Gå til innhold

Gaming-Build - "The Overkill" (Kommentartråd)


Anbefalte innlegg

660Ti var jo ikke high-end og det var kort tilbake i 2012, Så vil si nvidia er veien å gå :)

 

High-end var det sikkert, men ikke 680 high-end^^

 

660 Ti har aldri vært noe high-end, brukte det fordi det var billig i hovedsak. Skjønner ikke hvordan du kan basere noe på det grunnlaget at det ikke er high end kort. Til nå det dummeste jeg har lest på Diskusjon.no. Så lenge du ikke har personlig erfaring med de kortene betyr det ingenting, ingen verdens ting heller. Har ALDRI hørt at SLI er bedre enn CFX (i alle fall ikke med 3 eller 4 kort), kjøp deg 3-way/4-way SLI så får du se.

 

Forstå meg rett, det fungerer, men det er ikke det samme som tri-fire eller quad-fire, quadfire yter bedre enn 4-way SLI som tommelregel. Nvidia har bedre ytelse på enkeltkort og muligens SLI, men ikke over to kort.

 

 

660Ti var jo ikke high-end og det var kort tilbake i 2012, Så vil si nvidia er veien å gå :)

 

High-end var det sikkert, men ikke 680 high-end^^

Var jo ikke det han påsto heller. Han påpeker bare at AMD sin løsning fungerer\er bedre.

 

 

De aller fleste som har prøvd 3-way SLI og tri-fire/quad-fire er nok enige med meg i det utsagnet jeg hadde. Nvidia Surround funker heller ikke like bra som Eyefinity, av den simple grunnen til at AMD kom med det først, har prøvd begge deler med 5760x1080 (oppsettet jeg brukte med 3-way SLI GTX 660 Ti). Nå 4K med quadfire R9 290X.

 

 

 

660Ti var jo ikke high-end og det var kort tilbake i 2012, Så vil si nvidia er veien å gå :)

 

High-end var det sikkert, men ikke 680 high-end^^

Var jo ikke det han påsto heller. Han påpeker bare at AMD sin løsning fungerer\er bedre.

 

Nizzen har selv 980 tri sli og jeg er ganske sikkert på at han synes det er mer stabilt en hans 290 og 290X crossifire ;)

 

 

"ganske sikker på at han synes" - say no more.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor bruke Deluxe og ikke Asus X99-E WS eller Asrock Extreme 11 X99? Med fire kort er det greit med x16 x16 x16 x16 for ikke å strype kortene, selv om x16 x8 x8 x8 holder lenge.

 

Du har gått glipp av noe grunnleggende. Og det kan du vanskelig legge på noen andre? 5960X har kun 40 PCIe lanes, så hvordan har du sett for deg å ende opp med x16 x16 x16 x16 som blir 64 PCIe lanes?

 

Det er slik at det du kan få er x16 x8 x8 x8 eller om du skulle hatt 5 kort x8 x8 x8 x8 x8.

 

Alt annet er bare tull og tøys. Du får ikke flere PCIe lanes mot CPU selv om de ordner med div hardware som forsøker å lage løsninger rundt dette. Synd for den stakkar som faktisk skulle tro på dine tips og råd.

 

Ikke meningen å virke bråkjekk, men har lite til overs for bedrevitere som gambler med andres penger uten å vite bedre :roll:

Endret av Sn1ken
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvorfor bruke Deluxe og ikke Asus X99-E WS eller Asrock Extreme 11 X99? Med fire kort er det greit med x16 x16 x16 x16 for ikke å strype kortene, selv om x16 x8 x8 x8 holder lenge.

 

Du har gått glipp av noe grunnleggende. Og det kan du vanskelig legge på noen andre? 5960X har kun 40 PCIe lanes, så hvordan har du sett for deg å ende opp med x16 x16 x16 x16 som blir 64 PCIe lanes?

 

Det er slik at det du kan få er x16 x8 x8 x8 eller om du skulle hatt 5 kort x8 x8 x8 x8 x8.

 

Alt annet er bare tull og tøys. Du får ikke flere PCIe lanes mot CPU selv om de ordner med div hardware som forsøker å lage løsninger rundt dette. Synd for den stakkar som faktisk skulle tro på dine tips og råd.

 

Ikke meningen å virke bråkjekk, men har lite til overs for bedrevitere som gambler med andres penger uten å vite bedre :roll:

 

Jeg skøyter på litt tynn is (ettersom jeg aldri har eid hovedkort med PLX-chipper på), men jeg mener å ha lest et sted at med 5960X og X99-E WS så har man faktisk full støtte for full X16 med fire kort. Skal ikke si det med sikkerhet.

 

Hvis du vet så mye mer om alt enn meg er det helt greit, vil vel uansett ikke si at det er å gamble med penger å kjøpe X99-E WS eller Extreme 11 X99, men hver sin smak.

 

Jeg skal sende mail til Asrock og Asus å få greie på det her, liker ikke å bli beskyldt for å være en bedreviter.

Lenke til kommentar

Bytter til x99-WS, mest pga nytt fargevalg og litt bedre hk etter min mening. Enklere med farger også.

 

Bestiller sth10 en eller annen dag.

 

God beslutning, synes jeg, det er den veien jeg ville gått med X99. Svart pcb og fine heat-sinks er tingen, slipper antakeligvis å vannkjøle det også (har flere passive kjøleflater enn Rampage V Extreme i alle fall). Har ikke fått med meg hvordan temperaturene er på mosfet og chipset ved bruk av mange kort enda, er visst ikke mange som vet det ... skulle gjerne likt og visst det (vurderer 5960X og X99-E WS selv).

 

Ser fram til CL STH10, synes prisen er drøy, men kvalitet til tusen, holder meg til LD Cooling enn så lenge, PC-V2 samkjører dårlig med STH10 uansett. :p

Lenke til kommentar

 

Bytter til x99-WS, mest pga nytt fargevalg og litt bedre hk etter min mening. Enklere med farger også.

 

Bestiller sth10 en eller annen dag.

 

God beslutning, synes jeg, det er den veien jeg ville gått med X99. Svart pcb og fine heat-sinks er tingen, slipper antakeligvis å vannkjøle det også (har flere passive kjøleflater enn Rampage V Extreme i alle fall). Har ikke fått med meg hvordan temperaturene er på mosfet og chipset ved bruk av mange kort enda, er visst ikke mange som vet det ... skulle gjerne likt og visst det (vurderer 5960X og X99-E WS selv).

 

Ser fram til CL STH10, synes prisen er drøy, men kvalitet til tusen, holder meg til LD Cooling enn så lenge, PC-V2 samkjører dårlig med STH10 uansett. :p

 

hiih ^^

 

Sth10 er jo like høy som kjøkkenbenken og like bred som kjøleskapet.

 

Må hive en hylle ut av rommet hvis jeg skal få plass, den går ikke under pulten.

 

Kanskje montere kran på utsiden av vinduet så kan jeg heise den ned.. nei vent, den er for svær til å gå ut av vinduet :rofl::rofl::rofl:

 

hk ble kjøpt på bedriftskonto, så fikk høre at jeg måtte selge det på finn igjen. Noen som vil ha åpnet, men ubrukt x99-deluxe til 3200 inkl frakt? cx

Lenke til kommentar

hk ble kjøpt på bedriftskonto, så fikk høre at jeg måtte selge det på finn igjen. Noen som vil ha åpnet, men ubrukt x99-deluxe til 3200 inkl frakt? cx

 

Ulempen med å kjøpe noe som er kjøpt via bedrift er flere (der kan eksistere egne avtaler osv). Det vil ikke være 5 års reklamasjon, og 2 års garanti osv. Du kan heller ikke bytte inn ved åpent kjøp som du ville gjort ellers. For å si det enkelt, så gjelder ikke forbrukerkjøpsloven for slike kjøp.

 

Prisen du ser for deg er jo lik nypris. Du kan regne med å få 2k ca.

Gjør noe lurt for din egen del, så beholder du det hovedkortet der. Du får ikke noe mer igjen for ett annet kort. Tro meg. Det vil absolutt ikke være verd det i din situasjon ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

hk ble kjøpt på bedriftskonto, så fikk høre at jeg måtte selge det på finn igjen. Noen som vil ha åpnet, men ubrukt x99-deluxe til 3200 inkl frakt? cx

 

Ulempen med å kjøpe noe som er kjøpt via bedrift er flere (der kan eksistere egne avtaler osv). Det vil ikke være 5 års reklamasjon, og 2 års garanti osv. Du kan heller ikke bytte inn ved åpent kjøp som du ville gjort ellers. For å si det enkelt, så gjelder ikke forbrukerkjøpsloven for slike kjøp.

 

Prisen du ser for deg er jo lik nypris. Du kan regne med å få 2k ca.

Gjør noe lurt for din egen del, så beholder du det hovedkortet der. Du får ikke noe mer igjen for ett annet kort. Tro meg. Det vil absolutt ikke være verd det i din situasjon ;)

 

 

Til en forandring er jeg faktisk enig med "Sn1ken" angående kjøp av nytt hovedkort/salg av gammelt, uten normal reklamasjons- og garantirett vil det ikke bli lett å få solgt det hovedkortet der til ønsket pris. Ønsket pris på 3200,- + frakt er det bare å glemme, tipper heller rundt 2000,- som "Sn1ken" skriver, hvis du får det for det. X99-E WS er 3700,- + sist gang jeg sjekket prisen på det så du vil tape forholdsvis mye på det bytte.

 

Jeg vil også legge til at (som sagt tidligere) forskjellen på x16 x16 x16 og x16 x16 x8 er tilnærmet 0%, det har mer å si for fire-kort løsninger. CPU er 40 lane hovedkort er 64 lane, vet ikke hvordan dette fungerer i praksis, men i X99-E WS håndboken til hovedkortet står det full x16 støtte med fire kort. En annen ting er overclockingspotensiale (selv om både Deluxe og X99-E WS har Asus-OC socket) så er det mulig at du kan få en høyere overclock på Deluxe-kortet, da X99-E WS er stilt mer mot workstations i stedet for gaming og overclocking. "Så er det mulig" betyr bare at jeg ikke er 100% sikker på at du vil få dårligere overclock på X99-E WS enn Deluxe, de bruker sikkert omtrent samme bios, men RIVE og RIVBE er ikke overclocken nødvendigvis den samme (bare til sammenligning). ;)

Endret av TooLazyToCheat
Lenke til kommentar

Siden jeg har både 3x980 og 290 cfx, så vet jeg at 290 suger. Single 290 er ikkje så galt, men ett kort er for lite uansett. Mantle skulle liksom redde Amd, men det har ikkje fungert bra med cfx.

titan/780/780ti/980 sli er en drøm i forhold uheldigvis :(

Jeg er ikkje fanboy, men konstanterer bare fakta. Jeg vil bare ha det beste, og der er ikkje amd ;) . Har hatt alle toppmodellene til ati/amd de siste 10 åra, så det er ikkje det at jeg ikkje gir dem en sjanse.

Kan fortelle at 3xswift på høykant fungerer bra, bare synn at selv 3x980 er for lite futt for dette skjermoppsettet. Det er min mening. 3x "titan 2" kan jo bli mere morro.

 

There is no such thing as Overkill ;)

 

Hvis oppsettet skal være nogenlunde heftig, så MÅ det være en Areca raidkontroller type Areca 1883ix med 8GB ram + mange ssder i raid-0. I tillegg så må det j være noe lagring i raid-6. Intel P3700 NVME er også et konge valg til OS ;)

 

Det er jo ikkje vits å kjøre halvveis, når man førstenes skal slå på stortromma.

 

Hvis man ikkje har Areca eller en NVMe ssd i pc'en, kan den iallefall ikkje kalles overkill, bare high end. Det er min mening :xmas:

 

Corsair ddr4? Kjør på med G.skill 3200 eller 3300mhz iallefall..

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Asus X99-WS har PLX 2 chipper som legger til flere lanes. Det er derfor mulig og kjøre 16/16/16/16 med 4 kort eller 16/8/8/8/8/8/8 om du har bruker alle 7 PCI-E slottene.

 

Når det kommer til AMD vs Nvidia så ville jeg aldri lagt så mye penger inn i AMD som 3x 290x eller noe i den duren. Har selv hatt 3x 6970 og 3x 280x, samt testet en del maskiner med 3x 290x, 3x780 / 3x780Ti og 3x980 og jevnt over så er erfaringen med Nvidia mye bedre enn med AMD. Det scaler kanskje ikke like godt over 2 kort med Nvidia som med AMD, men hele prosessen og selve driverne til Nvidia er IMO langt bedre enn AMD sine.

 

BTW: ingen bryr seg om de raid kontrollerene dine Nizzen :p

Endret av EggMan88
Lenke til kommentar

Asus X99-WS har PLX 2 chipper som legger til flere lanes. Det er derfor mulig og kjøre 16/16/16/16 med 4 kort eller 16/8/8/8/8/8/8 om du har bruker alle 7 PCI-E slottene.

 

Når det kommer til AMD vs Nvidia så ville jeg aldri lagt så mye penger inn i AMD som 3x 290x eller noe i den duren. Har selv hatt 3x 6970 og 3x 280x, samt testet en del maskiner med 3x 290x, 3x780 / 3x780Ti og 3x980 og jevnt over så er erfaringen med Nvidia mye bedre enn med AMD. Det scaler kanskje ikke like godt over 2 kort med Nvidia som med AMD, men hele prosessen og selve driverne til Nvidia er IMO langt bedre enn AMD sine.

 

BTW: ingen bryr seg om de raid kontrollerene dine Nizzen :p

Vell, mine erfaringer under Windows er at nVidia gir mer plunder. Drivere som henger seg opp, og fører til restart. Begge deler er ca like enkle å justere i, når man først blir vant.

Lenke til kommentar

 

Asus X99-WS har PLX 2 chipper som legger til flere lanes. Det er derfor mulig og kjøre 16/16/16/16 med 4 kort eller 16/8/8/8/8/8/8 om du har bruker alle 7 PCI-E slottene.

 

Når det kommer til AMD vs Nvidia så ville jeg aldri lagt så mye penger inn i AMD som 3x 290x eller noe i den duren. Har selv hatt 3x 6970 og 3x 280x, samt testet en del maskiner med 3x 290x, 3x780 / 3x780Ti og 3x980 og jevnt over så er erfaringen med Nvidia mye bedre enn med AMD. Det scaler kanskje ikke like godt over 2 kort med Nvidia som med AMD, men hele prosessen og selve driverne til Nvidia er IMO langt bedre enn AMD sine.

 

BTW: ingen bryr seg om de raid kontrollerene dine Nizzen :p

Vell, mine erfaringer under Windows er at nVidia gir mer plunder. Drivere som henger seg opp, og fører til restart. Begge deler er ca like enkle å justere i, når man først blir vant.

Hvis det henger seg og restarter, så er det noe annet som er galt :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Asus X99-WS har PLX 2 chipper som legger til flere lanes. Det er derfor mulig og kjøre 16/16/16/16 med 4 kort eller 16/8/8/8/8/8/8 om du har bruker alle 7 PCI-E slottene.

 

Når det kommer til AMD vs Nvidia så ville jeg aldri lagt så mye penger inn i AMD som 3x 290x eller noe i den duren. Har selv hatt 3x 6970 og 3x 280x, samt testet en del maskiner med 3x 290x, 3x780 / 3x780Ti og 3x980 og jevnt over så er erfaringen med Nvidia mye bedre enn med AMD. Det scaler kanskje ikke like godt over 2 kort med Nvidia som med AMD, men hele prosessen og selve driverne til Nvidia er IMO langt bedre enn AMD sine.

 

BTW: ingen bryr seg om de raid kontrollerene dine Nizzen :p

Vell, mine erfaringer under Windows er at nVidia gir mer plunder. Drivere som henger seg opp, og fører til restart. Begge deler er ca like enkle å justere i, når man først blir vant.
Hvis det henger seg og restarter, så er det noe annet som er galt :p

Det er vell det en nvidia fanboy vil si ja. Men nei det er driver relatert.

Lenke til kommentar

 

 

 

Asus X99-WS har PLX 2 chipper som legger til flere lanes. Det er derfor mulig og kjøre 16/16/16/16 med 4 kort eller 16/8/8/8/8/8/8 om du har bruker alle 7 PCI-E slottene.

 

Når det kommer til AMD vs Nvidia så ville jeg aldri lagt så mye penger inn i AMD som 3x 290x eller noe i den duren. Har selv hatt 3x 6970 og 3x 280x, samt testet en del maskiner med 3x 290x, 3x780 / 3x780Ti og 3x980 og jevnt over så er erfaringen med Nvidia mye bedre enn med AMD. Det scaler kanskje ikke like godt over 2 kort med Nvidia som med AMD, men hele prosessen og selve driverne til Nvidia er IMO langt bedre enn AMD sine.

 

BTW: ingen bryr seg om de raid kontrollerene dine Nizzen :p

Vell, mine erfaringer under Windows er at nVidia gir mer plunder. Drivere som henger seg opp, og fører til restart. Begge deler er ca like enkle å justere i, når man først blir vant.
Hvis det henger seg og restarter, så er det noe annet som er galt :p

Det er vell det en nvidia fanboy vil si ja. Men nei det er driver relatert.

 

 

Og hvem er nvidia fanboy? :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da blir det Corsair Obsidian 900D. Er lite og "mainstream", men føler at både V8 og STH10 blir alt for stort. Skal beholde mitt x99-deluxe-kort, så da blir det én mindre GPU til vannkjølingen.

 

Skal på TG, og må ta tog. 20kg med kabinett+psu er nok, tipper 40-50KG med alt installert?

 

Får vel begynne å modde en stor koffert med PC-holder i front så jeg får dette med meg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...