Gå til innhold

Hva med BSU og aksjer når jeg bytter bank?


AdNauseam

Anbefalte innlegg

Jeg er idag kunde hos Danske Bank. Der har jeg brukskonto, sparekonto, BSU og spareavtale (75 % aksjer).

 

Jeg kommer mest sannsynlig til å gå over til DNB og vil selvsagt ha alt i èn bank.

 

 

Sparekonto:

Her har jeg en fin sum egenkapital.

 

Spareavtalen:

Bør jeg selge ut denne og bare ta med pengene til sparekonto i DNB?

 

BSU:

Bør jeg ha disse i banken til året er omme.

 

 

I alle tre tilfeller så lurer jeg på hva som skjer med rentene? Og hvis jeg f.eks. overfører BSU og tar ut pengene i spareavtalen, vil de utbetales med en formel som trekker av antall årsdager?

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er DNB virkelig bedre på alt? Jeg har selv flere banker, da noen er best på lån, noen er bedre på sparekonto, osv.

 

Flere banker fikser flytting av kontoer/aksjer/fond for deg. F.eks har Skandiabanken en enkel "Flytt fond til oss"(e.l)-knapp, hvor man fyller ut litt info, så ordner de brev til den andre banken og organiserer flyttingen.

Vil tro andre banker har tilsvarende.

Lenke til kommentar

Som Sokkalf sier, hvorfor vil du selvsagt ha alt i samme bank?

 

Det er marginalt mer praktisk, klart, så hvis alt annet var likt ville jeg gjort det samme. Det er det sjeldent. Jeg har selv tre banker jeg bruker aktivt, og det er absolutt ikke særlig tidkrevende.

 

BSU: Pengene skal jo ikke røres, så hvor de står er ganske irrelevant. Om du overfører hele sparesummen en gang i året eller setter opp en fast avtale er dette ordnet ved et par tastetrykk. Hvis du virkelig vil bytte ordner banken dette uten problemer, du trenger ikke vente til neste år.

 

Spareavtale: Her er jeg ikke skråsikker, så for all del dobbelsjekk, men jeg tror du må selge aksjene dine hvis du skal overføre sparekapitalen til ny bank. Gjør du dette må du skatte på gevinsten, dette er ikke gunstig. Utsett skatten så lenge du kan, med mindre det er andre forhold som veier tyngre. Noen fond kan flyttes, ikke alle. Sjekk dette, hør med begge bankene.

 

Når det er sagt tilbyr vel Danske Bank kun egne fond, og uten at jeg har studert de er ikke jeg kjent med at de har et veldig imponerende tilbud. Du kan derfor slå to fluer i en smekk og bytte aksjefond, DnB har for eksempel et par gode (billige) indeksfond.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, liker tanken på å ha alt i en bank. :/ Får undersøke litt mer før jeg gjør noe. Vet de har litt lavere rente på BSU (4,40 vs 4,55), det tilsvarer cicra 90 kr i renteforskjell. Det er jo ikke så mye. ;) Så må jo si opp kort og brukskontoer der for at det skal svare seg. Som sagt, det er jo småpenger uansett. :)

 

DB har egne fonn ja, så kanskje jeg skal beholde både BSU og fond i DB?

Lenke til kommentar

0,15 i forskjell er ikke veldig mye, men du skal ikke bare ha pengene der i ett år. Med full BSU stående i 10 år f.eks. så merker du godt den renteforskjellen. Brukskonto og kort sier du selvsagt opp uansett. Det er kanskje ikke veldig mye penger, men timelønnen blir enorm (ikke engang målbar).

 

Jeg ville beholdt BSU der du har den nå, og du ikke kan oppnå enda høyere rente ved å skifte til en tredje bank. Angående fondene kommer det som sagt an på hvilke fond du har og hvordan de er sammenlignet med alternativer hos DnB (eventuelt andre steder om du vurderer dette).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...