshesten. Mye kjemi og materialverifikasjon gjenstår også på de høye temperaturene. Et norskt thoriumprogram bør først besvare den svenske frågan : "Vad ønskar ni åstadkomma ?" Det må være mye mer intressant å bygge en robust arbeidshest som kan utplasseres med bistandsfinansiering og som gir solide inntekter enn å file på et breedingskonsept. Franskmennene kan få levere anrikning, roboter, gassevakuering og avfallsvitrifieringen men hold dem unna eierskapet og innrettingen på prosjektet.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-293283

Meget bra artikkel. Håper at Norge satser på kjernekraft.

Har tidligere klødd meg i hodet over hvorfor vi ikke har satset mer på atomkraftverk uten at jeg satt meg mye inn i det. Etter å ha lest meg opp på temaet klør jeg meg enda hardere. Det koker vel ned til mye av det som beskrives i artikkelen; fordommer, feilinformasjon og mangel på kunnskap. Alt for mange hyler "atombombe!" eller "tsjernobyl!" bare kjernekraft nevnes.

Lenke til kommentar

Folk trenger ikke nødvendigvis kunnskapen, den kunnskapen sitter hos vitenskapsmenn som er eksperter på sitt felt. Beslutningen om vi skal satse på dette skal ikke ligge hos de uvitende med sine fordommer, men hos de som har innsikt om fremtiden på hva som er det smarteste å gjøre for vårt samfunn og verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes Bøhmer taler litt mot bedre vitende her:

 

"? Det spørs hva du sammenlikner her. En ting er at hvis du ser på vannkraftulykker i OECD-land er det nesten ikke dødsfall sammenliknet med vanndemninger i en del andre land. Men man må også se det hele bildet. Det kan man kanskje glemme hvis man sammenlikner øyeblikkelige dødsfall etter en ulykke, for da får man disse titusener som dør i vannkraftulykker, og kanskje ingen etter Fukushima, og 32 etter Tsjernobyl-ulykken."

 

Ser man på de faktiske tallene, inkludert langtidseffekter, så er atomkraft svært trygt kontra de fleste andre energiproduksjonsformer, også om man holder seg til kun OECD-land, dette vet vel Bøhmer godt?

 

AtW

 

Hvert år dør det mange tusen i kullindustrien. Og hvor mange blir ikke alvorlig syke av forurensningen (feks Kinas luftkvalitet i byene)?

Det har omtrent ikke dødd folk av atomkraftverk sett i sammenheng.

Og med Thoriumkraftverk er det enda tryggere.

Bellona er redd for atmokraft som noen er redd for å fly. Selv om å fly er den desidert tryggeste reisemåten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Meget bra artikkel. Håper at Norge satser på kjernekraft.

Har tidligere klødd meg i hodet over hvorfor vi ikke har satset mer på atomkraftverk uten at jeg satt meg mye inn i det. Etter å ha lest meg opp på temaet klør jeg meg enda hardere. Det koker vel ned til mye av det som beskrives i artikkelen; fordommer, feilinformasjon og mangel på kunnskap. Alt for mange hyler "atombombe!" eller "tsjernobyl!" bare kjernekraft nevnes.

 

Vi tjener for godt på oljen. Når vi har fått hentet opp det vi kan fra havet, da kommer vi nok til å kikke på andre energiressurser.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...