Gå til innhold

begrepsbruk - forsvar, militær, osv


Studenten!

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er noe forvirret når det gjelder begrepsbruken av forsvar, militær, osv.

 

Er det slik at forsvaret er et samlebegrep på "alt", slik at militær, marine, luftforsvar, osv kommer under det igjen?

 

Eller har jeg misforstått?

 

Og ha er egentlig forskjell på militæret og bakkemannskape? Sjøforsvaret og marinen?

 

Har prøvd å forstå det som skrives på forsvaret.no, men forstår meg virkelig ikke på det!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsvaret er en en samlebetegnelse på forsvarsgrenene i Norge.

 

De største grenene i Norge er Hæren, Sjøforsvaret, Luftforsvaret og Heimevernet.

 

Alle disse er underlagt "Forsvarets Militære Organisasjon", som igjen er underlagt Forsvarsdepartementet.

 

"Militæret" er det egentlig ikke noe som heter. Når folk snakker om "militæret" refererer de som regel til Forsvaret. Hvorvidt personer er militære eller sivile avgjør hva slags plikter og rettigheter de har i en krigssituasjon. For eksempel er en soldat militær, mens en lærer er sivil.

 

Med "Bakkemanskaper" mener du antageligvis infanteri. Infanterister (fotsoldater) finner du hovedsakelig i Hæren. "Marinen" er et kallenavn på sjøforsvaret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Supert! Takk for svar! Der fikk jeg avklaring :)

 

Men hva er igjen forskjellen på "hæren" og "heimevernet"? Så vidt jeg vet operer begge grenene på "bakken".
Er det slik at hæren tar seg av operasjoner utenfor landet (f. eks Afghanistan, Iraq, osv.), mens heimevernet forsvarer landet innenriks dersom det skulle oppstå en konflikt?

 

Takk igjen ;)

 

Forsvaret er en en samlebetegnelse på forsvarsgrenene i Norge.

 

De største grenene i Norge er Hæren, Sjøforsvaret, Luftforsvaret og Heimevernet.

 

Alle disse er underlagt "Forsvarets Militære Organisasjon", som igjen er underlagt Forsvarsdepartementet.

 

"Militæret" er det egentlig ikke noe som heter. Når folk snakker om "militæret" refererer de som regel til Forsvaret. Hvorvidt personer er militære eller sivile avgjør hva slags plikter og rettigheter de har i en krigssituasjon. For eksempel er en soldat militær, mens en lærer er sivil.

 

Med "Bakkemanskaper" mener du antageligvis infanteri. Infanterister (fotsoldater) finner du hovedsakelig i Hæren. "Marinen" er et kallenavn på sjøforsvaret.

Lenke til kommentar

Personell i Hæren er inne til daglig tjeneste og tjenestegjør både nasjonalt og internasjonalt. Heimevernet deltar også internasjonalt, men består av personell som hovedsakelig har avtjent førstegangstjeneste, men er fortsatt omfattet av verneplikten. De blir kalt inn ved krise og krig og har vanlige jobber i det sivile til daglig. Heimevernet er delt inn i Land, Sjø og Luft, og man avtjener vel normalt i samme bransje som man hadde førstegangstjeneste vil jeg tro.

 

Normalt er en førstegangstjeneste ca 11-12 måneder som de fleste avtjener rundt 19-års alderen etter videregående. Verneplikten gjelder til du har fylt 44 år, eller 19 måneder totalt og avtjenes i Heimevernet, 55 år hvis du er befal. Du blir da kalt inn noen dager sånn innemellom, avhengig av distrikt og stilling på såkalte rep-øvelser hvor man frisker opp igjen litt gamle kunnskaper, eller kurses opp på nytt materiale. Deles opp i F-, og O-styrker. (Forsterkning og Oppfølging)

 

Du har også Innsatsstyrkene til Heimevernet. Disse står på en høyere beredskap enn resten av Heimevernet og er også inne oftere og lengre hvert år for å trene. Du må søke opptak til dette hvis man ønsker seg dit. Primæroppgavene til HV er objektsikring, dvs vakthold rundt viktige bygninger hvis noe skulle skje, som frigjør f.eks Hærens ressurser. Ref. 22.juli så sto HV-I utenfor Stortinget bl.a

 

Enkelt og greit. HV-I kommer til stedet først innen 24timer og løser oppdrag. HV-F kommer så litt senere med mer personell for å forsterke, og tilslutt kommer HV-O for å evt. ta over så Innsats kan dra videre eller gjøre seg klare til evt. nye oppdrag.

Endret av KingArms
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...