Gå til innhold

FEATURE: ScummVM har gitt nytt liv til mer enn 200 klassiske eventyrspill (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Herlig artikkel. Noen som vet om det finnes en utgave av Sam&Max: hit the road med oppdatert lyd? Husker at dialogene, av en eller annen grunn bar preg av å være svært komprimerte lydfiler. Vet at spillet nå er tilgjengelig på Gog, men antar at lyden er den samme som på den originale cd'n jeg har i hylla......

Endret av Arnt0r
Lenke til kommentar

Hyggelig at dere likte artikkelen og at Ekstra-abonnementet kommer til nytte.

 

 

Ikke 100% sikker, men Sam&Max hit the road + flere andre Lucasart spill er nå tilgjengelige på www.gog.com, der er det nok gjort ting som gjør at de kjører på nyere windows versjoner blant annet.

Stort sett alle klassiske eventyrspill som selges på gog.com er bundlet med ScummVM. Det er den enkleste måten å få de Windows-kompatible på. (De øvrige spillene er bundlet med DosBox.)

 

Herlig artikkel. Noen som vet om det finnes en utgave av Sam&Max: hit the road med oppdatert lyd? Husker at dialogene, av en eller annen grunn bar preg av å være svært komprimerte lydfiler. Vet at spillet nå er tilgjengelig på Gog, men antar at lyden er den samme som på den originale cd'n jeg har i hylla......

Å få de i bedre kvalitet enn de originalt var utgitt på er i praksis umulig. Det er svært sjelden at utviklere har tatt vare på originale råopptak. Så det er nok heller tvilsomt at de er bedre enn CD-kvalitet.

Lenke til kommentar

Musikken på originalspillet er i cd-audio format, men dialogen mellom karakterene er alt annet enn i cd-kvalitet :)

 

Litt dumt, da det ved siden av Dark Forces og Outlaws fra samme utgiver, er et av mine absolutte favorittspill fra "gamledager"

Endret av Arnt0r
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

-----

- Det blir i prinsip det samme som med Bittorrent.

Det kommer helt an på bruken om det er sett på som lovlig eller ikke.

-----

Fordelen med en slik løsning som "ScummVM" eller DosBox for den sakens skyld er at det gir folk muligheten til å spill og i mange tilfeller gjennoppleve minner fra tidligere tider.

-----

For en ting er helt sikker, og det er at etter at Microsoft gikk fra "Windos" til "Windows" så har kompatibliteten for eldre spill og/eller programmer generelt sett vært latterlig dårlig.

-----

Noe som også har latt seg merke fra HW-produsentenes side i større og større grad over årenes løp.

Noe som jeg personlig synes er veldig trist.

-----

Det er en ting å tenke nytt, men det er fryktelig trist å glemme det gamle.

-----

Side Note...

Jeg er av typen som kan se Filmer og (TV-)Serier et uendelig antall ganger opp igjen og fortsatt ha glede av det.

Og det samme kan sies om spill og programmer.

Spillet mister ikke for meg nytteverdig så lenge det har sentimental/nostalgisk verdig, uansett hvor gamelt et spill er.

Fungere det så spiller jeg det.

Og jeg er sta nok til å ikke gi opp før jeg får det til å virke i større eller mindre grad.

-----

Lenke til kommentar

Tror dette kommer av at lydfilene er 8-bit og mest sannsynlig 22khz og du kjører garantert et 16-bits med 44.1khz lydkort eller mer. Da må du kjøre et interpolation filter for å jevne ut lyden. Det kan kanskje fikses ved at noen legger til en form for interpolation filter i enten ScummVM eller DosBox. Vet ikke om disse lydfilene finnes i noe høyere format. Mulig lucas art har lagret disse på en 24-bit DAT catridge fra de gjorde opptakene men små sjangser for det.

Endret av Milarwen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...