Gå til innhold

Anbefalt Antivirusprogram for Mac


Anbefalte innlegg

Har vært en liten runde sammen med en kollega som ønsker å kjøpe seg en Mac, og omtrent samtlige av de selgerene (Lefdahl, Elkjøp, Expert etc.) vi snakket med anbefalte å kjøpe Antivirusprogram til Mac, men ingen av dem hadde det på lager. Og det var heller ingen ledig "hylleplass" i noen av butikkene til et slikt program heller, så det var tydeligvis noe de ikke hadde hatt i butikken i det hele tatt.

 

Var også en tur på Eplehuset og tittet litt, og de kom ikke med en anbefaling til Antivirusprogram i det hele tatt. Når vi spurte etter det (og nødvendigheten av det), så svarte de at det var det svært få som benyttet (foreløpig).

 

 

 

Så da er spørsmålet mitt, finnes det noen Antivirusprogrammer som er effektive/anbefalte til Mac?

 

Hvilke Antivirusprogrammer benytter dere som evt. har kjøpt dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Kjøpte en macbook air for 2 mnd siden, og selgeren på Expert prøvde å tvinge på meg applecare. Han sa at det var nødvendig..

 

Allikevel ville jeg ikke kjøpe det fordi jeg har en 3 1/2 år gammel macbook pro som ikke har hatt noen former for virus.

 

Selgeren sa også at de hadde gjort noe med Macbookene så de var ikke lenger trygge for virus... :hmm:

 

Men med normalt bruk tror jeg ikke du trenger virusprogram til mac :-)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Kjøpte en macbook air for 2 mnd siden, og selgeren på Expert prøvde å tvinge på meg applecare. Han sa at det var nødvendig..

 

Allikevel ville jeg ikke kjøpe det fordi jeg har en 3 1/2 år gammel macbook pro som ikke har hatt noen former for virus.

 

Selgeren sa også at de hadde gjort noe med Macbookene så de var ikke lenger trygge for virus... :hmm:

 

Men med normalt bruk tror jeg ikke du trenger virusprogram til mac :-)

 

Selv har jeg en iMac jeg kjøpte i fjor våres og en ny Macbook Pro 2014 Retina, og ingen av dem har jeg Antivirusprogram på, og ikke har jeg hatt noen problemer heller (så langt).

 

De sa til oss at Mac salget har "eksplodert" verden over, og de som "lager" virusene har nå virkelig fattet interesse for Mac også.....

Dette har jeg aldri hørt om tidligere, hverken at Mac salget har "eksplodert" verden over eller at de som lager/konstruerer virus viser en voldsom interesse for Mac.....

 

Slik ordla selgerene seg alle sammen, bortsett fra de på Eplehuset. Og her mer eller mindre bekrefter dere min mistanke om selgere som ønsker mersalg......

Lenke til kommentar

Bare selgerbullshit for å prakke på deg noe til 700,- ekstra

 

Det var også min mening, men de selgerene var så fryktelig påståelige.

Så da "rygget" min kollega litt, og ville vente til vi fikk enten avkreftet eller bekreftet behovet for et Antivirusprogram til Mac.

 

Etter egne erfaringer, og ikke minst hva dere har postet her, så ser jeg ikke behovet for det jeg heller.

Men at det kanskje kan komme et behov etterhvert skal kanskje ikke se bort i fra, men inntil videre så lar jeg det være.......

Lenke til kommentar

Hei!

 

Kjøpte en macbook air for 2 mnd siden, og selgeren på Expert prøvde å tvinge på meg applecare. Han sa at det var nødvendig..

 

Allikevel ville jeg ikke kjøpe det fordi jeg har en 3 1/2 år gammel macbook pro som ikke har hatt noen former for virus.

 

Selgeren sa også at de hadde gjort noe med Macbookene så de var ikke lenger trygge for virus... :hmm:

 

Men med normalt bruk tror jeg ikke du trenger virusprogram til mac :-)

Du vet at Apple Care ikke er et "virusprogram"?

(Dessuten er det vel "antivirusprogram" du mener..)

Lenke til kommentar

Var også en tur på Eplehuset og tittet litt, og de kom ikke med en anbefaling til Antivirusprogram i det hele tatt. Når vi spurte etter det (og nødvendigheten av det), så svarte de at det var det svært få som benyttet (foreløpig).

Det er muligens ikke så rart siden Eplehuer er av den oppfatning at man ikke trenger antivirus på en Mac.

Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Kjøpte en macbook air for 2 mnd siden, og selgeren på Expert prøvde å tvinge på meg applecare. Han sa at det var nødvendig..

 

Allikevel ville jeg ikke kjøpe det fordi jeg har en 3 1/2 år gammel macbook pro som ikke har hatt noen former for virus.

 

Selgeren sa også at de hadde gjort noe med Macbookene så de var ikke lenger trygge for virus... :hmm:

 

Men med normalt bruk tror jeg ikke du trenger virusprogram til mac :-)

 

Selv har jeg en iMac jeg kjøpte i fjor våres og en ny Macbook Pro 2014 Retina, og ingen av dem har jeg Antivirusprogram på, og ikke har jeg hatt noen problemer heller (så langt).

 

De sa til oss at Mac salget har "eksplodert" verden over, og de som "lager" virusene har nå virkelig fattet interesse for Mac også.....

Dette har jeg aldri hørt om tidligere, hverken at Mac salget har "eksplodert" verden over eller at de som lager/konstruerer virus viser en voldsom interesse for Mac.....

 

Slik ordla selgerene seg alle sammen, bortsett fra de på Eplehuset. Og her mer eller mindre bekrefter dere min mistanke om selgere som ønsker mersalg......

 

Haha litt morsomt. Min selger sa nøyaktig det samme :p

Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Kjøpte en macbook air for 2 mnd siden, og selgeren på Expert prøvde å tvinge på meg applecare. Han sa at det var nødvendig..

 

Allikevel ville jeg ikke kjøpe det fordi jeg har en 3 1/2 år gammel macbook pro som ikke har hatt noen former for virus.

 

Selgeren sa også at de hadde gjort noe med Macbookene så de var ikke lenger trygge for virus... :hmm:

 

Men med normalt bruk tror jeg ikke du trenger virusprogram til mac :-)

Du vet at Apple Care ikke er et "virusprogram"?

(Dessuten er det vel "antivirusprogram" du mener..)

 

Jaja du forstod vell hva jeg mente :-)

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Mac i en vel 10 år snart, og kan si med en viss overbevisning at det for de fleste forbrukere ikke er nødvendig med antivirus for Mac. Det finnes noe malware/adware, men det krever nesten alltid en viss form for adferd for at dette skal ha noen effekt, e.g. du må installere noe du ikke burde ha installert.

 

Du er ikke immun - men med sunn fornuft behøver du ikke antivirus.

 

Dersom du likevel skulle ønske det, vil jeg anbefale et gratisprogram:

 

http://www.macworld.co.uk/feature/mac-software/mac-antivirus-internet-security-software-malware-review-3523842/

 

Se også på Sophos sin variant.

Lenke til kommentar

Du kan se på en datamaskin som en bygning med en mur rundt. Bygningen er sikker så lenge muren er sikker, men muren er svært vanskelig å lage uten svakheter. Rundt muren er det hele tiden noen som lusker rundt for å se etter svakheter, og de ser både etter svakheter som er kjent fra andre murer av samme type – og svakheter som ingen hittil kjenner til på denne typen mur.

 

Når produsenten blir kjent med at det finnes en ny svakhet i den murtypen de lager, så vil de fikse denne feilen ved å slippe en oppdatering. Denne må du sørge for å installere i muren din fortest mulig, for å hindre at de som lusker rundt muren din skal utnytte svakheten. Hvis du ikke installerer oppdateringen i tide, eller svakheten blir utnyttet før produsenten får laget en oppdatering, så kan det være at uvedkommende får tilgang til bygget.

 

Muren har i tillegg en port, slik at du kan få varer levert, få folk på besøk eller leie inn noen til å bygge ut muren eller bygget. Du bestemmer hvem som skal slippe inn denne porten, og må dermed vurdere om det er trygt å slippe de ulike personene inn. Hvis du slipper feil person inn, kan det få store konsekvenser. De kan for eksempel installere spionkamera i bygget ditt, eller lage en ny port i muren din som du ikke ser med mindre du hyrer inn fagfolk som er eksperter på mursikkerhet.

 

Tenk deg nå at du vil ha ekstra sikring. Alarmsystem med bevegelsessensorer i bygget ditt, profesjonell vakt i porten eller andre ting. Slik fungerer antivirus og andre sikkerhetsprodukter. Du trenger dem ikke så lenge muren er perfekt og du ikke slipper feil personer inn porten, men det er en ekstra sikkerhet i tilfelle du eller murprodusenten gjør en feil. Dagens programvarer er så avanserte at de vil inneholde feil, og noen av disse vil kunne utnyttes. En som ikke er en trent sikkerhetsekspert vil trolig heller ikke gjøre en perfekt vurdering av alle som slippes inn porten. Dette er uavhengig av hvilket bygg og hvilken mur du har, men noen bygg og murer har flere feil enn andre – og noen porter har ekstra systemer som gjør det lettere for deg å gjøre en god vurdering av de som vil inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har brukt Mac i en vel 10 år snart, og kan si med en viss overbevisning at det for de fleste forbrukere ikke er nødvendig med antivirus for Mac. Det finnes noe malware/adware, men det krever nesten alltid en viss form for adferd for at dette skal ha noen effekt, e.g. du må installere noe du ikke burde ha installert.

 

Du er ikke immun - men med sunn fornuft behøver du ikke antivirus.

 

Dersom du likevel skulle ønske det, vil jeg anbefale et gratisprogram:

 

http://www.macworld.co.uk/feature/mac-software/mac-antivirus-internet-security-software-malware-review-3523842/

 

Se også på Sophos sin variant.

 

Forsøker å vise sunt nettvett, men likevel så vet en jo aldri hva som kan bli med "på lasset", eller om det skulle være noen svakheter ved programmer en enten kjøper eller installerer. Det har en jo lest om flere ganger både i aviser og på nettet, selv de "beste" kan gjøre feil og gi andre med "skumle hensikter" fri bane....

 

Så langt har jeg ikke benyttet et Antivirusprogram for Macen, men det hadde jeg noen forskjellige av når jeg benyttet meg av Windows. Og svært ofte så var det nettopp de programmene og brannmurer som skapte de fleste problemene for meg, både for at de jobbet "mot hverandre" og ikke "snakket samme språk" ved noen anledninger.

 

Har som nevnt ikke benyttet Antivirusprogram så langt på mine Macer, men jeg sier ikke at det ikke kan være smart eller nødvendig.

 

Takk for link

Lenke til kommentar

Du kan se på en datamaskin som en bygning med en mur rundt. Bygningen er sikker så lenge muren er sikker, men muren er svært vanskelig å lage uten svakheter. Rundt muren er det hele tiden noen som lusker rundt for å se etter svakheter, og de ser både etter svakheter som er kjent fra andre murer av samme type – og svakheter som ingen hittil kjenner til på denne typen mur.

 

Når produsenten blir kjent med at det finnes en ny svakhet i den murtypen de lager, så vil de fikse denne feilen ved å slippe en oppdatering. Denne må du sørge for å installere i muren din fortest mulig, for å hindre at de som lusker rundt muren din skal utnytte svakheten. Hvis du ikke installerer oppdateringen i tide, eller svakheten blir utnyttet før produsenten får laget en oppdatering, så kan det være at uvedkommende får tilgang til bygget.

 

Muren har i tillegg en port, slik at du kan få varer levert, få folk på besøk eller leie inn noen til å bygge ut muren eller bygget. Du bestemmer hvem som skal slippe inn denne porten, og må dermed vurdere om det er trygt å slippe de ulike personene inn. Hvis du slipper feil person inn, kan det få store konsekvenser. De kan for eksempel installere spionkamera i bygget ditt, eller lage en ny port i muren din som du ikke ser med mindre du hyrer inn fagfolk som er eksperter på mursikkerhet.

 

Tenk deg nå at du vil ha ekstra sikring. Alarmsystem med bevegelsessensorer i bygget ditt, profesjonell vakt i porten eller andre ting. Slik fungerer antivirus og andre sikkerhetsprodukter. Du trenger dem ikke så lenge muren er perfekt og du ikke slipper feil personer inn porten, men det er en ekstra sikkerhet i tilfelle du eller murprodusenten gjør en feil. Dagens programvarer er så avanserte at de vil inneholde feil, og noen av disse vil kunne utnyttes. En som ikke er en trent sikkerhetsekspert vil trolig heller ikke gjøre en perfekt vurdering av alle som slippes inn porten. Dette er uavhengig av hvilket bygg og hvilken mur du har, men noen bygg og murer har flere feil enn andre – og noen porter har ekstra systemer som gjør det lettere for deg å gjøre en god vurdering av de som vil inn.

 

Flott redegjørelse for hva et Antivirusprogram gjør, og samtidig hvor nyttig og fornuftig det kan være å ha det installert. Meget bra formulert og skrevet! :thumbup:

 

Så konkrete tips om Antivirusprogrammer som faktisk fungerer for Mac, og er nyttige tas i mot med stor takk.

Lenke til kommentar

Ser i hvertfall så langt at det er delte meninger om bruk av Antivirusprogram på Mac maskiner, forstår som nevnt fornuften og nytten av dem.

 

Men en blir jo likevel litt "rådvill" når noen bare ønsker å selge, mens andre sier at det ikke er nødvendig i det hele tatt.......

Da tenker jeg både på selgere, og på hva personer som har benyttet Mac i flere år sier om nødvendigheten, og at de aldri har hatt problemer i det hele tatt.

 

Lenke til kommentar

Jeg velger å gå bort fra analogiene i dette innlegget.

 

OS X er altså ikke 100% sikkert. Det finnes mer skadevare til Windows, men den største sikkerhetstrusselen på begge plattformene sitter vanligvis mellom stolen og tastaturet. Jeg vil gå så langt som å si at antivirus ikke er nødvendig på verken Windows eller OS X, men kun dersom alt av programvare holdes oppdatert og man er langt over gjennomsnittlig kunnskapsrik og nøye vedrørende hva som kjøres og hvordan ting konfigureres. Sånn sett er antivirus mer en beskyttelse mot brukeren enn mot en angriper, så det er brukeren – og bruken – som er faktorene som bør veie mest når man tenker på om man trenger antivirus eller ikke.

 

Hver gang dette temaet diskuteres, er det noen som skriker ut at de aldri har hatt virus (vanligvis mener de skadevare). Dette er et idiotisk utsagn, fordi de umulig kan vite det. De beste angrepene er de som aldri oppdages, så selv jeg – som er utdannet innen feltet – kan ikke vite med 100% sikkerhet at mine systemer ikke er kompromittert. En som sier at noe er 100% sikkert er ikke en du bør høre på. Et antivirus er ingen garanti for noe som helst, men det kan hjelpe. Det ekte eksperter sier, er at sikkerhet ikke er en boks eller et program som du installerer og så er alt bra. Flotte, grønne lys som sier at ting er beskyttet er vel og bra, men den menneskelige faktor er og blir det viktigste. For å sitere Kevin Mitnick: «Some people think technology has the answers».

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...