Gå til innhold

Tollgrensen heves til 500 kroner


Anbefalte innlegg

 

Genialt. Det at toll- momsgrensen er på 350,- er akkurat passe! Det kommer godt til de bedriftene og næringsdrivende som prøver å overleve her i landet. Om vi skulle øket denne grensen så hadde jo arbeidsledigheten øket noe.

For de som er litt trange i nøtta!

https://www.toll.no/no/handle-pa-internett/netthandel/200-kronersgrensen/

Arbeidsledigheten vill ikke øke av ett 300kr pålegg.

 

Ifølge DN så kommer toll-momsgrensen til å være på 350,-

https://www.toll.no/no/handle-pa-internett/netthandel/200-kronersgrensen/

 

Vi får se hvordan det blir! 350,- er akkurat passe. Det NHO utlyser om at 10 000 av arbeidsplasser trues pga dette, er nok vissvass. Men arbeidsledigheten vil øke noe, men ikke betydelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg har sagt ganske tydelig hva jeg mener.

 

I stedet for å heve tollgrensen burde man gjort det enkelt (og gratis) å selvfortolle varer. For min del kan gjerne grensen settes til 0,- så lenge det ikke blir mer enn momsen i tillegg til kjøpesummen/frakta.

 

Slik forslaget ligger i dag så er det jo dessuten en gavepakke til kinesiske nettbutikker som "slipper" å betale frakt pga internasjonale avtaler postvesenene imellom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Salvesen. Tenkte på 6000 milliarder som en avrunding, men er kanskje litt overdrevet når det er snakk om såpass mye penger.

Som sagt er det fint mulig å slippe unna avgifter ved å bare spørre selgeren om å sette en annen verdi på pakken som sendes. Derfor vil den ikke øke. Bruk skallen mann, tenk og les før du kommenterer!

Lenke til kommentar

 

 

Genialt. Det at toll- momsgrensen er på 350,- er akkurat passe! Det kommer godt til de bedriftene og næringsdrivende som prøver å overleve her i landet. Om vi skulle øket denne grensen så hadde jo arbeidsledigheten øket noe.

For de som er litt trange i nøtta!

https://www.toll.no/no/handle-pa-internett/netthandel/200-kronersgrensen/

Arbeidsledigheten vill ikke øke av ett 300kr pålegg.

 

Ifølge DN så kommer toll-momsgrensen til å være på 350,-

https://www.toll.no/no/handle-pa-internett/netthandel/200-kronersgrensen/

 

Vi får se hvordan det blir! 350,- er akkurat passe. Det NHO utlyser om at 10 000 av arbeidsplasser trues pga dette, er nok vissvass. Men arbeidsledigheten vil øke noe, men ikke betydelig.

 

Det som ligger inne i regjeringens forslag til statsbudsjett (som altså ikke er vedtatt ennå) er å øke den til 500. Både KRF og Venstre har sagt seg uenig i en økning overhodet. Hvor får du 350 fra?

 

Avgiftsfri grense er tull. Sett den til null, og sørg for å få ned kostnadene ved fortolling.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Salvesen. Tenkte på 6000 milliarder som en avrunding, men er kanskje litt overdrevet når det er snakk om såpass mye penger.

Som sagt er det fint mulig å slippe unna avgifter ved å bare spørre selgeren om å sette en annen verdi på pakken som sendes. Derfor vil den ikke øke. Bruk skallen mann, tenk og les før du kommenterer!

Tyveri og svindel kan ikke brukes som argument i denne sammenhengen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Salvesen. Tenkte på 6000 milliarder som en avrunding, men er kanskje litt overdrevet når det er snakk om såpass mye penger.

Som sagt er det fint mulig å slippe unna avgifter ved å bare spørre selgeren om å sette en annen verdi på pakken som sendes. Derfor vil den ikke øke. Bruk skallen mann, tenk og les før du kommenterer!

 

Skal jeg bruke skallen? Det er fint mulig å rane en bank også, eller andre ulovligheter. Det betyr ikke at vi skal gjøre det "lovlig" av den grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

EU vil innføre moms fra første krone på varer kjøpt fra et annet land. Sverige har allerede en grense på null, mens Danmark har en grense på 80 kroner. Norges grense på 200 kroner er høyere enn i de fleste andre land. Til tross for dette vil regjeringen heve momsgrensen for netthandel i utlandet til 500 kroner inkludert frakt og forsikring. Ulike miljøer har de siste ukene med rette poengtert at det er meningsløst å bruke skattebetalernes penger på å sponse utenlandske netthandelsaktører.

http://www.dn.no/meninger/debatt/2014/11/02/2144/Netthandel/heia-bortelaget

 

Jeg kan ikke skjønne at det skal være nødvendig å sponse utenlandske nettbutikker med momsfritak. Er helt enig med madammim om at grensen bør settes til 0 kroner også i Norge og at det blir mulig å fortolle selv uten å betale gebyr til leverandør. Dette vil gjøre det mulig å fortsatt kjøpe billige ting fra utlandet samt at Norge får inntekter fra dette, på lik linje med kjøp i norske butikker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Genialt. Det at toll- momsgrensen er på 350,- er akkurat passe! Det kommer godt til de bedriftene og næringsdrivende som prøver å overleve her i landet. Om vi skulle øket denne grensen så hadde jo arbeidsledigheten øket noe.

For de som er litt trange i nøtta!

https://www.toll.no/no/handle-pa-internett/netthandel/200-kronersgrensen/

Arbeidsledigheten vill ikke øke av ett 300kr pålegg.

 

Ifølge DN så kommer toll-momsgrensen til å være på 350,-

https://www.toll.no/no/handle-pa-internett/netthandel/200-kronersgrensen/

 

Vi får se hvordan det blir! 350,- er akkurat passe. Det NHO utlyser om at 10 000 av arbeidsplasser trues pga dette, er nok vissvass. Men arbeidsledigheten vil øke noe, men ikke betydelig.

 

Det som ligger inne i regjeringens forslag til statsbudsjett (som altså ikke er vedtatt ennå) er å øke den til 500. Både KRF og Venstre har sagt seg uenig i en økning overhodet. Hvor får du 350 fra?

 

Avgiftsfri grense er tull. Sett den til null, og sørg for å få ned kostnadene ved fortolling.

 

http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2014/11/03/0523/venstre-sier-nei-til-500kronersgrensen

 

350 er mellom 200 og 500. Om de fortsetter å stå for sitt så blir det nok 350,-

Lenke til kommentar

 

Salvesen. Tenkte på 6000 milliarder som en avrunding, men er kanskje litt overdrevet når det er snakk om såpass mye penger.

Som sagt er det fint mulig å slippe unna avgifter ved å bare spørre selgeren om å sette en annen verdi på pakken som sendes. Derfor vil den ikke øke. Bruk skallen mann, tenk og les før du kommenterer!

 

Skal jeg bruke skallen? Det er fint mulig å rane en bank også, eller andre ulovligheter. Det betyr ikke at vi skal gjøre det "lovlig" av den grunn.

 

Jo det betyr det. Alle som handler mye gjøre det, så hvorfor ikke gjøre det lovlig?

Lenke til kommentar

 

Salvesen. Tenkte på 6000 milliarder som en avrunding, men er kanskje litt overdrevet når det er snakk om såpass mye penger.

Som sagt er det fint mulig å slippe unna avgifter ved å bare spørre selgeren om å sette en annen verdi på pakken som sendes. Derfor vil den ikke øke. Bruk skallen mann, tenk og les før du kommenterer!

Tyveri og svindel kan ikke brukes som argument i denne sammenhengen.

 

Er ikke argumentasjon, men fakta. Er greit å gjøre det lovlig synes jeg!

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Genialt. Det at toll- momsgrensen er på 350,- er akkurat passe! Det kommer godt til de bedriftene og næringsdrivende som prøver å overleve her i landet. Om vi skulle øket denne grensen så hadde jo arbeidsledigheten øket noe.

For de som er litt trange i nøtta!

https://www.toll.no/no/handle-pa-internett/netthandel/200-kronersgrensen/

Arbeidsledigheten vill ikke øke av ett 300kr pålegg.

 

Ifølge DN så kommer toll-momsgrensen til å være på 350,-

https://www.toll.no/no/handle-pa-internett/netthandel/200-kronersgrensen/

 

Vi får se hvordan det blir! 350,- er akkurat passe. Det NHO utlyser om at 10 000 av arbeidsplasser trues pga dette, er nok vissvass. Men arbeidsledigheten vil øke noe, men ikke betydelig.

 

Det som ligger inne i regjeringens forslag til statsbudsjett (som altså ikke er vedtatt ennå) er å øke den til 500. Både KRF og Venstre har sagt seg uenig i en økning overhodet. Hvor får du 350 fra?

 

Avgiftsfri grense er tull. Sett den til null, og sørg for å få ned kostnadene ved fortolling.

 

http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2014/11/03/0523/venstre-sier-nei-til-500kronersgrensen

 

350 er mellom 200 og 500. Om de fortsetter å stå for sitt så blir det nok 350,-

 

100% enig! 350NOK er akkurat passe! Toggyvs

Endret av Bæder
Lenke til kommentar

Problemet er ikke moms. Det fortollingsgebyret som gjør det dyrt å handle fra utlandet.

 

Si for eksempel at du handler en vare fra utlandet som har verdi på 201 kr (1kr over tollgrensen), da må du betale 140 kr bare i fortollingsgebyr hvis sendingen blir håndtert av Posten. Hos andre transportselskap kan gebyret være mye høyere.

 

Det beste hadde vært å betale moms fra første krone, men fjernet all toll på sendinger under 1000 kr.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Salvesen. Tenkte på 6000 milliarder som en avrunding, men er kanskje litt overdrevet når det er snakk om såpass mye penger.

Som sagt er det fint mulig å slippe unna avgifter ved å bare spørre selgeren om å sette en annen verdi på pakken som sendes. Derfor vil den ikke øke. Bruk skallen mann, tenk og les før du kommenterer!

 

Skal jeg bruke skallen? Det er fint mulig å rane en bank også, eller andre ulovligheter. Det betyr ikke at vi skal gjøre det "lovlig" av den grunn.

 

Jo det betyr det. Alle som handler mye gjøre det, så hvorfor ikke gjøre det lovlig?

 

 

Jeg gjør det ikke, så jeg handler tydeligvis lite da? Har du noe annen kilde på dette?

 

Og det blir jo ikke lovlig? Med en gang prisen overstiger 500 vill de jo gjøre på akkurat samme måte, altså be om en reduksjon i verdi...

 

Jeg synes heller de bør gjøre som nevnt mange ganger tidligere, sette til 0 og endre det slik at en kan fortolle selv på en enkel måte. Og ja, slå hardt ned på folk som trikser med verdien på pakkene sine...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Viktig at vi ikke mister fokus på hva dette handler om! Tollgrensa bør økes, fordi jeg mener at dette ikke får noen store betydninger i samfunnet. Vi kommer ikke til å merke hvis tollgrensa går opp 300 kr, det er bare et bra tegn på at våre egne varer er sterkere.

 

Baserer du meiningane dine på noko? Finnes det eit godt underlag for påstanden om at å heve grensa til 500,- ikkje får store betydningar i samfunnet?

 

Kva med framtida? Færre naturlege ressursar, det blir kanskje behov for større satsing på norske føretak.

 

Komplett uttaler at dei vil flytte til Sverige dersom grensa blir heva. Fleire av dagens populære nettbutikkar er stasjonert i Sverige og Danmark.

 

Utflytting av norske føretak går på bekostning av arbeidsplassar, som igjen kan påvirke næringslivet ellers i området der dei er stasjonert. Me kan miste store summar skatte- og avgiftsinntekter til staten. Velferdssamfunnet er i stor grad basert på at staten tar seg godt betalt for alt som føregår i landet. Jo meir av norsk næringsliv som forsvinn til utlandet, jo mindre hamnar i statskassa og etterkvart til våre velferdsgoder.

 

Ikkje berre får det betydning for dagens aktørar, men dei som kan tenke seg å starte i framtida. Med ei grense på 500,- kroner går fort eit langt, langt større vareutval under grensa og kan handlast frå USA til svært låge prisar. Er det fleire som handlar frå utlandet vil og nettbutikkane i utlandet merke dette, og legge til rette for at me kan handle lettare.

 

Du kan i dag handle frå iHerb, betale 60 kroner i frakt og få varene på døra om tre dagar. Ingen norske aktørar kan konkurrere med dei prisane. I dag er det avgrensa til 200 kroner. Blir den heva til 500,- så vil utanlandshandelen auke og det går fleire norske kroner ut av landet. Det går ut over nettbutikkar så vel som fysiske butikkar.

 

Det er sjølvsagt mange i dagens samfunn som aldri har handla på nettet, men mange dei som vaks opp på 90-talet med PC-en og Internetts inntog veit å nytte seg av tilbodet om å handle frå utlandet til under 200,- kroner og unngå moms og toll. Me ligg på sjetteplass på lista over land med høgast inntekt og skal samtidig handle så billig så mogleg frå utlandet. Eg har ikkje tru på at dette er fornuftig politikk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg mener styrelsen her har 2 valg - enten heve grensa, eller åpne for selvangivelse/selvfortolling inntil visse verdier.

Som allerede foreslått i tråden, hvis jeg selv kan ta ansvar for MVA-beregning og innbetaling av denne, gjerne før pakken i det hele tatt ankommer, så trenger jeg ingen mva-fri grense.

Problemet nå er at dersom du handler for 201,- så er "forenklet tollgebyr" mye høyere enn mva - postens "forenklet fortolling" økes fra 2015 til hele 140kr! I tillegg risikerer du faktisk helt opp i 280,- dersom du bestiller e-sigaretter eller annet som er under spesialregelverk.

 

mao kan varens kost både dobles og tredobles. Dersom jeg selv kunne fortollet og betalt inn mva, hadde jeg betalt

201+50(mva)=251

istedetfor

201+50+140(280)=391(531!)..!

 

For å summe opp - øk grensa til noe fornuftig(f.eks. 500 ex frakt), eller la oss tollbehandle/momse selv.

Mulig jeg er naiv, men jeg tror faktisk flere hadde betalt når det er opp til dem selv, at samvittigheten hadde virket inn - er det en høyverdi-pakke nå som sklir gjennom tenker jeg "Yes, slapp unna den momsen og det gebyret!" men hvis jeg visste at ansvaret var mitt hadde jeg nok betalt.

Endret av toth
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

For å summe opp - øk grensa til noe fornuftig(f.eks. 500 ex frakt), eller la oss tollbehandle/momse selv.

Mulig jeg er naiv, men jeg tror faktisk flere hadde betalt når det er opp til dem selv, at samvittigheten hadde virket inn - er det en høyverdi-pakke nå som sklir gjennom tenker jeg "Yes, slapp unna den momsen og det gebyret!" men hvis jeg visste at ansvaret var mitt hadde jeg nok betalt.

 

Helt enig! :)

Lenke til kommentar

 

Viktig at vi ikke mister fokus på hva dette handler om! Tollgrensa bør økes, fordi jeg mener at dette ikke får noen store betydninger i samfunnet. Vi kommer ikke til å merke hvis tollgrensa går opp 300 kr, det er bare et bra tegn på at våre egne varer er sterkere.

 

Baserer du meiningane dine på noko? Finnes det eit godt underlag for påstanden om at å heve grensa til 500,- ikkje får store betydningar i samfunnet?

 

Kva med framtida? Færre naturlege ressursar, det blir kanskje behov for større satsing på norske føretak.

 

Komplett uttaler at dei vil flytte til Sverige dersom grensa blir heva. Fleire av dagens populære nettbutikkar er stasjonert i Sverige og Danmark.

 

Utflytting av norske føretak går på bekostning av arbeidsplassar, som igjen kan påvirke næringslivet ellers i området der dei er stasjonert. Me kan miste store summar skatte- og avgiftsinntekter til staten. Velferdssamfunnet er i stor grad basert på at staten tar seg godt betalt for alt som føregår i landet. Jo meir av norsk næringsliv som forsvinn til utlandet, jo mindre hamnar i statskassa og etterkvart til våre velferdsgoder.

 

Ikkje berre får det betydning for dagens aktørar, men dei som kan tenke seg å starte i framtida. Med ei grense på 500,- kroner går fort eit langt, langt større vareutval under grensa og kan handlast frå USA til svært låge prisar. Er det fleire som handlar frå utlandet vil og nettbutikkane i utlandet merke dette, og legge til rette for at me kan handle lettare.

 

Du kan i dag handle frå iHerb, betale 60 kroner i frakt og få varene på døra om tre dagar. Ingen norske aktørar kan konkurrere med dei prisane. I dag er det avgrensa til 200 kroner. Blir den heva til 500,- så vil utanlandshandelen auke og det går fleire norske kroner ut av landet. Det går ut over nettbutikkar så vel som fysiske butikkar.

 

Det er sjølvsagt mange i dagens samfunn som aldri har handla på nettet, men mange dei som vaks opp på 90-talet med PC-en og Internetts inntog veit å nytte seg av tilbodet om å handle frå utlandet til under 200,- kroner og unngå moms og toll. Me ligg på sjetteplass på lista over land med høgast inntekt og skal samtidig handle så billig så mogleg frå utlandet. Eg har ikkje tru på at dette er fornuftig politikk.

 

 

Dette blir for dumt! Du må forklare bedre og mer tydelig. Hva mener du egentlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...