Gå til innhold

KOMMENTAR: Taushetserklæringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er også en av de som heller leser anmeldelser på sider jeg stoler på, enn noen av de store utenlandske som i mine øyne bare spyr ut forhåndsbestilte karakterer.

 

Godt at dette blir belyst, har bestandig regnet med at det var mange klausuler med å få spill tidligere, men hadde ikke trodd at det var så ille.

 

Og jeg ser ingenting galt i at gamer nevner med navn de som kommer med de værste kravene, da vet jeg hvordan selskap som gir kraftig munnkurv, og kan se anmeldelsene ut fra det.

 

Kudos til dere!

Lenke til kommentar

Bayonetta 2 fikk terning 6 på Pressfire nå.

Metacritic er på 91% av 60 reviews.

En av de som trekker mest ned der er en som ikke liker sexy damer. (Polygon) Han er etter ryktene homofil, og enda så godt han likte spillet så trakk han fra mye pga. sex fikseringen.

 

Bayonetta 2 er forøvrig markedsført i nyeste Playboy.

Lenke til kommentar

Støtter Gamer 100% i denne uttalelsen.

Støtter også forslaget om å ha en liten rubrikk i toppen/bunn av anmeldelsene som sier om dere har gått med på ymse krav, eller om det er krav som gjør at anmeldelsen er forsinket.
Det er på sin plass å opplyse om slikt synes jeg, og om flere følger, så vil distributørene etterhvert bli nødt til å droppe slike bortinatta krav, pga at det ser virkelig uproft ut!

 

Ellers, oversett artikkelen og få den publisert/lenket rundt om i hele verden, så kanskje det blir en forandring! :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

At Gamer.no er eneste spillnettsted i Norge som nevner dette er å forvente. For jeg tror få andre hadde giddet, eller vært med på oppropet til Gamer slik jeg ser norsk spilljournalisme er blitt.

Level Up har flere ganger nevnt dette, blant annet på podcasten sin, og sagt at de nekter å signere på avtalen til Nintendo, og at dette er grunnen til at de ofte ikke rekker å anmelde Nintendo-spill like kjapt som alle andre. Av og til fører praksisen til at spill ikke blir anmeldt i det hele tatt, noe som er ganske katastrofalt for Bergsala, ettersom Level Up har fått et ganske så stort publikum etterhvert.

 

Lite lurt av Bergsala/Nintendo å drive slik de gjør. De taper en del PR, og spillene er jo som oftest veldig gode! Rare folk.

Kan nenvnes at også "Filmpolitiet" på P3 og deres podcast "Filmpolitiet DLC" har tatt opp denne problemstillingen tidligere.

Lenke til kommentar

Som andre her, så har jeg ikke lest noe annet enn det Gamer.no skriver, så det kan godt hende mitt syn endrer seg noe om jeg også får lese saken fra "andre siden".

 

Jeg vil gi Gamer.no en stor stjerne i boken for at de tar et oppgjør som det her, og at de faktisk velger å dele det med oss lesere. Det er flott at noen setter ned foten og si at dette her kan vi rett og slett ikke godta.

 

Det hadde vært en ting om utgiverne hadde lagt ved et skriv hvor de kommer med anbefaling om å la være å skrive om den og den sekvensen ettersom det er viktig for historien, eller skive minst mulig om de siste 3 kapitlene fordi det er her svaret på hele spillserien kommer. De fleste anmeldere tror jeg har fornuft nok til å se dette selv, men av og til kan man få inn et spill som man ikke kjenner så godt, og hvor man kan være usikker på om spesifikke ting kan ødelegge noe av spillgleden for enkelte.

 

Men det å "juridisk" hindre anmelderen og skrive sin fulle mening om spillet er rett og slett helt bak mål. Jeg har ikke fått med meg at det var slik i spillbransjen, men så fort jeg begynner å tenke litt over det, så skjønte jeg fort at det godt kunne være sånn. Dette bør man få slutt på med en gang. Igjen, all honnør til Gamer.no for at de viser at de tar denne saken på alvor.

 

Håper vi i fremtiden kan se små notiser på Gamer.no som settes ut på forsiden den dagen et spill skal slippes, hvor det står at anmeldelsen vil komme om noen dager ettersom de ikke fikk tilgang til spillet før i dag (og så følge opp med en grunn som denne artikkelen i seg selv er). Jeg vil heller ha en 100% ærlig anmeldelse noen dager etter spillet kommer ut, enn en halvsannhet den dagen det er ute. Ikke bare det, men jeg håper redaksjonen også setter seg ned den dagen noe sånt kommer igjen, og diskuterer om man i det hele tatt skal anmelde spillet. Kanskje fortjener det en liten notis på forsiden som sier at anmeldelsen ikke kommer.

 

Takk for at dere sier ifra, og takk for at dere deler saken med oss. Stå på videre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Topp notch! Det er godt å se at enkelte i spillpressen faktisk bryr seg om presseetikk!

 

Ja det er jo det, men jeg tror de er veldig ensome.

 

*snip*. Det vil kanskje være en god idé med en offisiell oversettelse, *snip*

 

Second that!! Er egentlig en selvfølge å oversette denne, mange som trenger denne infoen. Klarer ikke å påvirke nok folk med en norsk artikkel. Få dette ut til massene; oversett til engelsk :)

Lenke til kommentar

Flere lesere har allerede oversatt denne for TB, hvis han syntes dette er noe verdt å diskutere (noe det ser ut til foreløpig) så er det nok ganske mange som blir gjort oppmerksomme på denne problemstillingen i nær fremtid (vil jeg tro). Men dette er fremdeles ett viktig tema og en egen engelsk versjon fra Gamer.no kan være på sin plass.

Lenke til kommentar

Støtter også forslaget om å ha en liten rubrikk i toppen/bunn av anmeldelsene som sier om dere har gått med på ymse krav, eller om det er krav som gjør at anmeldelsen er forsinket.

Det er på sin plass å opplyse om slikt synes jeg, og om flere følger, så vil distributørene etterhvert bli nødt til å droppe slike bortinatta krav, pga at det ser virkelig uproft ut!

Jeg synes det er trist dersom pressen hele tiden må fortelle at man IKKE har gått med på ulike krav. Det er langt viktigere at dette kommer frem der man faktisk HAR signert. Eller vent, det går ikke for i den samme avtalen står det at man ikke får snakke om avtalen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

At Gamer.no er eneste spillnettsted i Norge som nevner dette er å forvente. For jeg tror få andre hadde giddet, eller vært med på oppropet til Gamer slik jeg ser norsk spilljournalisme er blitt.

 

EDIT: Ja, glemte at Level-Up har nevnt dette. Har ikke sett så mye av programmet, men jeg og Rune følger hverandre på twitter så ser han skriver det.

 

Dagbladets PressFire, NRKs Filmpolitiet og VGs Level Up takker jevnlig nei til lignende krav og har gjort det i flere år, men det har (dessverre?) ikke blitt kommunisert like tydelig til leserne.

 

Gamer.no ved Tor-Steinar gjør en veldig viktig jobb med å ta opp denne problemstillingen offentlig, men de er ikke alene om å gjøre disse etiske grepene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Derfor er det snart på tide å gjøre slik som anmelderne av strømforsyninger har gjort.

Er mulig de tester modellen de mottar, men de får som oftest noen til å handle en modell for dem som ikke produsenten vet om, så kjøres disse i laben og er det store forskjeller i resultatene så er produsenten uærlig og forsøker å gi en "juicet" versjon til anmelderne.

 

Kort og greit, man får handle spillene på release datoen, jeg avventer personlig handelen til tittelen er mindre fersk, både av pris og anmelder årsaker, så NDAene de skriver går da rett i dass.

I disse dager kan man ikke stole på AAA studioene, alle er ute etter å levere søppel til en dyr penge og vil bare stikke av med pengene, tragisk men da må man svare med mindre pålitlighet ovenfor de store.

Det er noe de har ærlig og rederlig gjort seg fortjent til og jeg feller ikke en tåre når de går konk.

 

Det tragiske er at markedsgutta eller Excel ark elskende gjengen som de også er, ikke har kontakt med den virkelige verdenen, og derfor ikke forstår hvorfor det røde blekket kommer i Excel arkene deres, oppførsel mot kunder har en god del å si.

Endret av 007CD
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan nenvnes at også "Filmpolitiet" på P3 og deres podcast "Filmpolitiet DLC" har tatt opp denne problemstillingen tidligere.

 

 

Personlig synes jeg det er feigt at de ikke tar opp dette utenfor en liten podcast. Det er som de prøver å vise at de er imot maskinen, uten å lage nok fuzz til å få det fram hvis det hadde vært lagd en artikkel eller vært nevnt på lufta i Filmpolitiet på P3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...