Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Unnvikende personlighetsforstyrrelse


Smarten

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jo det er nettopp det.(som Tåkelur sier)

 

Jeg har det (UP), men føler ofte at det er feil. Jeg er jo ikke så tilbaketrukket som en ekte UP. Mulig fordi jeg "tar meg sjøl i nakken". Kan til og med more meg sammen med andre.

 

Men TS. Jeg er dessuten altfor gammel til å prate med 21-åringer. Ellers hadde ikke hatt noe i mot det. Stå på, det finnes andre:-)

 

ps. Syns ikke at du skal la den diagnosen definere deg. Vær åpen for at du er mere nyansert enn som så. Hvor godt kjenner andre deg? Sikkert ikke så godt som du kjenner deg sjøl.

Endret av kismet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med kismet, her. Ikke la en diagnose få større plass enn den trenger, og spesielt ikke en personlighetsforstyrrelsesdiagnose. Ingen behøver å stigmatisere seg selv.

 

En diagnose er kun en samling med symptom eller vansker som en person kan ha, og en den sier ingen ting om det andre; dine sterke sider, talenter, evner og ressurser. Disse siden er langt mer avgjørende for hvilke liv personen vil få enn plagene vedkommende har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jaja, er vel noe av det som ligger i det med den diagnosen at vi sliter med kontakt med andre.. kanskje jeg føler jeg kan stole på en som sliter med det samme som meg, for fins ikke bedre folk enn de som har denne diagnosen når det gjelder å stole på en, hvertfall når det gjelder meg.

 

anyways, verdt et forsøk hvertfall

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har det. Er akkurat blitt 22.

 

Har ikke venner, utdannelse, jobb eller noe å gjøre på fritiden. Sitter og loner i hybelen min for det meste.

 

Jeg har vært hos to forskjellige psykologer på mitt lokale DPS, men følte ikke jeg fikk noe ut av det. Eksponering og kognitiv terapi ser ikke ut til å fungere noe særlig for meg. Jeg hadde vært interessert i gruppebehandling hvis alle der hadde hatt sosial angst eller UPF, men det finnes bare blandet gruppe her i området, noe som virker meningsløst.

 

Prøvde meg nylig i to butikkjobber ved hjelp av en konsulent som hjalp til med å finne praksisplasser. Jeg ville prøve meg fordi jeg er så utrolig lei av å bare sitte å se livet gå forbi, men jeg holdt ikke ut mer enn fire dager. Den siste dagen i butikken gikk jeg rundt og kaldsvettet og skalv, og følte meg som et bortkommet barn på 3 år.

 

Nå er jeg rådet til å nok en gang søke psykologhjelp, og muligens medisiner selv om jeg er meget kritisk til virkningen.

 

Hvordan er din situasjon for øyeblikket da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva innebærer det egentlig?

 

 

Innebærer, ihvertfall i mitt tilfelle, at jeg er utrolig redd andre mennesker. Jeg har en slags idiotisk overbevisning om at alle misliker meg, og jeg tolker omtrent alle reaksjoner fra andre rettet mot meg som negative, uansett om jeg faktisk er klar over hvor feil jeg tar.

 

De fysiske og psykiske reaksjonene jeg opplever ute blant folk kommer nesten som på instinkt, uansett hvor mye jeg prøver å endre tankemønsteret. Problemet er vel at jeg er 100% klar over at tankene mine er urealistiske, men jeg reagerer uansett på dem som om de var sanne.

 

Jeg blir ekstremt usikker på meg selv og føler meg nesten som et skremt lite barn. Følelsen av utrygghet er gjennomgripende når det er på det verste. Jeg skjelver, kaldsvetter, blir tørr i munnen. kvalm, rødmer og pulsen øker. Mildt sagt ekstremt ubehagelig.

 

Dette plager meg i ekstremt mange små situasjoner i hverdagen. F.eks bor jeg i hybel, altså vegg-i-vegg med utleier. Jeg tør nesten ikke lage en lyd, og sitter som regel helt stille på rommet mitt. Hvis jeg skrur på TV-en har jeg veldig lav lyd, og hvis jeg skulle klare å lage en høy lyd ved å f.eks miste noe i gulvet, så synes jeg det er grusomt. Livredd for å forstyrre utleierne, og har urealistiske tanker om at de følger med på alt jeg gjør og dømmer meg for at jeg ikke er på jobb eller har noen venner. Jeg tror liksom de misliker meg og helst ikke vil ha noe med meg å gjøre, og jeg går hele tiden og er redd for at de av en eller annen grunn ikke vil at jeg skal leie hos dem lenger.

Lenke til kommentar

Jeg har det. Er akkurat blitt 22.

 

Har ikke venner, utdannelse, jobb eller noe å gjøre på fritiden. Sitter og loner i hybelen min for det meste.

 

Jeg har vært hos to forskjellige psykologer på mitt lokale DPS, men følte ikke jeg fikk noe ut av det. Eksponering og kognitiv terapi ser ikke ut til å fungere noe særlig for meg. Jeg hadde vært interessert i gruppebehandling hvis alle der hadde hatt sosial angst eller UPF, men det finnes bare blandet gruppe her i området, noe som virker meningsløst.

 

Prøvde meg nylig i to butikkjobber ved hjelp av en konsulent som hjalp til med å finne praksisplasser. Jeg ville prøve meg fordi jeg er så utrolig lei av å bare sitte å se livet gå forbi, men jeg holdt ikke ut mer enn fire dager. Den siste dagen i butikken gikk jeg rundt og kaldsvettet og skalv, og følte meg som et bortkommet barn på 3 år.

 

Nå er jeg rådet til å nok en gang søke psykologhjelp, og muligens medisiner selv om jeg er meget kritisk til virkningen.

 

Hvordan er din situasjon for øyeblikket da?

 

Nei jeg jobber faktisk enda.. begynte å jobbe for 1 år siden og har begynt å grue meg til å gå på jobb hver dag nå. Tenker egentlig at det ikke vil bli noe bedre, de få jeg har snakket med har ingen jobb osv.. bor for meg selv og har få venner også, er mye alene jeg og egentlig

Lenke til kommentar

 

Er det noen som har unnvikende personlighetsforstyrrelse som vil snakke?

Jeg har det (UP),

Jeg har det. Er akkurat blitt 22.

jeg har dette :)

Hvilke tanker gjør du (dere) deg om årsaken til at du har denne lidelsen?

 

Hvilke tanker jeg har om årsaken til at jeg har skåret høyt på denne lidelsen; veldig banalt, rett og slett en veldig lav selvfølelse, en følelse av å ikke fortjene det samme som andre, tror jeg. (hadde vel grunn til å tro at jeg ikke var elsket gjennom oppveksten)

 

Edit: Normalt sett, vil man jo tåle motstand og gå videre, men med UP, blir man ved motstand alltid dratt tilbake, fordi man tolker motstanden som en bekreftelse på sin egen lave selvfølelse.

Håper de unge her får god hjelp så de klarer å bygge seg opp såpass at de ikke lar litt motstand i livet, (som jo alle møter på sin vei) hindre dem i å suse videre på livets landevei med hodet hevet i stedet for med hodet under armen.

Endret av kismet
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...