Gå til innhold

Nå kan du betale med mobilen din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De treffer et alt for snevert marked ved lansering nå. Synes det er for tidlig når man må oppfylle så mange kriterier for å ta det i bruk. De burde gjort tilgjengeligheten bedre først. Nå må du:

 

- Ha Telenor som leverandør

- Bruke DnB som bank

- Ha et SIM-kort som støtter teknologien

- Ha NFC på telefonen

- Ha en butikk som støtter kontantløs betaling

- Ha Android

 

Selv om sikkert mange av disse kriteriene er oppfylt for mange allerede, så er det for tidlig. Her har de noe å lære fra Apple, som gjør alt så enkelt de kan, så smertefritt som mulig. Det er da man når ut til massene.

 

Red- Ikke iOS

Endret av -Lasse
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-zr5PvHaK

De treffer et alt for snevert marked ved lansering nå. Synes det er for tidlig når man må oppfylle så mange kriterier for å ta det i bruk. De burde gjort tilgjengeligheten bedre først. Nå må du:

 

- Ha Telenor som leverandør

- Bruke DnB som bank

- Ha et SIM-kort som støtter teknologien

- Ha NFC på telefonen

- Ha en butikk som støtter kontantløs betaling

- Ha iOS eller Android

 

Selv om sikkert mange av disse kriteriene er oppfylt for mange allerede, så er det for tidlig. Her har de noe å lære fra Apple, som gjør alt så enkelt de kan, så smertefritt som mulig. Det er da man når ut til massene.

 

iPhone sin NFC er låst og blir kun brukt til ApplePay så her er det kun Android, og i tillegg må telefonen være godkjent av VISA og Valyou som til nå kun har toppmodellet

Lenke til kommentar

De treffer et alt for snevert marked ved lansering nå. Synes det er for tidlig når man må oppfylle så mange kriterier for å ta det i bruk. De burde gjort tilgjengeligheten bedre først. Nå må du:

 

- Ha Telenor som leverandør

- Bruke DnB som bank

- Ha et SIM-kort som støtter teknologien

- Ha NFC på telefonen

- Ha en butikk som støtter kontantløs betaling

- Ha iOS eller Android

 

Selv om sikkert mange av disse kriteriene er oppfylt for mange allerede, så er det for tidlig. Her har de noe å lære fra Apple, som gjør alt så enkelt de kan, så smertefritt som mulig. Det er da man når ut til massene.

Noen ganger må ting lanseres for å få fraspark - det er nok maaange butikker/utsalgssteder som ikke gidder være med på et prøveprosjekt som kanskje blir lansert. Nå når det ER lansert, og kjedene kan være sikker på det prosjektet blir reellt, blir det nok mye lettere å overtale Rema og Kiwi til å oppdatere terminalene sine. Det håpes nok også på en "mase-effekt", at brukerne vil mase på utsalgssteder om å få dette på plass.

 

Ellers til punktene dine:

- Ja, du må ha Telenor eller Djuice (det er en del av de kundene)

- Du kan opprette én enkel brukskonto i DNB om du ønsker å bruke Valyou uten å flytte lån/lønn etc.

- Se over

- Kun android, men igjen - det er en del av dem i markedet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

De treffer et alt for snevert marked ved lansering nå. Synes det er for tidlig når man må oppfylle så mange kriterier for å ta det i bruk. De burde gjort tilgjengeligheten bedre først. Nå må du:

 

- Ha Telenor som leverandør

- Bruke DnB som bank

- Ha et SIM-kort som støtter teknologien

- Ha NFC på telefonen

- Ha en butikk som støtter kontantløs betaling

- Ha iOS eller Android

 

Selv om sikkert mange av disse kriteriene er oppfylt for mange allerede, så er det for tidlig. Her har de noe å lære fra Apple, som gjør alt så enkelt de kan, så smertefritt som mulig. Det er da man når ut til massene.

iPhone sin NFC er låst og blir kun brukt til ApplePay så her er det kun Android, og i tillegg må telefonen være godkjent av VISA og Valyou som til nå kun har toppmodellet

 

Ja, var litt for rask når jeg skrev innlegget over. Når jeg snakket om Apple, så var det litt mer generelt, Ikke bare deres nye betalingsløsning.

Lenke til kommentar

Her kunne jeg tenkt meg at amobil gjør et dypere dykk. Alle tre store mobil-OS kommer i dag med en eller annen form for lommebokløsning. Hvorfor satser ikke bransjen på disse? Er det mulig at det lanseres løsninger som ikke er utviklet av en operatør og en bank, hvilket vil være fordyrende?

 

Er standalone apper veien å gå, når lommebokfunksjonen i telefonene potensielt har langt flere muligheter i OS'et og mot HW enn en app vil kunne få?

 

Jeg frykter at vi ender opp med en skog av betalingløsninger, som vil være med å styre oss på andre områder. Som hvilke banker vi skal benytte, hvilke operatører, og ikke minst hvilke mobiler vi skal kjøpe.

Lenke til kommentar

Aaalt for mange kriterier for å ta i bruk dette :/ Start på nytt, og lag noe som alle kan bruke på alle plattformer uten nytt simkort. Android, iOS, WinPhone og Blackberry OS bør som et minimum være støttet (selv om jeg skjønner at iOS-støtte kan bli vanskelig mtp på deres NFC-implementasjon).

Lenke til kommentar

Jeg har bankkortet mitt i telefonetuiet. Det er enklere å bruke det enn telefonen.

Nei.

Å

1: ta frem telefonen(der du har kortet),

2: ta ut bankkortet,

3: putte det inn i terminalen

4: taste kode,

5: legge kortet tilbake

6: putte telefonen i lommen

 

er pr def IKKE enklere enn å

1: ta frem telefonen

2: legge den inntil terminalen

3: putte telefonen i lommen

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg har bankkortet mitt i telefonetuiet. Det er enklere å bruke det enn telefonen.

Nei.

Å

1: ta frem telefonen(der du har kortet),

2: ta ut bankkortet,

3: putte det inn i terminalen

4: taste kode,

5: legge kortet tilbake

6: putte telefonen i lommen

 

er pr def IKKE enklere enn å

1: ta frem telefonen

2: legge den inntil terminalen

3: putte telefonen i lommen

 

Så enkelt er det vel ikke? Du må ta fram telefonen, inn på appen og knote, muligens også aktivere NFC hvis du ikke har det på. Tror ikke man sparer så mye tid, det er vel heller snakk om at over tid vil man kanskje slippe å ta med bankkortet/lommebok.

Lenke til kommentar

Til tek.no; Hvorfor har dere fjernet direkte lenken til akam og hw fra tek.no sin side???

Fordi de, i sin store visdom, bestemte seg for at hw og akam ikke har livets rett. De sidene, og etablerte merkenavnene, er nå drept. Hw og akam eksisterer ikke lenger. Nå er det bare tek.no/data og tek.no/foto.

 

Mitt råd for foto er nå F32.no som drives av bl.a. tidligere redaktør på Akam.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har bankkortet mitt i telefonetuiet. Det er enklere å bruke det enn telefonen.

Nei.

Å

1: ta frem telefonen(der du har kortet),

2: ta ut bankkortet,

3: putte det inn i terminalen

4: taste kode,

5: legge kortet tilbake

6: putte telefonen i lommen

 

er pr def IKKE enklere enn å

1: ta frem telefonen

2: legge den inntil terminalen

3: putte telefonen i lommen

Så enkelt er det vel ikke? Du må ta fram telefonen, inn på appen og knote, muligens også aktivere NFC hvis du ikke har det på. Tror ikke man sparer så mye tid, det er vel heller snakk om at over tid vil man kanskje slippe å ta med bankkortet/lommebok.

Med denne løsningen som her presenteres har du nok rett. Med Apple Pay vil det, etter som jeg har forstått, bli mer slik Toth beskriver.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har bankkortet mitt i telefonetuiet. Det er enklere å bruke det enn telefonen.

Nei.

Å

1: ta frem telefonen(der du har kortet),

2: ta ut bankkortet,

3: putte det inn i terminalen

4: taste kode,

5: legge kortet tilbake

6: putte telefonen i lommen

 

er pr def IKKE enklere enn å

1: ta frem telefonen

2: legge den inntil terminalen

3: putte telefonen i lommen

 

Så enkelt er det vel ikke? Du må ta fram telefonen, inn på appen og knote, muligens også aktivere NFC hvis du ikke har det på. Tror ikke man sparer så mye tid, det er vel heller snakk om at over tid vil man kanskje slippe å ta med bankkortet/lommebok.

 

 

 

@toth: Du glemte et par ting på telefon:

 

Trykke på av/på knapp

Deaktivere skjermlås

Finne app'en

Knote litt på appen

++++

 

Men nå blir det bare pirk...

Nei, hvertfall for småbeløp skal man ikke trenge noe av dette - kun holde telefonen inntil terminalen, ingen app eller kode, skal ikke trenge å ha skjerm på. (NFC må selvsagt være på)

 

Det er jo også nylig lansert kontaktløse bankkort, det blir samme greia - ingen kode, app eller annet - legg kortet på, ta det bort igjen - ferdig.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...