Gå til innhold

Er E-sport egentlig sport?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva som er og ikke er "sport" har folk kranglet om i en årrekke, og jeg tviler på at man noensinne blir enige.

 

Men jeg vil si at så lenge andre aktiviteter som først og fremst krever mentalt fokus og kroppskontroll heller enn kondisjon og styrke (som f.eks. forskjellige former for skytesport) klassifiseres som sport, så bør e-sport også kvalifisere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

På norsk har vi to begreper som er litt forskjellige, sport og idrett, hvor det sistnevnte handler mest om naturkreftene og menneskekroppen. E-sport er definitivt ikke idrett. På engelsk betyr "sport" først og fremst "noe man gjør for moro skyld", så der kan dataspill definitivt passe inn.

 

Når vi først diskuterer, må jo målet være å komme frem til et klart svar, og da vil jeg forsøke meg på at ting som foregår i en virtuell, abstrakt virkelighet verken er sport eller idrett. Da snakker vi om spill. Hvorfor kan det ikke bare være spill? Åpenbart fordi sport og idrett nyter en høy status som dataspillere selv ønsker en del av. Hvis spill skulle stå på egne ben, ville veien til anerkjennelse blitt lang, da er det bedre å bare hekte seg på noe eksisterende. Det virker i hvert fall som det er den gjengse oppfatningen.

 

Så er det andre spørsmålet om spill burde kunne nyte samme status som ordentlig sport og idrett. Hva folk synes om spill er ikke noe vi kan sette oss ned og vedta, så der er det bare å vende blikket østover og se at det er fullt mulig. Hva staten synes er noe annet. Når sport og idrett understøttes kraftig, er det mye fordi det er et folkehelseprosjekt: i Norge skal vi helst ikke snakke så høyt om å dyrke internasjonale stjerner. Jeg mener at spill ikke trenger slik støtte. For det første er det ikke veldig helsebringende, og for det andre er spilling såpass rimelig at det er tilgjengelig for alle. I hvert fall her til lands.

Endret av Isbilen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Øøøøh. Det er e-sport, ikke sport. Vil tro bokstaven "E" ikke hadde blitt lagt til om det bare dreide seg om nok en sport?

 

Tja, er motorsport sport? Er blåbærpai pai?

 

Ja og ja. Begge eksemplene er vel det man kan kalle underarter. Det fins jo underarter/grener av e-sport også, for eksempel er det jo videre delt inn i de forskjellige øvelsene (altså spillene) det konkurreres i?

 

Poenget her er vel at "E" er lagt til for å skille seg fra "vanlig" sport. Men dette føyer seg vel til en diskusjon for evigheten som har pågått lenge, jamfør sjakk-diskusjonen.

Lenke til kommentar

For min del så er sport noe som krever noe fysisk av en person. Fysiske prestasjoner.

 

Sjakk og e-sport anser jeg som mental konkurranse og skal ikke blandes med fysisk konkurranse og fysiske prestasjoner.

Hva legger du i fysiske prestasjoner, da?

 

Spill krever ofte raske reflekser, god øye-hånd-koordinasjon og fysisk presisjon.

 

Vil du klassifisere pistolskyting som en sport? Det er tradisjonelt klassifisert som en sport, krever lite av styrke og utholdenhet, men mange av de samme egenskapene som er viktige for e-sport er også viktige for pistolskyting.

Lenke til kommentar

Syntes inndelingen er helt grei. Sport er sport. Esport er elektronisk sport. Men det burde kanskje endres navn på til noe mer passende som kan dekke ting som sjakk osv.

 

Noe i duren av "Mental sport" - som i motsettning til fysisk sport - går i hovedsak på hjernen og tenking, ikke fysisk atletiske ferdigheter. Selv om fysisk form har noe å si i esport er det ikke der hovedfokuset er.

 

- -

 

Evt. snakker man om fotball kan man kalle det teater. :nei:

Endret av Uxzuigal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva som er og ikke er "sport" har folk kranglet om i en årrekke, og jeg tviler på at man noensinne blir enige.

 

Men jeg vil si at så lenge andre aktiviteter som først og fremst krever mentalt fokus og kroppskontroll heller enn kondisjon og styrke (som f.eks. forskjellige former for skytesport) klassifiseres som sport, så bør e-sport også kvalifisere.

 

Første svaret i tråden her oppsummerer problemet perfekt. Er ikke noe vits å diskutere. Såfremt vi har andre sporter hvor det gjelder å ha mentalt fokus og kroppskontroll så MÅ e-sport betegnes som vanlig sport også.

Lenke til kommentar

Hva som er sport eller ikke kan vi diskutere i det uendelige, tror jeg. Det finnes ingen formell definisjon, og da blir det kanskje meningsløst å diskutere.

 

Det får være opp til enhver å definere hva de regner som sport. Noen sverger til bevegelsesvilkåret, andre til konkurransevilkåret.

 

Selv synes jeg det er av betydning hvor lang tradisjon sporten har. En sport skal i mine øyne eksistere i lang tid, og foruten små endringer i reglene skal sporten bestå i uendret form.

 

Fotball har, med unntak av regelendringer som offside, røde og gule kort osv, bestått i svært lang tid. Grunnreglene er de samme: Det konkurreres i å skyte en ball i motstanderens mål.

Skihopp har eksistert lenge. Målet har alltid vært å hoppe lengst, men utøverne har endret til V-stil underveis. Det samme har høydehopp : Det har blitt konkurrert i å hoppe høyest, bare nå hopper de baklengs.

 

E-sport er ikke en avgrenset sport. Det er ikke slik at sporten går ut på å hoppe lengst, skyte blink eller lignende. Reglene og det endelige siktemålet avhenger av hvilket spill man spiller, og nye spill erstatter de gamle hele tiden. Skal man regne Starcraft 2 som en gren innen e-sport? Er CS en annen gren?

 

E-sport kan være artig å følge med på, men jeg synes ikke det faller naturlig å omtale det som en sport. Det er heller ikke nødvendig å kalle det en sport. Det er fint mulig å følge med på noe, like det og heie på spillerne uten at det er en sport.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva foregår ikke i "virkeligheten"?

 

Og er en fysisk prestasjon mindre "virkelig" hvis du fysisk manipulerer en input-enhet til en datamaskin enn hvis du fysisk manipulerer en pistol? Det er fremdeles snakk om øye-hånd-koordinasjon og fysisk presisjon.

Spill foregår i en abstrakt verden med egne lover og regler. Selvfølgelig er prestasjonene sammenlignbare så lenge det er et menneske som utfører dem.

Lenke til kommentar

Sport og idrett er brukt om eit anna om alle former for fysisk og mental aktivitet. Desse er inndelt i fem hovedgrupper. Fysisk, tanke, motorisert, koordinering og dyr. Såleis har dataspill hovedvekt på både tanke og koordinering. Satser dog på at dataspill får ei egen hovedgruppe saman med VR-spilling.

 

Om det eine eller det andre er sport blir avgjort av tida vi lever i og kva mange nok ønsker seg som sport.

Endret av Maabren
Lenke til kommentar

Språklig sett syns jeg det er feil å kalle det for sport. Jeg mener heller ikke at rallykjøring og sjakkspill er sport. Men jeg skjønner godt, og syns egentlig at det er helt greit at tilhengerne bruker dette begrepet siden det både er catchy og godt innarbeidet.

 

Selv har jeg per i dag ingen interesse av e-sport, men det kunne sikkert være gøy å følge med på i fremtide om et spill jeg spiller selv skulle ta av som e-sport spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...